ik heb een apart idee wat vooral voor de nachten beter van toepassing is.
regelmatige staan in de nacht verkeerslichten aan als er geen verkeer is.
Als men nu is een systeem bedenkt dat na 23:00 de verkeerslichten standaard uit gaan en de regel instalatie in bedrijf blijft alleen dan stanby. Zodra er een auto nadert op 50 meter(detectielus) gaan de verkeerslichten via oranje naar rood en gelijk op groen voor de desbetreffende rijstrook. Na dat het voertuig door het kruispunt is gereden en over de uitrij dectielus (na het kruispunt) gaan direct alle verkeerlichten weer uit(kan ook als de het licht nog op groen staat)en systeem weer standy.
Dat zou waarschijnlijk teveel verwarring opleveren en het juist onveilig maken.
Standaard hebben verkeerslichten in de nacht/rustige uren namelijk twee standen: wachtrood en wachtgroen.
Wachtrood betekent dat alle richtingen standaard op rood staan; op het moment dat er op één van de richtingen een voertuig aan komt rijden, springt deze direct (binnen twee seconden) automatisch op groen. Dit werkt met name goed in stedelijk gebied en op grote kruispunten met (overdag) veel verkeer en op kruispunten met twee gelijkwaardige kruisende wegen. Het enige nadeel is dat naderende voertuigen het licht op rood zien staan en wellicht al af beginnen te remmen voordat het licht groen wordt.
Wachtgroen betekent dat de hoofdweg of hoofdrichting standaard op groen staat en de zijweg(en) standaard op rood. Dit heeft als voordeel dat verkeer op de hoofdweg al bij nadering van veraf een groen licht ziet en door kan rijden. Het nadeel is dat verkeer op de zijweg eerst moet wachten totdat het licht op de hoofdrichting via geel op rood gaat en daarna zelf groen krijgt. Dit komt er in de praktijk op neer dat het licht precies op groen springt wanneer je nét stil staat. Dit kan nog wel eens voor onbegrip zorgen.
Wachtgroen wordt voornamelijk toegepast op rondwegen en op gebiedsontsluitingwegen (provinciale wegen). Wachtrood voornamelijk binnen steden toegepast, bij twee kruisende provinciale wegen of onderaan afritten van snelwegen.
Het idee om de verkeerslichten pas aan te zetten als er een voertuig aankomt, is juist zeer verkeersONveilig. Ten eerste verwachten mensen niet dat een verkeerslicht ineens aangaat en op rood springt (schrikreactie) en liggen de lussen veel te dicht bij de stopstreep (uitgaande van de 50 meter die u noemt). Bij 80 km/h rijdt men al bijna 25 meter per seconde. Als op 50 meter ineens op geel springt en daarna op rood, moet je ontzettend hard in de remmen om te wachten voor een rood licht dat qua intensiteiten totaal niet nodig is. Daarnaast kost het je ook je remmen en extra brandstof.