Berger redt drenkeling

Auteur Topic: Berger redt drenkeling  (gelezen 6342 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2010, 12:17:02

Dus: De kop slaat nergens op. Dit is geen samenwerken. Samenwerken houdt meer in dan een drenkeling overhandigen aan een reddingsboot. Samenwerken is tweerichtingsverkeer. Vandaar het SAMEN in SAMENwerking. Bij een echte goede samenwerking had de No Limit het transport verzorgt van de zeilboot. De feiten zoals die in het rapport staan van de KNRM zelf. De zeilboot kon alleen met hulp van de KNRM verder.

Ik werk niet samen met de politie als ik gevonden sleutels aan het bureau afgeef. Of als ik een gewonde verzorg tot de ambulance komt. De autoberger werkt samen met de ambu als ze samen een incident oplossen door ieder hun taak te verrichten, elk het zijne, ieder zijn ding.
Ik wordt er wat moe van, maar vooruit.
Laten we het eens van een andere kant bekijken.

Uit het verslag blijkt dat er meerdere KNRM-opstappers zijn overgestapt om het jacht bij harde wind (uitlopers tot 9) binnen te brengen.
De No Limit is volgens mij niet zodanig bemand dat deze meerdere opstappers had kunnen overzetten.
Dat had dus slepen moeten worden.
Een niet van gevaar ontblote operatie onder die omstandigheden.  
Met windkracht tot 9 zou het slepen bovendien een moeizame operatie zijn geweest met een RIB.
Daarbij vergeten we maar even dat slepen onder deze omstandigheden een heel onconfortabele operatie zou zijn geweest voor de opvarenden aan boord.

Mijn conclusie: heel verstandig van de No Limit dat ze er van heeft afgezien om hier gevaarlijke capriolen uit te halen en het aan KNRM-opstappers heeft overgelaten om het jacht op eigen kracht binnen te brengen.
Een prima samenwerking tussen berger en KNRM dus en driewerf hulde voor de No Limit voor het uit het water halen van de drenkeling..


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2010, 14:55:05
Om nog even terug te komen op de samenwerking tussen de partijen, de no limit was gelijktijdig met de rien verloop ter plaatse bij het jacht. Het kwc wilde weten hoe de situatie aan boord was met de mensen . De rien heeft toen een bemanningslid overgezet op het jacht om polshoogte te nemen aan boord en het kwc van de gevraagde informatie te voorzien. Het jacht voer op dat moment nog op een fok die niet binnen was te krijgen omdat het touwwerk in de knoop zat. Er is later 1 bemanningslid van de no limit aan boord gegaan om SAMEN met het knrm bemanningslid het zeil op te ruimen. Dit is slechts gedeeltelijk gelukt ten tijde van het opruimen stond er nog een bemanningslid van het zeiljacht aan het roer. Later is het roer overgenomen na overleg met de bemanning van het jacht door het knrm bemanningslid omdat er niet geheel begrepen werd wat de bedoeling was en het meer rust gaf aan boord van het jacht.Kortom volgens mij gewoon een goede samenwerking en zijn er conclusies of veronderstellingen gedaan die niet goed zijn geweest en word er door mij zeker niet op alle slakken zout gelegd zoals er eerder beweert werd .