Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19405 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #20 Gepost op: 12 september 2010, 09:40:54
Rampoefening Waddenzee verloopt naar tevredenheid
ANP op 11 september '10, 16:48, bijgewerkt 11 september 2010 16:52
DEN OEVER - De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord kijkt tevreden terug op de grote rampoefening op de Waddenzee, waarbij zaterdag nieuwe afspraken tussen hulpverleners te land en ter zee werden getest. Dat meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio.
Bij een eerste evaluatie van de oefening bleek volgens de woordvoerder dat met name de samenwerking tussen ‘land- en waterpartijen’ beter kan. De conclusie werd getrokken op grond van bevindingen bij zowel de incidentbestrijding op zee als bij het aan wal brengen van ‘gewonden’.
De uitkomsten worden de komende weken verder in kaart gebracht. De hele evaluatie van de oefening is naar verwachting over enkele weken klaar.
Explosie
Bij de oefening op de Waddenzee was sprake van een scenario waarbij twee schepen van een liefdadigheidsinstelling waren betrokken, met in totaal 175 opvarenden. Toen in de machinekamer van een van de schepen een zogenaamde explosie plaats had, schoot het andere schip te hulp. Daarbij ontstond een botsing, waarna olie de Waddenzee in stroomde. Bij het ‘incident’ raakten 75 mensen gewond.
De rampsimulatie beperkte zich niet tot evacuatie van de opvarenden van het ‘in problemen geraakte’ schip. De zogenaamde gewonde slachtoffers werden na hun ‘redding’ naar nabijgelegen ziekenhuizen gebracht. De niet gewonden werden in een sociaal cultureel centrum in Den Oever opgevangen en geregistreerd. Zo werd getest of het hele proces van afvoeren van gewonden goed verliep. Met name het Westfriesgasthuis in Hoorn gebruikte de oefening om te zien of het een grote stroom gewonden aan kan.
Bij de praktijkoefening werden ongeveer driehonderd hulpverleners ingezet, onder wie brandweerlieden, geneeskundigen, mensen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Rijkswaterstaat, het Korps landelijke politiediensten (KLPD), medewerkers van de gemeente Wieringen en medisch personeel van drie ziekenhuizen.
 O0


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #21 Gepost op: 12 september 2010, 12:17:15
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2010, 13:30:08
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans

Doet me denken aan de (reddingsbrigade/multidisciplinair) oefening Moerasdraak die we 2 jaar geleden in Den Bosch hielden. Ook daar botsing met passagiersschip, brand aan boord, opvarenden die geevacueerd moeten worden etc. Hierbij had de GHOR problemen om het tempo bij te benen van de Reddingsbrigade, die in een soort 'treintje' langs het schip voeren om mensen af te voeren. Dit ging zo snel, dat ze voor het doel van de oefening op een gegeven moment een korte time-out hebben gehouden om inderdaad registratie te kunnen doen enzo. De oefening was gesitueerd nabij 2 jachthavens, dus in het echt zou ik er niet vreemd van hebben opgekeken als het ook zo snel zou zijn gegaan. Op het water is de 'burenhulp' vaak enorm, dus de evacuatie van een passagiersschip dicht onder de kust of op binnenwater kan volgens mij ook echt in een flits plaatsvinden. Als iedereen toch maar van dat schip en van het water af is, dan doe je de rest maar lekker hoog en droog op de kant.

De GHOR gaf toen aan dat zij liever hadden dat eerst de zwaargewonden enzo eraf gingen, en dat we dan de niet-gewonden zouden laten wachten tot zij ruimte hadden. Dus dat het schip als 'wachtkamer' zou worden gebruikt. Dit zou kunnen, omdat de brandweer de verzamelplaats aan dek 'veilig' had verklaard. Maar er was nog wel steeds brand aan boord (machinekamer) en hoe 'veilig' jij het ook verklaart, die mensen willen echt niet aan boord blijven als er gewoon bootjes liggen die ze er af kunnen halen. In het echt kan ik me zelfs voorstellen dat mensen gewoon gaan springen als jij niet afmeert met je reddingsboot maar op een afstand ligt te wachten.

We wachten het rapport even af, maar realistisch zou volgens mij inderdaad zijn dat alles en iedereen van dat schip gewoon heel snel op de kant wordt 'gedropt' en dat daar de rest dan gaat gebeuren.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #23 Gepost op: 12 september 2010, 14:37:37
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans

De dichtst bijzijnde reddingsbrigades zijn volgens mij Den Helder en Andijk, dat is toch een aardig eindje varen/rijden van Den Oever vandaan...(los van dat Andijk nog moet schutten).

