Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19367 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #70 Gepost op: 22 januari 2011, 14:07:28
...<knip>...


SRU's op 67 en rapportage op 16, gangbare procedure toch?
 
...<knip>...

Mee eens. Als ik me goed herinner was een politieboot OSC gemaakt en die had helaas door een technisch probleem maar 1 bruikbare marifoon.
En dan wordt het toch wel erg lastig.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 22 januari 2011, 16:05:51
-informatie OSC niet rechtstreeks naar het COPI  maar dit via/door het KWC laten doen. O0

Vanwaar de duim? :) Of anders gesteld: waarom verdient dit wat jou betreft de voorkeur boven een direct lijntje naar het CoPI?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 22 januari 2011, 17:31:47
Er moet één centraal punt zijn waar wat op het water gebeurt samenkomt, en het meest voor de hand liggend is dat dit het kustwacht is.
De kustwacht heeft de touwtjes in handen naar andere SAR ondersteunende eenhedende, zoals vliegende eenheden.

Ook het zoekgebied wordt door de kustwacht vastgesteld met inbreng van de OSC en dat gebeurt aan de hand van voorhanden zijnde informatie.

Het multidiciplinaire COPI komt pas later in beeld, en dan is het gemakkelijker je steeds door de kustwacht te laten bijpraten, dan door de OSC, die toch al zijn handen vol heeft, dat blijkt telkens weer. Als er een KNRM'r in het copi zit, komt die informatie er toch wel en vaak delen wij een porto uit met 67, weten ze net zo veel als de KUWA en meer als over C2000 wordt te verkrijgen is.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #73 Gepost op: 22 januari 2011, 17:33:44
Vanwaar de duim? :) Of anders gesteld: waarom verdient dit wat jou betreft de voorkeur boven een direct lijntje naar het CoPI?

Het is handiger als OSC om alleen met de SRU's en Den Helder rescue zaken te doen op de VHF.
De OSC heeft daar al zijn handen vol aan. Als daar ook nog eens het C2000 verkeer bij komt krijg de OSC een overload aan communicatie verkeer.
Daar komt bij dat dan ook nog eens bijna alles dubbel verteld moet worden dus over de VHF en C2000 en het is moelijker om alles uit te luisteren omdat er C2000 verkeer dwars door het VHF verkeer loopt en vice versa.
Los daarvan is het KWC (Den Helder Rescue) de spin in het web voor wat betreft SAR en daar kan de OVD COPI alle info krijgen die hij nodig heeft.
Dus ik hoop dat het IBP coms schema hierop aan gepast wordt.
 O0
 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #74 Gepost op: 22 januari 2011, 17:36:03
Ha, zo te zien zitten Henk en ik aardig op een lijn 0098 O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #75 Gepost op: 22 januari 2011, 19:14:09
Ik begrijp jullie argumentatie.

In eerste instantie zou ik zeggen dat een directe lijn tussen CoPI en OSC de voorkeur geniet. Immers: als de communicatie over meer schijven moet, wordt de kans op miscommunicatie groter. En de communicatielijn wordt langer, waardoor er dus meer tijd overheen gaat voordat het bericht z'n bestemming bereikt.

Heb je bijvoorbeeld een partyschip op het IJsselmeer met een x-aantal slachtoffers, lijkt het mij handig als de OSC direct aan het CoPI kan doorgeven wat zij aan slachtoffers kan verwachten. De kustwacht zou dat kunnen meeluisteren, als daar qua techniek en personeel in wordt voorzien, zodat zij op de hoogte blijft. Andersom kan ook: OSC meldt aan het KWC en het CoPI luistert mee.

En of je dan het CoPI, de OSC en het KWC in één C2000 gespreksgroep gooit of hen allen laat communiceren via een marifoonkanaal, maakt m.i. niet zoveel uit. Het 'netwerkje' is hetzelfde.
Een liaison kustwacht in het CoPI is dan natuurlijk wel zo makkelijk, omdat die de taal spreekt.

Dat lijntje tussen CoPI, OSC en KWC moet je denk ik wel beperken tot de coördinatie op hoofdlijn. Als daar alle operationele berichtgeving doorheen komt, heb je kans dat cruciale SitRaps worden verstoord..

In het handboek incidentbestrijding op het water staat overigens het volgende:

Citaat
3.2.3 Oplossing voor “behoefte aan coördinatie op incidentlocatie”
Bij incidentbestrijding op het water is al snel behoefte aan afstemming en coördinatie
op de plaats van het incident. Dit vanwege het feit dat op het water niet altijd het gehele
incident voor alle procesverantwoordelijken zichtbaar is en verschillende partners
aanwezig zijn. Om in die gevallen toch een goede afstemming en een juist beeld te
krijgen van de situatie op het water kan een functionaris worden belast met de praktische
coördinatie op de plaats van het incident. Deze functionaris wordt “On scene coördinator”
(OSC) genoemd.

Omdat de functie van OSC een ‘extra’ functie is ten opzicht van incidenten op het land,
roept deze term veel vragen op (vooral bij de landpartijen). Om helderheid te verschaff en
in zijn taken en bevoegdheden, en om toe te lichten hoe deze functionaris past in het
geheel van de incidentbestrijding, is de functie van OSC hieronder nader uitgewerkt.

