Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Geen enkele oefening is volledig realistisch. Uiteraard komen er dan meer boten ter plaatse waarbij je ook aan passanten moet denken. Die worden bij oefeningen vrijwel altijd vergeten.
Voor zover ik gezien heb ging de registratie aan boord alleen maar over de aard van het letsel (T1/T2/T3) en is aan de wal de verdere registratie gedaan. Wel is er constant geteld om te voorkomen dat ze mensen kwijt raken. Daar zag je al snel dat het lastig is. De Joke Dijkstra gaat weg met 'ongeveer' 45 personen. Later meldt ze dat het er 48 zijn.
Er werd op de marifoon de nodige aandacht besteed aan twee mensen die mogelijk in de machinekamer zaten. De Kustwacht wilde persé uitsluiten dat ze niet in het water lagen.
Eén reddingboot meldt dat ze twee bemanningsleden aan boord van het incidentvaartuig hebben gelaten. Ook dat is van belang voor de telling.
Juist het tellen en registreren van één van de doelen van deze oefening om situaties zoals bij de poldercrash te voorkomen. Uiteraard zal het bij een echte situatie veel chaotischer zijn. En om dat zo veel mogelijk te voorkomen wordt er nu juist geoefend.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?
Edit: typo