Maar ga je dan iedereen bereiken? En is dwang niet beter? 1x in de 10jaar moet iedereen gewoon terug komen, voor zo,n herhalingsdag, dat bereken je vanaf de dag dat jeje rijbewijs krijgt.
Krijg je op 1 December 2011 een rijbewijs, moet je 1 december 2021 voor de herhalingsdag.
Die mensen krijgen een fikse korting op hun rijbewijs, en zijn weer up to date.
Laten we niet vergeten dat de verkeersregels niet jaarlijks veranderen en ook niet eens in de 10 jaar.
Het halen van je rijbewijs is best wel kostbaar en om nu eens in de 10 jaar een herhalingscursus te gaan doen kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.
Ik denk dat we ook moeten kijken naar welke leeftijdsgroepen de meeste ongelukken of verkeersfouten maken.
Voor de jongeren geldt dat ze gevoeliger zijn voor drankmisbruik, en misschien gedrag om te gaan racen.
Voor ouderen geldt dat ze verkeersregels wat minder goed kennen. Zeker als ze gewijzigd worden (denk hierbij aan die fietser van rechts).
Ik denk dus dat je bij een bepaalde leeftijd moet kijken naar de mogelijkheden om een update (opfris) cursus gekoppeld aan een stukje beoordeling aan het rijden zelf.
Het is b.v. voor jongeren tot 23 jaar al duurder in de verzekering als je een GTI gaat rijden. Drank is ook al gebonden aan speciale eisen. Dat heet de beginnend bestuurder regeling geloof ik. Net zoals de puntenstelling. Ben je beginnend bestuurder dan heb je een puntenregeling. (geen verkeerde zaak dacht ik zo)