Als je handheld bellen op de fiets verbied gaat iedereen een headset gebruiken. Voordeel is 2 handen aan het stuur, maar het gevolg is dat niemand meer iets hoort van het verkeer om zich heen. Dan heb ik toch echt liever fietsers die de telefoon aan hun oor houden.
Dus als optie 1: het handsfree bellen verbieden voor fietsers niet tot de mogelijkheden bestaat gaan we op zoek naar.....
optie 2: ontneem de fietser al zijn rechten.
Serieus: ze rijden zonder licht, door rood, ze bellen, appen, steken over zonder te kijken, rijden met z'n 3-en op 1 fiets, met z'n 6-en naast elkaar. Niemand die er wat aan doet (en dan kijk ik mijzelf daar ook bij aan). Er is maar 1 redmiddel: de fietser is niet meer de zwakke verkeersdeelnemer. Geen positieve-fietsers-discriminatie meer. Gedraag je of wordt plat gereden.
Lijkt me helder.
optie 2a: Koop 16 miljoen oplages van de Telegraaf, NRC, Parool etc etc op, zet die vol met voorbeelden van aangereden fietsers en maak duidelijk wat de nieuwe regels zijn. Dump die krantjes in elke brievenbus, op elk station en in elke supermarkt. Dat is goed voor de werkgelegenheid bij de kranten, bij de postbezorging, in de fietsenhandel en bij de schadebedrijven.
En ik kan weer eens zonder schichtig om mij heen te kijken een kruising oversteken met de auto of motor.