Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer

Auteur Topic: Nieuwe ideeën voor een veiliger verkeer  (gelezen 100233 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #190 Gepost op: 22 november 2011, 11:50:30
Er wordt veel gebouwd hoor in de bbk, daarvoor zijn heipalen nodig, en omdat deze zwaar, lang of allebei zijn rijden er vaak meerdere trucks naar 1 losadres. Waarom vaak met meerdere omdat voor sommige heipalen speciaal een mobile kraan moet worden gehuurd om ze bij de heimachinie te krijgen. Dus ik vind het niet zo vreemd.

Ik bedoel alleen dat je een verkeersregelaar zou laten aansluiten en in colonne gaat rijden. Dan krijg je in principe niet van die dwaze automobilisten die ertussen door kruipen.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #191 Gepost op: 22 november 2011, 12:08:28
Ik bedoel alleen dat je een verkeersregelaar zou laten aansluiten en in colonne gaat rijden. Dan krijg je in principe niet van die dwaze automobilisten die ertussen door kruipen.

Menig doorsnee-bestuurer heeft simpelweg geen flauw benul van draaicirkels van vrachtwagens, al helemaal niet als het extra lang is. Ze snappen de hint ook niet van het op 2 voorsorteervakken staan, icm de zwaailampen.

Een paar maanden terug heb ik eens gesproken met een chauffeur van een groot transport. Deze gaf aan dat hij voor deze klus door het centrum van Deventer eigenlijk begeleiding nodig had, maar de baas vond het overbodig (lees: te duur). Denk dat dit dus wel vaker gebeurd bij dit soort transporten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #192 Gepost op: 22 november 2011, 14:38:33
Ik heb ook het idee dat de filmer (lekker nederlands  e050) de begeleider is, waarom zou je anders filmen???  

Ik heb gisteren het account van de filmer even bekeken maar hij is de collega van zijn voorganger.
Er staat namelijk nog zeker 1 werkgerelateerd filmpje waar te zien is dat ze achter elkaar rijden en gefilmd wordt.
En ook kwa hoogte positie van de filmer kan je al zien dat het geen begeleider is.

Waarom zou je filmen ? Heel simpel er zitten steeds meer gekken op de weg en dan kan het wel eens handig zijn om
bewijsmateriaal te hebben voor het geval er een ongeval plaatsvind of weet ik veel wat.

Voor andere filmpjes zie http://www.youtube.com/user/Palentrapper#p/u
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #193 Gepost op: 11 december 2011, 23:41:58
BMW Night Vision
 automotoportal


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #194 Gepost op: 12 december 2011, 12:32:02
BMW Night Vision
 automotoportal

Mooi systeem, als hulpmiddel.

Ik ben er bang voor dat (net als bij de dode hoekspiegel bij de vrachtwagen) wandelaars, sporters, fietster, e.d.  er van uit gaan dat ze gezien worden.   En hierop zelf geen maatregelen (meer) nemen op gezien te worden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #195 Gepost op: 13 december 2011, 01:18:22
Ik las vandaag een heerlijk stukje proza in de Pers over de voorgestelde verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/u. Vooraf zeg ik erbij dat ik geen voorstander en geen tegenstander ben. De cijfers waarmee geschermd wordt resulteren allemaal in statistieken en statistieken zijn leugens (uch ik heb gezegd!)

Maar even voorop gesteld: Het ligt in de genen van "den mensch" om zich niet aan de regels en de wet te houden. Daarnaast is wetenschappelijk vastgesteld dat snelheid went. Dus het aantal snelheidsovertreders zal in begin afnemen en na verloop van tijd weer toenemen, dat zal zeer waarschijnlijk ook zo gelden voor het aantal verkeersdoden. Maar dat is een aanname voor eigen rekening en volledig gebaseerd op het verleden: Ik denk namelijk dat we die vergelijking best kunnen doortrekken toen we van 100 km/u naar 120 km/u gingen. En ik vraag mij dus af wat de toename was in het aantal verkeersslachtoffers bij die verhoging? Naast het gegeven dat onze auto's VEEL veiliger zijn dan vroeger (zie de BMW topic hierboven) denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.