De volgende uitgangspunten gelden voor de instelling van een OSC:
1. Op basis van bepaalde criteria kan besloten worden zo spoedig mogelijk een OSC in te
zetten. Bijvoorbeeld bij het ontbreken van zicht op het incident kan er behoefte bestaan
aan ‘een verlengde arm’ van de OvD.
2. De procesverantwoordelijke wijst in dat geval één (functionaris als) OSC aan op een
geschikt vaartuig of verkeerspost met zicht op het incident. Deze eenheid neemt in
principe niet deel aan de procesuitvoering. De OSC dient bij voorkeur te beschikken
over zowel VHF (marifoon) als over C2000: Indien in een acute situatie nodig kan de OSC
taak worden uitgevoerd door de schipper van een passerend vaartuig totdat een beter
toegeruste functionaris de OSC taak kan overnemen.
3. Er worden vaak eenheden van andere disciplines ingezet bij de genoemde waterprocessen.
Deze eenheden melden zich in dat geval bij aankomst bij de OSC.
4. De OSC valt afhankelijk van het type incident onder één van de procesverantwoordelijken.
Ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P,
bij SAR de OvD-W of de OvD-B. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd
operationeel zijn.
5. De OSC stemt de activiteiten op het water op elkaar af en wordt ingezet als ‘ogen en
oren’ voor de wal. De OSC dient niet in de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
te treden van de OvD en de Leider CoPI.

Voor de precieze communicatielijnen en verbindingsschema’s wordt verwezen naar
hoofdstuk 5, Informatiemanagement.

De OSC heeft de volgende taken21 :
• Zich ter plaatse een totaalbeeld vormen van het incident en de positie van de verschillende
betrokken schepen, personen etc.
• Het coördineren van de inzet van de vaartuigen ter plaatse.
• Het afstemmen van de tactiek van de inzet ter plaatse en briefing van nieuw
aangekomen eenheden.
• Het maken van afspraken over de tijdstippen waarop deelnemende eenheden zich
melden bij de OSC en (virtueel) stuurhutoverleg hebben.
• Zo spoedig mogelijk communiceren met de OvD in het CoPI over het totaalbeeld van
het incident.
• Onderhouden van de verbinding met de OvD in het CoPI en bij SAR op ruime binnenwateren
tevens met de Kustwacht.

Om verwarring te voorkomen wordt benadrukt dat de OSC de volgende taken niet heeft:
• ‘Aansturing’ en ‘bevelsvoering’ van de ingezette bestrijdingsteams - dat gebeurt door de
hoogst leidinggevende van het betreff ende proces, bij GRIP 1 en hoger via een OvD in
het CoPI.
• Totale multidisciplinaire “coördinatie”. Die vindt bij GRIP 1 en hoger plaats in het CoPI.
Deze afstemming is gericht op het belangrijkste monodisciplinaire proces van dat
moment.

In het CoPI zijn leidinggevenden van de hulpdiensten en eventueel adviseurs actief.
Zij moeten de informatie die binnen de verschillende diensten bekend is op een efficiënte
manier met elkaar delen en acties afstemmen op de te behalen operationele doelen.
Daarnaast moeten zij het hogere echelon (ROT) adequaat informeren, adviseren en
besluiten voorleggen. Hierbij is vooral het effect van het incident op de omgeving van
belang. De OSC voorziet de OvD in het CoPI van informatie over de activiteiten op de
plaats van het incident.


Criteria voor de locatie van een CoPI zijn:
• Een veilige plaats
• Goed bereikbaar
• Bij voorkeur met zicht op het incident
• Goede communicatiemiddelen
• Bij voorkeur bij de aanlandingsplaats

Als ik dat zo lees, lijkt de communicatie tussen OSC en CoPI/OvD de prioriteit te hebben boven communicatie tussen OSC en KWC.


Er zitten in dat stuk wel veel 'als... dan...' bepalingen. Als er sprake is van dit type incident, dan gaat die OvD erover. Maar als er sprake is van dat type incident, dan gaat die andere OvD erover. Dat maakt het behoorlijk complex vind ik.
Maar goed, er heeft natuurlijk niet voor niets een hele commissie Waterrand aan dit probleem gewerkt. Kennelijk is dit de beste werkwijze.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #76 Gepost op: 22 januari 2011, 19:39:34

Als ik dat zo lees, lijkt de communicatie tussen OSC en CoPI/OvD de prioriteit te hebben boven communicatie tussen OSC en KWC.

Maar goed, er heeft natuurlijk niet voor niets een hele commissie Waterrand aan dit probleem gewerkt. Kennelijk is dit de beste werkwijze.

