Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19382 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 12 september 2010, 17:05:15
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.
Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans

Maar de reddingbrigades mogen toch niet verder dan 1 km uit de kust opereren?
En met wie hebben ze dan contact? Voor zover ik weet hebben ze nog steeds geen marifoon?
En wie alarmeert ze dan?

En een oefening hoeft niet 100% realistisch te zijn; het gaat er om welke oefendoelen je wilt behalen en/of welke processen je wilt oefenen. Het is bijvoorbeeld ook niet realistisch dat de GNK zo snel ter plaatse is, maar je moet ze toch eens kunnen beoefenen. Dat
Zelf was ik er bij als algemeen waarnemer. De oefening zat organisatorisch goed in elkaar, en qua leerpunten kan ik er genoeg mee naar mijn eigen regio nemen.

Het is goed om inderdaad bepaalde processen te trainen.
Toch plaats ik een vraagteken bij de opmerking dat een grote oefening niet 100% realistisch hoeft te zijn.(voor zover mogelijk)
Naar mijn beleving train je juist zoveel mogelijk realistisch om in het echt juist niet voor verassingen te staan.(train as you fight).
Als je niet realistisch traint krijgen mensen het verkeerde beeld van hoe het in het echt zou gaan en wordt het in de praktijk juist alleen maar rommeliger.
Neemt overigens niet weg dat elke oefening beter is dan geen oefening.
En dat bij deze oefening ook daadwerkelijk ambulance transport naar de ziekenhuizen was geregeld is een uitstekend initiatief van de oefenleiding. O0


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #31 Gepost op: 12 september 2010, 17:24:31
Maar de reddingbrigades mogen toch niet verder dan 1 km uit de kust opereren?
En met wie hebben ze dan contact? Voor zover ik weet hebben ze nog steeds geen marifoon?
En wie alarmeert ze dan?

Het is goed om inderdaad bepaalde processen te trainen.
Toch plaats ik een vraagteken bij de opmerking dat een grote oefening niet 100% realistisch hoeft te zijn.(voor zover mogelijk)
Naar mijn beleving train je juist zoveel mogelijk realistisch om in het echt juist niet voor verassingen te staan.(train as you fight).
Als je niet realistisch traint krijgen mensen het verkeerde beeld van hoe het in het echt zou gaan en wordt het in de praktijk juist alleen maar rommeliger.
Neemt overigens niet weg dat elke oefening beter is dan geen oefening.
En dat bij deze oefening ook daadwerkelijk ambulance transport naar de ziekenhuizen was geregeld is een uitstekend initiatief van de oefenleiding. O0

Wij hebben op onze boten wel marifoon, en we kunnen gealarmeerd worden door de meldkamer Alkmaar en zonodig door het KWC


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #32 Gepost op: 12 september 2010, 18:10:57
Wij hebben op onze boten wel marifoon, en we kunnen gealarmeerd worden door de meldkamer Alkmaar en zonodig door het KWC

Mooi en mogen jullie ook (24/7) verder dan 1 km uit de kust opereren? ::)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #33 Gepost op: 12 september 2010, 18:55:13
Op de waddenzee heeft de reddingsbrigade weinig meerwaarde, langs het strand is er wel meerwaarde. Je kan zeker meer als 1km uit de kust opereren maar daar is meer voor nodig als een marifoon. Lang het strand kan prima mee worden gezocht. Voor het zoeken in de branding is een brigade prima geschikt.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 12 september 2010, 19:07:05
Mooi en mogen jullie ook (24/7) verder dan 1 km uit de kust opereren? ::)

Van wie? snap deze vraag niet helemaal?
[img]/img]


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #35 Gepost op: 12 september 2010, 19:14:37
Mooi en mogen jullie ook (24/7) verder dan 1 km uit de kust opereren? ::)
De 1 KM grens komt van het gemeentelijk ingedeeld gebied. Nergens staat de de RB niet verder mag.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #36 Gepost op: 12 september 2010, 19:26:14
Naar mijn bescheiden mening is dit geen realistische oefening geweest.
Indien dit echt gebeurt zijn er veel meer boten die terplaatsen gaan en loopt mijn inziens de registratie, etc veel chaotischer dan nu, strak geregistreerd.

Geen enkele oefening is volledig realistisch. Uiteraard komen er dan meer boten ter plaatse waarbij je ook aan passanten moet denken. Die worden bij oefeningen vrijwel altijd vergeten.

Voor zover ik gezien heb ging de registratie aan boord alleen maar over de aard van het letsel (T1/T2/T3) en is aan de wal de verdere registratie gedaan. Wel is er constant geteld om te voorkomen dat ze mensen kwijt raken. Daar zag je al snel dat het lastig is. De Joke Dijkstra gaat weg met 'ongeveer' 45 personen. Later meldt ze dat het er 48 zijn.
Er werd op de marifoon de nodige aandacht besteed aan twee mensen die mogelijk in de machinekamer zaten. De Kustwacht wilde persé uitsluiten dat ze niet in het water lagen.
Eén reddingboot meldt dat ze twee bemanningsleden aan boord van het incidentvaartuig hebben gelaten. Ook dat is van belang voor de telling.
Juist het tellen en registreren van één van de doelen van deze oefening om situaties zoals bij de poldercrash te voorkomen. Uiteraard zal het bij een echte situatie veel chaotischer zijn. En om dat zo veel mogelijk te voorkomen wordt er nu juist geoefend.