Het enige waar we niet om heen kunnen is de uitlaatgassen/ het verbruik, dat kan iedereen in het metertje van zijn auto zien en nagaan.... den auto slurpt meer peut dan ons lief is als er harder gereden wordt. Dus bezint eer ge begint en pak uw tijd, want die is voorbij eer ge er erg in heeft!

Maar ook dat werkt weer 2 kanten op......

Dammmm  >:D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #196 Gepost op: 13 december 2011, 10:09:47
Vriendelijke Verkeersbroeder,
IK ben het gedeeltelijk eens met je, ja auto zijn een stuk veiliger geworden dan een aantal jaren terug. Echter de mens heeft en zal altijd een aantal beperkingen hebben en houden. Gezien de huidige standaard rijopleiding en dat veel van de bestuurder van motorvoertuigen niet veel doen aan herhaling of het verhogen van hun rijniveau. Weten vele niet wat de gevolgen zijn van het verhogen van de snelheid. Eenvoudig geschreven het verdubbelen van de snelheid is een viervoudiging van de remafstand.

Mijn eigen mening is dan ook het verhogen van de snelheid zal leiden tot meer slachtoffers.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #197 Gepost op: 13 december 2011, 11:42:28
Vriendelijke Verkeersbroeder,
IK ben het gedeeltelijk eens met je, ja auto zijn een stuk veiliger geworden dan een aantal jaren terug. Echter de mens heeft en zal altijd een aantal beperkingen hebben en houden. Gezien de huidige standaard rijopleiding en dat veel van de bestuurder van motorvoertuigen niet veel doen aan herhaling of het verhogen van hun rijniveau. Weten vele niet wat de gevolgen zijn van het verhogen van de snelheid. Eenvoudig geschreven het verdubbelen van de snelheid is een viervoudiging van de remafstand.

Mijn eigen mening is dan ook het verhogen van de snelheid zal leiden tot meer slachtoffers.

Ik bekend direct, daar had ik mijn verhaal even geen rekening mee gehouden  e050. Wat is zo'n forum toch leuk.... 098uo
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #198 Gepost op: 13 december 2011, 12:56:33
Eenvoudig geschreven het verdubbelen van de snelheid is een viervoudiging van de remafstand.

Mijn eigen mening is dan ook het verhogen van de snelheid zal leiden tot meer slachtoffers.

Het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt. Een aantal jaren terug heeft men onderzocht of de gereden snelheid van invloed is op de snelheid tijdens de botsing (ik dacht dat het bij blik op de weg was). Wat blijkt: wanneer men bij achter elkaar rijdt met een bepaalde tussenafstand (zeg: 1 seconde), zal de achterligger altijd met hetzelfde snelheidsverschil op zijn voorligger botsen als deze een noodstop maakt; onafhankelijk van de gereden snelheid. Wanneer het dus gaat over de verhoging van de maximumsnelheid op de sneleweg, denk ik niet dat het direct tot meer slachtoffers zal leiden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #199 Gepost op: 13 december 2011, 16:39:03
De kern van die vergelijking is dat de afstand in tijd gemeten werd. Dus dat bij een hogere snelheid van beide voertuigen, er een grotere afstand in meters was.

Wat je echter vergeet: er zijn ook andere soort botsingen. Daarbij leidt een hogere snelheid (volgens de natuurwetten m.b.t. massa, vertraging en energie) wel degelijk tot meer schade, en logisch gezien, dus tot meer slachtoffers.
Bovendien blijven voor een deel van de weggebruikers de max snelheden gelijk, wat er dus voor zorgt dat snelheidsverschillen wel groter worden....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten