Ik wist niet waar ik 'm het beste kon plaatsen, dus maar hier:
Handsfree bellen net zo onveiligUpdate: maandag 16 apr 2012, 07:17
Handsfree bellen is net zo gevaarlijk voor automobilisten als bellen met de telefoon in de hand. Dat zegt de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, na onderzoek.
Het gevaar voor automobilisten zit hem vooral in de verminderde aandacht op de weg als ze aan het bellen zijn, zegt de SWOV. Het vasthouden van het telefoontje speelt daarbij nauwelijks een rol. Bij fietsers is dat anders omdat die met één hand moeilijker in balans blijven.
Zo'n 30% van de verkeersdeelnemers is bezig met iets anders dan het verkeer. Afleiding is wereldwijd de oorzaak van 5 tot 25% van de auto-ongelukken.
http://nos.nl/tekst/362752-handsfree-bellen-net-zo-onveilig.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosnieuws+%28NOS+Teletekst%29Iets wat ik al jaren vind, waardoor ik de regelgeving op dit gebied ook zo raar vind. Niet handsfree bellen is niet gevaarlijk omdat je een telefoon vast hebt, maar omdat je een gesprek aan het voeren bent. Zeker op de snelweg maakt het niks uit.