Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19375 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #60 Gepost op: 13 januari 2011, 17:55:50
Ko is deze editie,over de oefening Kokkel, nog ergens online te vinden? ::)

Is deze link voor jou bereikbaar? http://www.hulpdienstenonline.nl/files/producten/incident/incident08_2010/flash.html#
Zo niet, dan zul je toch een abonnement moeten nemen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2011, 18:42:53
Ko is deze editie,over de oefening Kokkel, nog ergens online te vinden? ::)
Volgens mij niet, tenzij je een online abonnement hebt ;-)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2011, 18:53:25
Is deze link voor jou bereikbaar? http://www.hulpdienstenonline.nl/files/producten/incident/incident08_2010/flash.html#
Zo niet, dan zul je toch een abonnement moeten nemen ;)

Dank! Leuke uitgave met ook nog een stuk over de rhib geschiedenis  O0

(en dat zonder abonnement ;))


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #63 Gepost op: 13 januari 2011, 19:51:47
(en dat zonder abonnement ;))
Mazzelaar ;-)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #64 Gepost op: 16 januari 2011, 11:31:38
Heeft iemand het definitieve evaluatie rapport van oefening Kokkel al op internet kunnen vinden? ::)


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #65 Gepost op: 16 januari 2011, 19:03:47
Jawel... op het intranet/extranet van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord  0098

Even kijken of jullie hem ook direct kunnen downloaden :

http://extranet.veiligheidsregio-nhn.nl/sf.mcgi?8179&cat=1447

groeten,
René dC


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #66 Gepost op: 16 januari 2011, 19:22:32
Jawel... op het intranet/extranet van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord  0098

Even kijken of jullie hem ook direct kunnen downloaden :

http://extranet.veiligheidsregio-nhn.nl/sf.mcgi?8179&cat=1447

groeten,
René dC

U bent niet geautoriseerd om deze handeling te mogen uitvoeren
Het document dat u opvraagt vereist inloggen c.q. inloggen met een andere naam.
 ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2011, 10:45:14
Ik vind dit ook een zorgelijke ontwikkeling:
Bij deze oefening was de eerste reddingboot 30 minuten na alarmering ter plaatse maar pas na 1 uur(!) werden de eerste mensen geevacueerd omdat er eerst 'motorkap' overleg plaats moest vinden van het GHOR aan boord bij de OSC.
Dus terwijl er mensen in de rook en hitte staan gaan we tegenwoordig eerst op het gemakje overleggen voordat er wat gedaan gaat worden.
 :o :o :o
Ik hoop echt dat er uit de evaluatie komt dat evacueren belangrijker is dan registreren.
Registreren kan beter en veiliger op de wal gebeuren.

Ik heb helaas geen openbaar linkje naar het evaluatie rapport kunnen vinden om hier te linken.
Ik heb wel de hardcopy gelezen:

Helaas wordt er geen enkele conclusie/uitspraak gedaan over het feit dat er bij deze oefening, tijdens een gevaarlijke situatie voor de opvarenden (rook/binnen komend water) er eerst geregistreerd moest worden voor dat er met evacueren begonnen mocht worden.
Dat vind ik nu juist het belangrijkste discussie punt van deze oefening.

Verder is het wel een goed/leerzaam rapport.
Een paar conclusies uitgelicht

-Ambulance dienst heeft een andere definitie over 'veilig' dan de andere hulpverleners.
-informatie OSC niet rechtstreeks naar het COPI  maar dit via/door het KWC laten doen. O0
-Coordinerende KNRM-er aan boord incident schip duidelijk herkenbaar maken voor andere hulpverleners O0
-KWC uitrusten met RMG-01 alle betrokken regio's O0
-Als OSC 2 VHF kanalen gebruiken (1 voor de SRU's en 1 voor met het KWC,Den Helder Rescue) O0

Vreemd dat er nu een GRIP 2 werd gebruikt terwijl er in het onderzoeks rapport van de zinkende klipper bij Hoorn in het evaluatie rapport juist werd aangeraden, om bij een grote groeps aanlanding, juist standaard naar GRIP 3 op te schalen  ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2011, 12:37:37
Ik vertelde al eerder dat ik met een voormalig lid van Waterrand had gesproken (uit de regio van RR) over deze oefening en weldegelijk de conclusie getrokken is dat registreren van mensen die in gevaar zijn geen eerste prioriteit verdient. Buiten alle ander conclusies die hij met mij deelde, was de belangrijkste vond ik dat als er brand aan boord van een schip is, het niet altijd impliceert dat het hele schip automatisch onveilig is. Als er op het achterschip brand is, kunnen door hulpverleners de mensen op het voordek mogelijk zonder gevaar geëvacueerd worden.

Een van de oefendoelen was juist deze registratie, vandaar dat dit hier zo'n prominente rol speelde.
We weten inmiddels wel wat zowel bij oefeningen als in de praktijk het grootste struikelblok wormt, altijd maar weer en dat zal wel altijd zo blijven: de informatie door communicatie.

Veel desinformatie wordt wel- en veel informatie die echt toe doet wordt niet op de juiste wijze gedeeld. En als je elkaar niet goed invult vallen er gaten of doublures.

Voorts onderschreef hij mij allang gehuldigde standpunt (de actie van de gekapseisde Harlingen 38 bewees dat maar weer eens) dat ook het samenwerken met passanten geoefend moet worden.  Immers die zijn als eerste ter plaatse en nemen jouw te registreren slachtoffers al vast mee, alle kanten op.

Het zou mij verbazen als deze terecht naar voren gebrachte punten nu weer niet in de evaluatie terug te vinden zouden zijn.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2011, 12:59:42
-Ambulance dienst heeft een andere definitie over 'veilig' dan de andere hulpverleners.

Dat is niet alleen bij de ambulancedienst, ook politie en brandweer geven te kennen dat zij beperkingen kennen. Alleen is er nog niet goed (en dus duidelijk gedefinieerd) omschreven wat de omstandigheden zijn waar zij zich "niet prettig bij voelen". Bovendien verschilt dit per persoon. Duikers van de brandweer willen "een stabiel platvorm, geen grote stroming, harde wind of hoge golfslag en geen grotere diepte dan 15 meter". Maar wanneer is golfslag, wind en stroming niet prettig meer?
   
Citaat
-informatie OSC niet rechtstreeks naar het COPI  maar dit via/door het KWC laten doen.


Tja, ligt voor de hand.  

Citaat
-Coördinerende KNRM-er aan boord incident schip duidelijk herkenbaar maken voor andere hulpverleners O0


Ja dat is een hele goede, waarom niet een groene flitser?

Citaat
-KWC uitrusten met RMG-01 alle betrokken regio's O0


Is al gerealiseerd toch, de mogelijkheid is er toch? Ze moeten wel mensen hebben die er achter kunnen gaan zitten. Een van de redenen om kanalen niet bij te zetten waar je geen mensen voor hebt is om te voorkomen dat mensen gaan aannemen "dat je wel meegeluisterd hebt".

Citaat
-Als OSC 2 VHF kanalen gebruiken (1 voor de SRU's en 1 voor met het KWC,Den Helder Rescue) O0


SRU's op 67 en rapportage op 16, gangbare procedure toch?

Citaat
Vreemd dat er nu een GRIP 2 werd gebruikt terwijl er in het onderzoeksrapport van de zinkende klipper bij Hoorn in het evaluatie rapport juist werd aangeraden, om bij een grote groepsaanlanding, juist standaard naar GRIP 3 op te schalen  ::)


Hierover wordt per regio verschillend gedacht vreemd genoeg...