Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een OvD-G is juist iemand die veel ervaring moet hebben, zodat hij de hele situatie kalm kan bekijken.
Dus iemand die 'van kantoor' komt kan niet veel ervaring hebben
Ik kan je melden dat menig OvD-G functie wordt ingevuld door iemand 'van kantoor'. Dat kan een teamleider van de ambulancedienst zijn, een GHOR medewerker, wellicht ook een GGD medewerker. En dan zijn mensen die vaak zelf uit het veld komen. Reken maar dat daar een berg kennis en ervaring zit.
Verder zijn de ambulances etc. niet onderbezet, dus wat is dan het voordeel van een ambupleeg die geen OvD-G is omdat er een groot incident is?
Een ambupleeg die optreedt als OvD-G kan niet behandelen, omdat hij op procesniveau moet aansturen en moet afstemmen met andere diensten. Je 'verliest' dus één persoon behandelcapaciteit. En als het een ambupleeg is (niet rapid responder, maar gewone ambu) verlies je dus ook één ambu aan vervoerscapaciteit.
'Verder zijn de ambulances niet onderbezet' zeg je. Ik ben benieuwd naar je onderbouwing.
Ambulancezorg is een schaars goed met sterk samenhangende logistieke processen (bron: een manager ambulancenzorg). Een groot incident betekent dus nogal wat voor de organisatie. Denk aan B-ritten afmelden, restdekking in de regio, aanrijtijden, enz. Elke ambulance en zorgverlener die je hebt, heb je nodig. Dan moet je die niet gaat 'vastzetten' door deze als OvD-G te laten acteren.
Maar goed, dat is mijn mening. Anderen denken daar weer anders over, zoals blijkt bij enkele regio's. Dat heeft ook te maken met hoe tegen de invulling van de OvD-G functie wordt aangekeken. De ene OvD-G zal zich bijvoorbeeld meer met de inhoud bemoeien, waar een ander meer op het proces zit. Ik pleit meer voor dat laatste.
Maar goed, we dwalen af