Joost, geweldig dat je dit onder de aandacht brengt. Tegen de heer Lopez van Brandweer Flevoland die bij Zeewolde een oefening organiseerde zei ik het zelfde: jullie oefenen nooit realistisch. In de praktijk is hetgeen waar je het langste mee bezig bent het koppentellen: waar is iedereen gebleven. In de stormen die ik meegemaakt heb waar veel drenkelingen bij betrokken waren zijn we nog uren bezig geweest naar padvinders te zoeken die door jachtjes tientallen kilometers waren vervoerd in richtingen die wij nooit hadden kunnen vermoeden. Ook de kustwacht verzekerde mij dat koppentellen hetgeen is dat hen het meeste werk bezorgt tijdens een dergelijk scenario. Iedereen gaat elkaar helpen tijdens een ramp. En tijdens een oefening wordt alles afgezet en redden alleen de aangewezen redders, ruim van te voren in kennis gesteld...
Dat is ook het bezwaar van 'schone' oefeningen. Juist de periode tussen de eerste melding en de aankomst van de hulpdiensten kan er veel gebeuren wat moeilijk te controleren is. Na Livex 2009 voor de kust van IJmuiden heb ik her en der al gesteld dat de reddingsbrigade wel gelarmeerd moet worden. Niet om 10 mijl de zee op te gaan maar juist voor de opvang binnen de pieren van allerlei oncontroleerbaar spul. Eventueel een mannetje overzetten om de boot naar de juiste steiger te brengen, maar ook als bewakingseenheid voor het geval er eentje overboord gaat. Daarnaast vind ik dat in IJmuiden beter gebruik kan worden gemaakt van de havendienst en de vletterlieden voor hand en spandiensten bij het aanmeren.
Wel zag ik in Den Over dat de KNRM nu een man op de kade had om de reddingboten op te vangen. Dat is al een hele verbetering. Bij deze oefening ging het wel, maar als een reddingboot echt nokkie vol aankomt is zo'n man van onschatbare waarde voor het aanwijzen van een ligplaats, aanpakken van een meerlijn en contact met de OvD-G.
In het geval van de randmeren met veel verschillende havens denk ik dat de reddingsbrigade c.q. bikers van het Rode Kruis c.q. politie veel kunnen afvangen door te patrouilleren bij allerlei havens.