Wie raken er het meest betrokken bij verkeersongevallen?
Volgens mij worden de ''rijken'' al genoeg belast,
Veel geld en tijd stoppen in een opleiding, veel werken, inkomensbelasting, onroerend goed belasting, wegenbelasting en noem maar op.
Logisch dat zij meer verdienen als mensen die niet/laag geschoold zijn, niet kunnen/willen werken etc.
Op een of andere manier kom ik op straat veel meer ''gewoon'' volk tegen (wat schijnbaar meer moeite moet doen om een bekeuring te betalen), welke een bekeuring krijgen dan het ''rijke'' volk. Volgens mij kun je (als je elk dubbeltje zes keer om moet draaien) ook nadenken dat een bekeuring van 160,- wel heel erg veel geld is en dat je dus het risico niet moet lopen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die je elke dag op schrijft omdat ze gewoonweg weigeren om een gordel om te doen of die elke dag hun auto fout parkeren...
Jammer dan, die krijgen dezelfde bekeuring, echter na een keer of 10 merken ze het toch en gaat het toch zonde van het geld worden ....
Het gaat om de impact. Een bekeuring is een sanctie. De bedoeling van een bekeuring zou er op gericht moeten zijn herhaling te voorkomen, niet na tien keer maar meteen. Als je herhaling wil voorkomen zal je mensen moeten treffen, zal je een maatregel moeten verzinnen waarbij deze impact heeft. Dit staat helemaal los van hoe moeilijk rijke mensen het niet al hebben in Nederland en hoeveel je van welke inkomensgroep tegenkomt bij overtredingen.
Een goed gevulde portemonnee tref je niet met kleine bedragen. Het moet echt een sanctie zijn. Het moet pijn doen, want je wil gedrag afdwingen. Als een ondernemer per jaar 4000,00 euro uitrekt voor bekeuringen en hij komt na een jaar maar aan een totaal van zeg totaal 3000, hoor ik 'm al roepen dat ie 1000 euro verdiend heeft, zo werkt dat.
De tijd van "noblesse oblige" ligt ver achter ons. Als je echt denkt dat rijken zich in doorsnee beter gedragen dan de wat minder bedeelden, dan moet je maar eens met me mee gaan naar een disco op de Hockeyclub. Daar is een feest in de voetbalkantine een naaikransje bij.
Henk