Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 100480 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #260 Gepost op: 18 juli 2012, 22:16:25
ik heb een apart idee wat vooral voor de nachten beter van toepassing is.

regelmatige staan in de nacht verkeerslichten aan als er geen verkeer is.
Als men nu is een systeem bedenkt dat na 23:00 de verkeerslichten standaard uit gaan en de regel instalatie in bedrijf blijft alleen dan stanby. Zodra er een auto nadert op 50 meter(detectielus) gaan de verkeerslichten via oranje naar rood  en gelijk op groen voor de desbetreffende rijstrook. Na dat het voertuig door het kruispunt is gereden en over de uitrij dectielus (na het kruispunt) gaan direct alle verkeerlichten weer uit(kan ook als de het licht nog op groen staat)en systeem weer standy.
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #261 Gepost op: 20 juli 2012, 19:03:23
ik heb een apart idee wat vooral voor de nachten beter van toepassing is.

regelmatige staan in de nacht verkeerslichten aan als er geen verkeer is.
Als men nu is een systeem bedenkt dat na 23:00 de verkeerslichten standaard uit gaan en de regel instalatie in bedrijf blijft alleen dan stanby. Zodra er een auto nadert op 50 meter(detectielus) gaan de verkeerslichten via oranje naar rood  en gelijk op groen voor de desbetreffende rijstrook. Na dat het voertuig door het kruispunt is gereden en over de uitrij dectielus (na het kruispunt) gaan direct alle verkeerlichten weer uit(kan ook als de het licht nog op groen staat)en systeem weer standy.

Wat zou het nut hiervan zijn?
Senior GGP / Oost-Brabant


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #262 Gepost op: 24 juli 2012, 17:54:17
Na het zien van deze site: http://112hm.nl/2012/07/24/aanrijding-tussen-auto-en-fietser-burg-van-reenensingel-gouda/

Zou het niet een goed idee om de maximum snelheden voor een kruispunt bij het uitstaan van het verkeerslicht te verlagen naar een categorie lager? Tenslotte straalt het verkeerslicht amber uit om te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #263 Gepost op: 6 augustus 2012, 01:21:39
ik heb een apart idee wat vooral voor de nachten beter van toepassing is.

regelmatige staan in de nacht verkeerslichten aan als er geen verkeer is.
Als men nu is een systeem bedenkt dat na 23:00 de verkeerslichten standaard uit gaan en de regel instalatie in bedrijf blijft alleen dan stanby. Zodra er een auto nadert op 50 meter(detectielus) gaan de verkeerslichten via oranje naar rood  en gelijk op groen voor de desbetreffende rijstrook. Na dat het voertuig door het kruispunt is gereden en over de uitrij dectielus (na het kruispunt) gaan direct alle verkeerlichten weer uit(kan ook als de het licht nog op groen staat)en systeem weer standy.

Dat zou waarschijnlijk teveel verwarring opleveren en het juist onveilig maken.
Standaard hebben verkeerslichten in de nacht/rustige uren namelijk twee standen: wachtrood en wachtgroen.

Wachtrood betekent dat alle richtingen standaard op rood staan; op het moment dat er op één van de richtingen een voertuig aan komt rijden, springt deze direct (binnen twee seconden) automatisch op groen. Dit werkt met name goed in stedelijk gebied en op grote kruispunten met (overdag) veel verkeer en op kruispunten met twee gelijkwaardige kruisende wegen. Het enige nadeel is dat naderende voertuigen het licht op rood zien staan en wellicht al af beginnen te remmen voordat het licht groen wordt.
Wachtgroen betekent dat de hoofdweg of hoofdrichting standaard op groen staat en de zijweg(en) standaard op rood. Dit heeft als voordeel dat verkeer op de hoofdweg al bij nadering van veraf een groen licht ziet en door kan rijden. Het nadeel is dat verkeer op de zijweg eerst moet wachten totdat het licht op de hoofdrichting via geel op rood gaat en daarna zelf groen krijgt. Dit komt er in de praktijk op neer dat het licht precies op groen springt wanneer je nét stil staat. Dit kan nog wel eens voor onbegrip zorgen.

Wachtgroen wordt voornamelijk toegepast op rondwegen en op gebiedsontsluitingwegen (provinciale wegen). Wachtrood voornamelijk binnen steden toegepast, bij twee kruisende provinciale wegen of onderaan afritten van snelwegen.

