Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 96641 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #220 Gepost op: 16 april 2012, 21:41:35
Is dit een stelling van je, Piles? Of is het cynisch bedoeld?
Ik kan er nu niet even uithalen wat je bedoeld. Zeg je nu dat het niet uitmaakt of je zit te bellen achter het stuur met je telefoon in je hand? Kan ik me bijna niet voorstellen.  ;)
Niet cynisch, gewoon mijn mening :) Het maakt niet uit of je handsfree of niet-handsfree belt, beide is even gevaarlijk, zo lees ik. Daarom snap ik de heksenjacht op niet-handsfree-bellende bestuurders niet.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #221 Gepost op: 16 april 2012, 21:45:26
Omdat dat wél te handhaven is.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #222 Gepost op: 17 april 2012, 00:22:40
Ik zal blij zijn als het gewoon verboden wordt om oordopjes in te hebben voor o.a. fietsers en snorfietsers en of het nou oordopjes zijn voor je Ipod of andere geluidsdragers of voor je GSM is dat maakt me geen moer uit.
Het wordt met de dag gekker met dat volk op 2 wielen. Ze letten echt nergens meer op inclusief massaal zonder licht fietsen.

Mij kijken ze al gek aan als ik op de fiets me hand uitsteek om richting aan te geven.
Ook iets waar ik zou voor verbaliseren als ik die bevoegdheid zou hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #223 Gepost op: 17 april 2012, 01:07:15
Ik zal blij zijn als het gewoon verboden wordt om oordopjes in te hebben voor o.a. fietsers en snorfietsers en of het nou oordopjes zijn voor je Ipod of andere geluidsdragers of voor je GSM is dat maakt me geen moer uit.
Het wordt met de dag gekker met dat volk op 2 wielen. Ze letten echt nergens meer op inclusief massaal zonder licht fietsen.

Mij kijken ze al gek aan als ik op de fiets me hand uitsteek om richting aan te geven.
Ook iets waar ik zou voor verbaliseren als ik die bevoegdheid zou hebben.

Fietsen zonder verlichting mag wat mij betreft ook veel zwaarder worden bestraft, je ziet ze gewoon écht niet vanuit een auto. Oordopjes afschaffen lijkt mij niet echt haalbaar en ook niet relevant. De stereo in een gemiddelde fatsoenlijke auto kan veel harder, waardoor je misschien nog wel minder hoort. Oordopjes zet je al snel zachter, omdat die zo dicht  op je oren zitten, een auto stereo niet. Tenminste: ik niet.

En inderdaad zoals het hoort: gewoon richting aangeven met je hand, kleine moeite.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #224 Gepost op: 17 april 2012, 11:21:24
Omdat dat wél te handhaven is.

Maar je kan ook denken aan aanvullende regelgeving die het bezit van car kits gewoon verbied (dus ook niet toestaat als standaard onderdeel bij nieuwe auto's).
Dan is het nog steeds moeilijk om hands free bellen met "oortjes" vast te stellen, maar je geeft dan wel een duidelijk signaal. Nu zeggen we eigenlijk dat bellen in de auto wel ok is (zolang het maar hands free gebeurd), terwijl dat wel degelijk risico verhogend werkt....

