Voor het tegenhouden van een vrachtwagen van 40 ton met 80 km/h heb je een hele, hele sterke vangrail nodig. Wanneer daar iemand met zijn/haar personenauto van zeg 1000 kilo tegenaan rijdt, kan je waarschijnlijk wel voorstellen wat de gevolgen zijn. Vergelijk het met een auto die tegen een boom aanrijdt... Hierdoor zal er relatief meer schade en letsel komen door personenauto's die in onzachte aanraking komen met de vangrail dan die enkele keer dat er een vrachtwagen in de huidige situatie doorheen schiet.
Zoals de minister terecht aangeeft, zijn vrachtwagens relatief bij weinig ongevallen betrokken en al helemaal weinig betrokken bij bermongevallen. De noodzaak voor een stevigere vangrail is er daarom gewoonweg niet.
Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Echter waar ik niet duidelijk in geweest ben is het feit dat ik de midden-vangrail bedoel, of beter gezegd de middengeleider.
Als een vrachtwagen of auto in de berm door de vangrail schiet, alhoewel dit ook ernstig kan zijn, dan heb ik er minder moeite mee. Het gaat mij er meer om dat de middengeleider steviger mag/moet worden.
Sinds wanneer bestaan de middengeleiders eigenlijk? En is er in al die jaren een verbetering (lees: versteviging) in geweest?
Ik ben bang van niet. Sterker nog, de vrachtwagens zijn wel groter geworden, meer gewicht en lengte.
Er zijn in de afgelopen jaren enkele ongevallen geweest waarbij een vrachtwagen wel door de middengeleider schoot.
Met alle gevolgen van dien.
Als we in Europa kijken dan zien we hierin ook een verandering, zelfs in Nederland is men begonnen met betonnen geleiders.
(stukje Haren-Groningen A28)
Ik denk dat dit aardig wat meer gewicht tegen kan tegen houden.
Wellicht zijn hier onderzoeken over te vinden.
Waarom is men in Duitsland bezig met het veranderen van de middengeleider, dit zullen ze toch niet doen omdat het er beter (lees: veiliger) uit ziet?
Al zouden ze alleen de drukke routes in Nederland aanpakken, kost minder maar verbeterd wel de veiligheid in mijn ogen.
Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er geen geld voor is en dat er relatief weinig ongelukken met vrachtwagens gebeuren. (wat volgens mij ook niet zo is)