Waar ik in mijn opgeving veel opmerkingen over heb gehad dat de reddingsbrigades niet meededen. Zodra z`n soort ongeval plaats vindt zullen zeker boten van de reddingsbrigade gaan varen.
Jammer, gemiste kans
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?

Edit: typo


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #37 Gepost op: 12 september 2010, 22:55:35
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?

Nee: http://www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Veiligheid/pdf/CoordinatieplanRampenbestrijding.pdf

zie blz 22


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #38 Gepost op: 12 september 2010, 23:08:04
Hebben de reddingsbrigades dan een rol in de incidentbestrijding op de Waddenzee?
Wat zijn de afspraken daar over?

Eerlijk gezegd geen idee, maar waar het mij om ging is dat ze wel op een incident af zullen komen en dat je ze dan ook kunt inzetten. Zoals ik zei is de drang tot 'burenhulp' op het water volgens mij vele malen hoger dan op het land. Waar bij een incident op het land er hooguit wat EHBO'ers op af komen, zal op het water alles in de buurt dat een beetje vaart naar je toe komen. Dit is ook het idee van een noodoproep per marifoon: andere vaartuigen in de buurt reageren hierop en helpen elkaar, waarna het KWC de officiele procedures in gang zet. Bij een incident in de buurt van een jachthaven zal het stikken van de motorjachtjes, bij een visgebied van de vissersboten en als er een Reddingsbrigade in de buurt is zal die er ook op af komen. Dat kun je ontkennen in een 'regeling' en proberen te stroomlijnen in procedures, maar hoe doe je dat in de praktijk? Spant de KLPD dan een afzetlint?  

Het ging mij erom dat GHOR en Brandweer wel kunnen denken dat je op een passagiersschip eerst kunt tellen, triage kunt uitvoeren en dan gepland kunt evacueren. Maar dat in de praktijk een brandend schip snel omringd zal worden door bootjes van allerlei aard die mensen op gaan pikken die eraf willen of zelfs al eraf springen....

Klinkt misschien wat overdreven en misschien dat meer sturing op de evacuatie mogelijk is dan ik denk, maar volgens mij altijd minder dan op het land waar je een lintje kunt spannen.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 13 september 2010, 00:06:36
Eerlijk gezegd geen idee, maar waar het mij om ging is dat ze wel op een incident af zullen komen en dat je ze dan ook kunt inzetten. Zoals ik zei is de drang tot 'burenhulp' op het water volgens mij vele malen hoger dan op het land. Waar bij een incident op het land er hooguit wat EHBO'ers op af komen, zal op het water alles in de buurt dat een beetje vaart naar je toe komen. Dit is ook het idee van een noodoproep per marifoon: andere vaartuigen in de buurt reageren hierop en helpen elkaar, waarna het KWC de officiele procedures in gang zet. Bij een incident in de buurt van een jachthaven zal het stikken van de motorjachtjes, bij een visgebied van de vissersboten en als er een Reddingsbrigade in de buurt is zal die er ook op af komen. Dat kun je ontkennen in een 'regeling' en proberen te stroomlijnen in procedures, maar hoe doe je dat in de praktijk? Spant de KLPD dan een afzetlint?  

Het ging mij erom dat GHOR en Brandweer wel kunnen denken dat je op een passagiersschip eerst kunt tellen, triage kunt uitvoeren en dan gepland kunt evacueren. Maar dat in de praktijk een brandend schip snel omringd zal worden door bootjes van allerlei aard die mensen op gaan pikken die eraf willen of zelfs al eraf springen....

Klinkt misschien wat overdreven en misschien dat meer sturing op de evacuatie mogelijk is dan ik denk, maar volgens mij altijd minder dan op het land waar je een lintje kunt spannen.  8)


Joost, geweldig dat je dit onder de aandacht brengt. Tegen de heer Lopez van Brandweer Flevoland die bij Zeewolde een oefening organiseerde zei ik het zelfde: jullie oefenen nooit realistisch. In de praktijk is hetgeen waar je het langste mee bezig bent het koppentellen: waar is iedereen gebleven. In de stormen die ik meegemaakt heb waar veel drenkelingen bij betrokken waren zijn we nog uren bezig geweest naar padvinders te zoeken die door jachtjes tientallen kilometers waren vervoerd in richtingen die wij nooit hadden kunnen vermoeden. Ook de kustwacht verzekerde mij dat koppentellen hetgeen is dat hen het meeste werk bezorgt tijdens een dergelijk scenario. Iedereen gaat elkaar helpen tijdens een ramp. En tijdens een oefening wordt alles afgezet en redden alleen de aangewezen redders, ruim van te voren in kennis gesteld...

Henk