Je kan natuurlijk ook de wet aanpassen, zodat de politie ambtenaar het recht krijgt de oproepenlijst te controleren om vast te stellen of er een gesprek plaats vond op de tijd van vaststelling. (En ja, als men echt wil, kan je dit ook omzeilen, maar dat geld voor zowat alle wetten...). Technisch gezien kan je ook nog vele andere oplossingen bedenken om bellen in een rijdend voertuig (bijna) onmogelijk te maken.
De vraag is alleen of die juridische en technische oplossingen in verhouding staan tot de nadelen van dat bellen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #225 Gepost op: 17 april 2012, 12:54:30
Zelf zit ik veel op de fiets, erg veel op de fiets en heel vaak met oordopjes. Waarom ik toch dit verantwoord vind? Ik heb in-ear dopjes in plaats van de ouderwetse platte. Doordat in-ears goed afsluiten tegen wind kan het volume veel lager gehouden worden terwijl je omgevingsgeluiden wel goed hoort.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #226 Gepost op: 17 april 2012, 14:30:00
Gewoon één oortje in doen voor de muziek en één oor vrij houden voor het verkeer. Met twee oortjes fietsen vind ik persoonlijk hetzelfde idee geven als in het donker fietsen met een zonnebril op, voelt heel vervelend/gevaarlijk.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #227 Gepost op: 17 april 2012, 17:53:21
Nu zeggen we eigenlijk dat bellen in de auto wel ok is (zolang het maar hands free gebeurd), terwijl dat wel degelijk risico verhogend werkt....
Nee, dat zegt niemand. Diezelfde overheid heeft namelijk ook een 'veilig thuiskomen-campagne' over bellen (houd het zo kort mogelijk o.i.d.). Het is alleen niet strafbaar gesteld, dat impliceert in mijn ogen niet gelijk een duim omhoog vanuit de wetgever, maar in dit geval meer een te ingewikkelde handhaving voor een (relatief) te klein probleem.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #228 Gepost op: 9 mei 2012, 21:15:15
Veiliger verkeer.........
Er is maar 1 manier om het verkeer NOG veiliger te maken, en dat is de enige zwakke schakel uit het verkeer te halen : de mensch.
En dat is de toekomst, computer gestuurde auto's waarbij het menselijke element geen invloed meer heeft...  ;)
Zelfrijdende auto toegelaten op wegen Nevada

In de VS komen binnenkort zelfrijdende auto's op de weg. De staat Nevada heeft als eerste een kentekenbewijs afgegeven voor zo'n auto, die is ontwikkeld door Google.

De auto rijdt geheel zelfstandig dankzij videocamera's, radars en navigatiegegevens. De inzittenden hoeven niets te doen, ook niet voor stoplichten of bij bochten.

De toekenning gebeurde nadat functionarissen zelf hadden meegereden in de bijzondere wagen, onder meer door Las Vegas. De dienst voor het wegverkeer in Nevada heeft dat dinsdag gemeld.

Blinden en slechtzienden
De eerste zelfrijdende wagen is een Toyota Prius, bestemd voor testritten. Het Department of Motor Vehicles verwacht over 3 à 5 jaar ook kentekenbewijzen af te geven voor auto's aan gewone burgers. "Zelfrijdende wagens hebben de toekomst", zei de directeur van de dienst.

De wagen is vooral een uitkomst voor blinden en slechtzienden, maar zou ook veiliger zijn voor anderen. "De meeste auto-ongelukken gebeuren door menselijke fouten. Dankzij computers en sensoren kan een zelfrijdende auto de verkeerssituatie sneller en beter inschatten", vindt Senator Alex Padilla van de staat Californië. Deze staat overweegt de ultramoderne auto's ook toe te laten.

Bron: Z24


sylvester1986

  • Gast
Reactie #229 Gepost op: 14 juni 2012, 23:58:15
Langer op Groen dan maar.  :P
============
Verkeerslichten te kort op groen

AMSTERDAM - Verkeerslichten staan te kort op groen voor ouderen, waardoor ze waarschijnlijk vaker worden aangereden.

Voor veilig oversteken wordt uitgegaan van een minimumsnelheid van 1,2 meter per seconde, terwijl 65-plussers vaak maar een meter of tachtig centimeter per seconde halen. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Oxford, schrijft Trouw donderdag.
Daar komt nog eens bij dat ouderen minder besluitvaardig zijn dan jongere mensen. Bijna 270 ouderen kwamen vorig jaar om in het verkeer, tegenover 209 een jaar daarvoor.
Hoe de verkeerslichten in de praktijk zijn ingesteld is nooit onderzocht. Waarschijnlijk verschilt dat per gemeente. De tijden komen vermoedelijk in de buurt van het wettelijke minimum van 1,2 meter per seconden.

Seniorproof
Ouderenbond ANBO vraagt al een paar jaar aandacht voor de verkeersveiligheid van 65-plussers. 'Ouderen komen vooral om binnen de bebouwde kom, op kruispunten maar ook bij verkeerslichten", licht een woordvoerder toe.
Hoeveel bejaarden precies slachtoffer zijn geworden van haastige verkeerslichten is niet bekend. We blijven aandacht vragen voor het 'seniorproof' maken van al het verkeer, ook dat van verkeerslichten", besluit de zegsvrouw.

http://www.nu.nl/binnenland/2834812/verkeerslichten-kort-groen.html