Herkenbare wagens op de snelweg zorgen voor een juist onrustig verkeersbeeld en zelfs filevorming.. De verkeersstroom wordt onderbroken en men remt af, sommigen gaan krampachtig rijden met als gevolg steeds harder remmende voertuigen. Een paar kilometer erachter staat men vervolgens stil, met alle gevaren van dien. De zogenaamde spookfiles..Tel daarbij op dat maar weinig mensen een politievoertuig in durven halen en je ziet vervolgens dus een heel ''gat'' ontstaan op de snelweg. Ik ben voorstander van meer onherkenbare voertuigen op de weg.
Onnodig linksrijden lokt ander onacceptabel verkeersgedrag uit, ben ik met je eens. De veroorzaker (linksrijder) zou wat dat betreft zwaarder beboet mogen worden dan de rechts-inhaler.
Ik zou jou standpunt wel willen omdraaien, Dinges. Doordat er zo weinig herkenbare wagens op de snelweg te zien zijn, weet men niet hoe te reageren als er ineens wél een rijd. Tevens was ik van mening dat herkenbare wagens juist ietsje harder rijden als toegestaan, en continu inhalend om juist filevorming te voorkomen (heeft geloof ik naam, kan er ff niet opkomen).
Wat betreft links rijden. Ik rijd een 1.2 Kangoo, kan prima meekomen in het verkeer, maar is niet te vergelijken met de zakenbolides die gas geven en zo weg zijn. Als ik een vrachtwagen inhaal en bij het volgende hm-paaltje rijdt er nog een én ik rijd netjes 120/125 km/h, dan zal ik nooit dat gat induiken, maar door gaan met inhalen tot ik aan de vrachtwagen(s) voorbij ben. Als er dan een zakenbolide zo ongeveer over mij heen wil inhalen, dan wel wil tripleren, is dat zijn probleem. Officieel gezien kán hij mij niet inhalen zonder zelf een overtreding te begaan, ik rijd immers de maximum geldende snelheid.
Geduld is ver te zoeken en verkeersinzicht net zo min, als er in de colonne auto's namelijk wel genoeg afstand zou worden gehouden, zodat ik naar rechts kan én eenmaal bij de volgende vrachtwagen weer naar links om die ook in te halen, zou ik dat doen. Ben ik daarmee een notoire linksrijder, maybe, maar zoals al aangegeven, gedragingen in het verkeer hebben reacties die niet altijd netjes zijn.