En hier zit nu juist het probleem met de landorganisatie:
bij SAR is juist de communicatie tussen de OSC en het KWC van primair belang en niet de OVD/COPI!  
Bij SAR is immers het KWC proces verantwoordelijk en niet de OVD.
Voor andere incidenten zal het IBP coms schema mogelijk wel voldoen. ;)

(Los hiervan is C2000 geen SAR communicatie middel, dus alles op C2000 is zoiezo geen optie)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #77 Gepost op: 22 januari 2011, 19:57:13
Wat jammer is, is dat het KWC een eindgebruiker is van C2000, net als de eenheden van de KNRM, KLPD en noem maar op. En dus niet de faciliteiten heeft van een netwerkcontroller. Het voorgeschreven VBS zoals op pag. 120 van het OPPLAN SAR staat lijkt mij logisch. Zeker als je op een tafel maar 1 C2000 mobilofoon hebt staan en dus geen multi select hebt. Vandaar dat men ook in het VBS de S**-RMG-05 dan niet meer ziet staan.

Maar je moet dit wel gebruiken als het, net wat Maarten aangeeft, relevant kan zijn. Relevantie naar de regio, GRIP afkondigen, COPI formeren en operationeel ondersteunen. Ondersteunen en elkaar informeren. Tja en daar kan je natuurlijk ook weer gebruik maken van bijvoorbeeld Cedric. En die informatie stroom is eigenlijk net zo belangrijk als de communicatie lijnen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #78 Gepost op: 22 januari 2011, 19:59:34
Tijdens de oefening was ook nog een Liaison Kustwacht in het CoPI actief. De infolijn begrijp ik als:

OSC -> KWC -> Liaison Kustwacht -> CoPI (-> ROT/BT etc)

Vanuit veiligheidsregio-perspectief misschien een lange lijn, met risico op "ruis", maar vanuit SAR-perspectief volkomen logisch.

Waar het volgens mij mis gaat is wanneer "landrotten" als één of meerdere ambu-bemanningen en/of brandweerploegen ook worden overgebracht en ingezet op het water. Die zijn gewend met elkaar en met hun resp. OvD's op het land te communiceren. Ik begreep dat zij bij deze oefening zelfs een soort van motorkap-overleg vormden. Daardoor ontstaan er meerdere informatielijnen en ook daardoor wordt het risico op "ruis", maar ook op verschillen in snelheid van informatie, vergroot. Denk maar weer aan het slachtofferbeeld, wie geeft nu het meest actuele en secure aan het CoPI? Via de OSC -> KWC-lijn of via de verpleegkundige-aan-boord -> OvD-G-lijn?

Ik denk dat de lijn primair via de OSC/KWC moet blijven lopen. Multidisciplinaire informatie vanuit bijv. een "dek-overleg" wordt dan via de OSC doorgegeven aan het KWC, de ambu/brandweermensen kunnen hun mono-info met hun resp. OvD's blijven delen. In het CoPI komt dan eerst de Liaison Kustwacht aan het woord voor het multi-/SAR-beeld, de OvD's kunnen dit dan aanvullen met hun mono-info:

SAR-infolijn: SAR-eenheden -> OSC -> KWC -> Liaison Kustwacht -> CoPI (-> ROT/BT etc)
mono-lijn: regio-eenheden "te water" -> regio-OvD's "te land" -> CoPI
multi-lijn: "dekoverleg" (tussen SAR- en regio-eenheden, o.l.v. OSC) -> OSC -> KWC -> Liaison Kustwacht -> CoPI

Misschien dat aansluiten van het KWC op netcentrisch werken/LCMS die multi-lijn kan versnellen/kwalitatief verbeteren met het CoPI (en direct ROT e.d.)?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #79 Gepost op: 22 januari 2011, 21:47:44
En hier zit nu juist het probleem met de landorganisatie:
bij SAR is juist de communicatie tussen de OSC en het KWC van primair belang en niet de OVD/COPI!  
Bij SAR is immers het KWC proces verantwoordelijk en niet de OVD.

V.w.b. de procesverantwoordelijkheid lees ik in het citaat uit het handboek (zie ook hierboven) o.a. het volgende:

Citaat
4. De OSC valt afhankelijk van het type incident onder één van de procesverantwoordelijken.
Ter illustratie: bij verontreiniging is dat de OvD-W, bij ordeverstoring de OvD-P,
bij SAR de OvD-W of de OvD-B. Bij elke incidentlocatie kan maar één OSC tegelijkertijd
operationeel zijn.

Dus hoezo het KWC procesverantwoordelijke? ;)
In iedergeval niet per definitie. "Het Kustwachtcentrum voert de SAR-taak uit voor de Noordzee op grond van internationale wetgeving. Tevens is het KWC actief op de ruime binnenwateren; over deze SAR-taak dienen afspraken te worden vastgelegd met de betreffende veiligheidsregio’s." (p.38)

Op die ruime binnenwateren (gemeentelijk ingedeeld gebied) is die OvD volgens mij weldegelijk procesverantwoordelijke. Tenzij dat anders afgesproken is met de betreffende veiligheidsregio.

(Los hiervan is C2000 geen SAR communicatie middel, dus alles op C2000 is zoiezo geen optie)

Ik had het ook niet over C2000 ten behoeve van SAR, maar ten behoeve van coördinatie tussen coördinerende partijen (tussen OSC, KWC, CoPI, etc.). Het operationele zoek- en redwerk moet gewoon via de marifoon O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s