Natuurlijk had ik zelf al een paar ideeën aangedragen.
- Rotondes gelijk maken in heel Nederland v.w.b. voorrang van fietsers.
Op de ene rotonde heb je als fietser voorrang en op de andere niet. Hier is geen eenduidige regel.
- Scooters de ene keer op de rijbaan voor auto's en het andere moment op het fietspad. Geen eenduidige regel in mijn ogen.
- Een verkeerslicht wat laat zien hoe lang je de tijd hebt voor rood/oranje en groen.
Ik had zelf gedacht aan een verkeerslicht waarbij de kleuren langzaam kleiner worden. LED verlichting met intensiteit voor dag en nacht.
Voordeel is dat je langzamer gaat rijden als de cirkel kleiner wordt omdat je weet dat het licht gaat verspringen.
Er bestaan ook tellers die aangeven hoeveel seconden je moet wachten maar dit verdient niet mijn voorkeur. Het zijn extra investeringen die makkelijk opgelost kunnen
worden door het bovenstaande.
- Een intelligent verkeerslicht dat rekening houdt met weersomstandigheden, verkeersaanbod en snelheid. Een amerikaan heeft hiervoor al een uitvinding gedaan.
Koppel hieraan een verkeerslicht beinvloedingsysteem waarbij hulpdiensten een vrije doorgang krijgen.
Dit waren ze van mijn kant voorlopig. Nou, schiet er maar eens op zou ik zeggen. Ik ben benieuwd.