Het idee om de verkeerslichten pas aan te zetten als er een voertuig aankomt, is juist zeer verkeersONveilig. Ten eerste verwachten mensen niet dat een verkeerslicht ineens aangaat en op rood springt (schrikreactie) en liggen de lussen veel te dicht bij de stopstreep (uitgaande van de 50 meter die u noemt). Bij 80 km/h rijdt men al bijna 25 meter per seconde. Als op 50 meter ineens op geel springt en daarna op rood, moet je ontzettend hard in de remmen om te wachten voor een rood licht dat qua intensiteiten totaal niet nodig is. Daarnaast kost het je ook je remmen en extra brandstof.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #264 Gepost op: 8 augustus 2012, 17:36:08
Op de Ossenmarkt (Groningen) in de parkeergarage kun je tegen betaling van €1,- een blaasproefje doen, geen idee hoe nauwkeurig dit is, maar men denkt er wel aan. O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #265 Gepost op: 13 augustus 2012, 18:42:34
Op de Ossenmarkt (Groningen) in de parkeergarage kun je tegen betaling van €1,- een blaasproefje doen, geen idee hoe nauwkeurig dit is, maar men denkt er wel aan. O0

Misschien een idee om er een alcoholbus bij te zetten of collega's met een honacje. Dan kan je het meteen testen..  :D
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #266 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:23:21
Op de Ossenmarkt (Groningen) in de parkeergarage kun je tegen betaling van €1,- een blaasproefje doen, geen idee hoe nauwkeurig dit is, maar men denkt er wel aan. O0
Misschien een idee om er een alcoholbus bij te zetten of collega's met een honacje. Dan kan je het meteen testen..  :D

Gewoon niet drinken als je moet rijden. Kan het je niet gebeuren dat je in de garage 'mag' rijden, en bij een politiecontrole de pineut bent. Of misschien redt de agent die jou moet laten blazen wel je inzittenden.

Gewoon de Bob zijn. Cola is ook lekker voor de verandering  >:D


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #267 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:38:53
Een blaasproef doen om te kijken of je mag rijden is nooit betrouwbaar. Met alcohol heb je een opbouw- en een afbouwfase. In de afbouwfase neemt het percentage alcohol in je bloed af naarmate de tijd verstrijkt, in de opbouwfase is je lichaam nog bezig alcohol op te nemen. Als je nu onder de limiet zit, kun je over een half uur ruim over de limiet zitten. Daarom: niet testen voor het rijden.

Alcohol heeft altijd invloed op de rijvaardigheid. Veilig verkeer Nederland zegt hierover:

Citaat
Rijtaakstudies waarbij proefpersonen in auto's rijden laten zien dat:
Vanaf 0,5‰ aspecten als rijden met constante snelheid, koershouden en reactiesnelheid bij onverwachte situaties verslechtert;
Vanaf 0,4‰ eigen fouten over het hoofd worden gezien;
Vanaf 0,2‰  de verdeelde aandacht verslechtert;
Vanaf 0,15‰ de informatieverwerking verslechtert;
De stabiliteit van de taakuitvoering vermindert.

Bovengenoemde verslechteringen zijn klein van omvang bij de genoemde lage waarden van het bloedalcoholgehalte (BAG), maar kunnen effecten hebben op de rijprestatie. Invloed op waarneming, concentratie en volggedrag is bij een BAG van 0,5‰ niet geconstateerd. Wel neemt de inschatting van de eigen rijvaardigheid af door het optreden van euforie, alsmede de overschatting van de rijvaardigheid.
http://www.veiligverkeernederland.nl/dossier_alcohol?gclid=CMGm3Ijb5rECFUQPfAodEngABQ

Rij daarom nooit nadat je gedronken hebt. En als je dan drinkt bij bijvoorbeeld een avond uit eten gaan, neem dan niet meer dan één (normaal) glas en zorg ervoor dat je twee uur voor je gaat rijden niet meer gedronken hebt. De alcohol uit dat glas is dan al afgebroken door je lichaam.
Wout


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #268 Gepost op: 14 augustus 2012, 13:11:52
Ik heb een stel regel: Als ik moet rijden dan drink ik niet en als ik moet drinken dan rij ik niet! Zelfs niet dat ene biertje, want dat smaakt dan te lekker. Plus dan heb ik al alcohol genuttigd als ik moet rijden en ik rij principieel niet met alcohol op.

Oke, oke wel op de fiets dan... En dan mag ook niet dat weet ik. Daarom ga ik meestal ook lopend of met een bob mee. Hahaha
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #269 Gepost op: 12 oktober 2012, 13:29:00
Airbag voor fietsers

AMSTERDAM -  De fietshelm is niet bepaald populair in Nederland. Misschien dat de Zweedse ontdekking van de fietsairbag wél een succes wordt. De Hövding is vanaf november te koop.

www.youtube.com/watch?v=d7Oud3iGXWY
Geüpload door metroteknik op 19 okt 2010

De airbag is vandaag door de Nederlandse importeur gepresenteerd aan de fietsbranche, weet Het Parool. De Hövding is verwerkt in een kraag van 700 gram, die op de schouders rust. Als de fietser een vreemde beweging maakt, zoals een val, registreet software dat en wordt de aribag binnen een seconde opgeblazen.

"Het voordeel boven een gewone fietshelm is dat hij zacht is. Bij een normale fietshelm is het toch hard op hard, met de mogelijkheid dat de fietser alsnog een hersentrauma oploopt."

Geïnteresseerden moeten wel even diep in de portemonnee graven; de airbag gaat namelijk 499 euro kosten.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13067009/__Airbag_voor_fietsers__.html