Ik zit de laatste tijd weer wat vaker op de snelweg en wat mij zoals altijd opvalt is dat als het druk is, men elkaar geen ruimte gunt. Is er een invoeger, dan staat de aangrenzende rijstrook geheid stil of rijdt beduidend langzamer als de overige rijstroken. Zelfde geld bij een versmalling van een snelweg.
De invoegers zien vaak hun kans schoon om helemaal door te rijden tot het einde van de invoeger en prakken hem er dan vakkundig tussen. Een van mijn persoonlijke irritatiepunten is dat ik probeer wel deze ruimte open te laten voor de invoegers, maar de invoegers het toch echt belangrijker vinden om helemaal door te rijden tot het einde, waarbij ze mijn open gelaten ruimte niet benutten. Het resultaat is dat ik aan het eind van een invoeger het gaatje dichtrijd en er niemand meer tussen laat. (insert comments here
)
Bij Zevenaar staan er pijlen op de weg, welke een afstand aangeven om bij lage snelheid ruimte vrij te laten en dus het ontstaan van ongelukken te voorkomen. Althans, daar ga ik vanuit. Door afstand te bewaren onderling, is de kans op kop-staart botsingen kleiner, omdat er voldoende ruimte over blijft om te reageren en remmen.
Dit soort strepen (wellicht met andere onderliggende afstand) zouden bij invoegers ook kunnen helpen. Door verplicht te stellen dat je bij een invoeger die ruimte op je voorligger vrij houd, is het makkelijker om in te voegen en hoeft er minder geprakt en dus geremd te worden. Hierdoor is het harmonica effect weg en heb je een betere doorstroming. Hang wat mijn part camera toezicht op om kentekens te scannen die zich niet aan die afstand houden en stuur die een fijne beschikking op. Zo gaat men het principe heel snel snappen en kunnen we de staatskas meer spekken, wat hopelijk minder bezuinigingen opleverd in de toekomst (andere discussie
).