Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010

Auteur Topic: Rampenoefening op het water - Waddenzee 11-09-2010  (gelezen 19395 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #80 Gepost op: 22 januari 2011, 23:46:42
Ik had het ook niet over C2000 ten behoeve van SAR, maar ten behoeve van coördinatie tussen coördinerende partijen (tussen OSC, KWC, CoPI, etc.). Het operationele zoek- en redwerk moet gewoon via de marifoon O0
Dit is ook in een aantal gevallen ook toegepast hetgeen wat meer rust gaf op de marifoonkanalen.

En uit mijn geheugen opgediept gaat het vaak via de Kustwacht maar met het instellen van de OvD-W/Liaison zijn er twee methoden ontstaan:

1) OSC -> Kustwacht -> OvD's/CoPI: In het geval de Kustwacht coordineert
    Denk hierbij aan zaken die spelen op de Noordzee waarbij de landpartijen ontvangstcomité zijn

2) OSC -> OvD-W/Liaison -> CoPI: In het geval het CoPI coordineert
    Denk hierbij aan zaken waarbij de landpartijen ook het water op gaan
    In dit geval wordt OSC -> Kustwacht alleen gebruikt voor het aanvragen van extra eenheden e.d.

Ergo, er is één partij de coordineert en de andere partij faciliteert. Daarnaast is er sinds Waterrand veel ten goede veranderd maar is de zaak eigenlijk nog steeds in ontwikkeling. Veranderingen wegens voortschrijdende inzichten kunnen altijd voorkomen ;-)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #81 Gepost op: 23 januari 2011, 11:05:23
V.w.b. de procesverantwoordelijkheid lees ik in het citaat uit het handboek (zie ook hierboven) o.a. het volgende:
Dus hoezo het KWC procesverantwoordelijke? ;)
In iedergeval niet per definitie. "Het Kustwachtcentrum voert de SAR-taak uit voor de Noordzee op grond van internationale wetgeving. Tevens is het KWC actief op de ruime binnenwateren; over deze SAR-taak dienen afspraken te worden vastgelegd met de betreffende veiligheidsregio’s." (p.38)
Op die ruime binnenwateren (gemeentelijk ingedeeld gebied) is die OvD volgens mij weldegelijk procesverantwoordelijke. Tenzij dat anders afgesproken is met de betreffende veiligheidsregio.

Goeie! O0 Maar:
helaas kan ik het OPPLAN SAR versie 7 dus niet linken dus ik doe het maar even met dit voorbeeldje:http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1026143.pdf zie bladzijde 9
Dus de Kustwacht is volgens mij toch echt SAR proces verantwoordelijk op de grote wateren.
Of zijn er nog VHR waar het convenant niet is ondertekend? ::)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #82 Gepost op: 23 januari 2011, 11:07:08
Euh nog een keer:

http://www.comodo.nl/comodo/upload/cm1026143.pdf  bladzijde 9!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #83 Gepost op: 23 januari 2011, 14:50:06
Dus de Kustwacht is volgens mij toch echt SAR proces verantwoordelijk op de grote wateren.

Als dat middels het convenant zo geregeld is wel ja :)
Maar dit stuk gaat alleen over het IJsselmeergebied. Is het bij de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, waar je met hetzelfde punt zit, inmiddels ook geregeld?

In 'Kustwacht op koers' van februari 2009 staat in ieder geval duidelijk uitgelegd hoe de verantwoordelijkheden liggen:

Citaat
Eerste convenant Kustwacht, KNRM en Veiligheidsregio
ondertekend


In de loop van 2009 wordt rampen- en incidentenbestrijding,
ook op de ruime binnenwateren, een verantwoordelijkheid
van de Veiligheidsregio’s. Dit betreft ook het redden
van mensen op het water, waarvoor nu de Kustwacht
verantwoordelijk is.

Deze wijziging is een gevolg van de nieuwe Wet veiligheidsregio’s.
Een Veiligheidsregio wordt ingesteld door
gemeenten in een regio. Op de ruime binnenwateren
ligt de verantwoordelijkheid nu bij de Kustwacht, met
als hoofduitvoerder op het water de KNRM. Het ligt
voor de hand – en de minister van Binnenlandse Zaken
adviseert dat ook – om deze taak neer te leggen bij de
organisaties die daarvoor het best zijn uitgerust.

De Kustwacht en de KNRM hebben, vooruitlopend op
de inwerkingtreding van de Wet veiligheidsregio’s, een
convenant voorbereid, waarin zij heldere afspraken maken
met de Veiligheidsregio over hun dienstverlening op
het gebied van Search and Rescue (SAR) en maritieme
hulpverlening. De afspraken betreffen zowel de voorbereidings-,
repressie- als nazorgfase van de rampenbestrijding.

(...)

Kustwacht en KNRM verwachten nog dit jaar met de
overige vijftien veiligheidsregio’s waar zij al de SAR-taak
invullen, eenzelfde convenant te kunnen ondertekenen.

(...)

Hebben alle relevante regio's het convenant inmiddels ondertekend? Zou voor de aansturing niet best zijn als de enige regio de verantwoordelijkheid zelf op zich neemt en de ander het aan de Kustwacht uitbesteedt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #84 Gepost op: 23 januari 2011, 15:39:03
Als dat middels het convenant zo geregeld is wel ja :)
1.Maar dit stuk gaat alleen over het IJsselmeergebied. Is het bij de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, waar je met hetzelfde punt zit,    inmiddels ook geregeld?
2.Zou voor de aansturing niet best zijn als de enige regio de verantwoordelijkheid zelf op zich neemt en de ander het aan de Kustwacht uitbesteedt.

1.Jazeker ook hier heeft het KWC de leiding :  http://www.vrzeeland.nl/uploads/vergaderingen/24-juni-2009/6c%20SAR.pdf
   Zie blz 8 artikel 10  ;)
2. Helemaal mee eens en het KWC is niet voor niets ons nationale Rescue Coordination Centre  O0