Ik las vandaag een heerlijk stukje proza in de Pers over de voorgestelde verhoging van de maximum snelheid naar 130 km/u. Vooraf zeg ik erbij dat ik geen voorstander en geen tegenstander ben. De cijfers waarmee geschermd wordt resulteren allemaal in statistieken en statistieken zijn leugens (uch ik heb gezegd!)
Maar even voorop gesteld: Het ligt in de genen van "den mensch" om zich niet aan de regels en de wet te houden. Daarnaast is wetenschappelijk vastgesteld dat snelheid went. Dus het aantal snelheidsovertreders zal in begin afnemen en na verloop van tijd weer toenemen, dat zal zeer waarschijnlijk ook zo gelden voor het aantal verkeersdoden. Maar dat is een aanname voor eigen rekening en volledig gebaseerd op het verleden: Ik denk namelijk dat we die vergelijking best kunnen doortrekken toen we van 100 km/u naar 120 km/u gingen. En ik vraag mij dus af wat de toename was in het aantal verkeersslachtoffers bij die verhoging? Naast het gegeven dat onze auto's VEEL veiliger zijn dan vroeger (zie de BMW topic hierboven) denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.
Het enige waar we niet om heen kunnen is de uitlaatgassen/ het verbruik, dat kan iedereen in het metertje van zijn auto zien en nagaan.... den auto slurpt meer peut dan ons lief is als er harder gereden wordt. Dus bezint eer ge begint en pak uw tijd, want die is voorbij eer ge er erg in heeft!
Maar ook dat werkt weer 2 kanten op......
Dammmm