En een oefening hoeft niet 100% realistisch te zijn; het gaat er om welke oefendoelen je wilt behalen en/of welke processen je wilt oefenen. Het is bijvoorbeeld ook niet realistisch dat de GNK zo snel ter plaatse is, maar je moet ze toch eens kunnen beoefenen. Dat geldt ook voor de inzet van leger-ambu's. In de praktijk zal dat ook (snel) niet gebeuren, maar enerzijds kost het een vermogen om meerdere ambulances in te huren (ze zijn meestal niet van de regio maar particuliere vervoerders) en anderszijds kan je zo toch de samenwerking tussen defensie en GHOR een stukje beoefenen.

Registratie zal altijd een punt van zorg zijn. Zeg nu eerlijk, wat is belangrijker, gewonden helpen en zo snel mogelijk naar betere hulp brengen (ziekenhuizen) of ze allemaal laten wachten met verergering van verwondingen om te kunnen registreren?

Zelf was ik er bij als algemeen waarnemer. De oefening zat organisatorisch goed in elkaar, en qua leerpunten kan ik er genoeg mee naar mijn eigen regio nemen.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #24 Gepost op: 12 september 2010, 14:48:08
De dichtst bijzijnde reddingsbrigades zijn volgens mij Den Helder en Andijk, dat is toch een aardig eindje varen/rijden van Den Oever vandaan...(los van dat Andijk nog moet schutten).

En een oefening hoeft niet 100% realistisch te zijn; het gaat er om welke oefendoelen je wilt behalen en/of welke processen je wilt oefenen. Het is bijvoorbeeld ook niet realistisch dat de GNK zo snel ter plaatse is, maar je moet ze toch eens kunnen beoefenen. Dat geldt ook voor de inzet van leger-ambu's. In de praktijk zal dat ook (snel) niet gebeuren, maar enerzijds kost het een vermogen om meerdere ambulances in te huren (ze zijn meestal niet van de regio maar particuliere vervoerders) en anderszijds kan je zo toch de samenwerking tussen defensie en GHOR een stukje beoefenen.

Registratie zal altijd een punt van zorg zijn. Zeg nu eerlijk, wat is belangrijker, gewonden helpen en zo snel mogelijk naar betere hulp brengen (ziekenhuizen) of ze allemaal laten wachten met verergering van verwondingen om te kunnen registreren?

Zelf was ik er bij als algemeen waarnemer. De oefening zat organisatorisch goed in elkaar, en qua leerpunten kan ik er genoeg mee naar mijn eigen regio nemen.


RB Den Helder, en ook Callantsoog kunnen er zeer rap zijn in Den Oever.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #25 Gepost op: 12 september 2010, 15:18:32
RB Den Helder, en ook Callantsoog kunnen er zeer rap zijn in Den Oever.

Oké, wat is rap precies? (afstand, snelheid -> actieradius)
Mij lijkt het namelijk nogal een eind; op basis GoogleMaps schat ik zo'n 20 km vanaf Den Helder, ruim 2x zo ver vanaf Callantsoog?
Red een strand-RIB dat, inclusief afvoer slachtoffers?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 12 september 2010, 15:23:22
Wel op trailer en achter een voertuig. Maar een strandboot heeft niets te zoeken op het wad. Een brigade boot is niet ingericht voor dit werk. Mocht het in de buurt van het strand plaats vinden kan het meerwaarde hebben.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #27 Gepost op: 12 september 2010, 16:27:09
Denk je echt dat bij een brand aan boord, met rookontwikkeling dat een ieder klam blijft en aan boord rustig afwacht.
Ik ga ervan uit dat de strandboten prima ingezet kunnen worden, vooral bij deze (weers)omstandigheden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 12 september 2010, 16:45:27
RB Den Helder, en ook Callantsoog kunnen er zeer rap zijn in Den Oever.

Callantsoog heeft bijvoorbeeld eens meegereden op een drenkeling in het Marsdiep kan ik mij herinderen...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #29 Gepost op: 12 september 2010, 16:54:19
Callantsoog heeft bijvoorbeeld eens meegereden op een drenkeling in het Marsdiep kan ik mij herinderen...
Is in 2009 geweest, waarbij KNRM Callantsoog werd gealarmeerd en de reddingsbrigade standby stond. RB Den Helder is toen gewoon meegalarmeerd