Afgelopen zomer deed zich het volgende voor:
Bij een ongeval op een oprit van de A7 bij Drachten (dieplader met asfaltfreesmachine op de zijkant) kwam ik als fotograaf terplekke. Politie gaf toestemming om het (afgesloten) wegvak te betreden om foto's te maken, mits voorzien van geel hesje. Dat was geen enkel probleem.
Even later arriveerde een weginspecteur van RWS. Nadat die zich van de situatie van het ongeval op de hoogte had gesteld kwam hij op mij en een collega fotograaf af lopen. Hij vroeg of we een verunning hadden om op de door hem beheerde weg te mogen staan.
Tot op dat moment had ik nog nooit van een dergelijke vergunning gehoord, dus die hadden we niet. Aangezien we graag op een juiste wijze willen werken, vroegen we waar we die vergunning, op welke wijze konden aanvragen. We werden verwezen naar het steunpunt in Grou.
Aangezien dit incident op vrijdagmiddag/avond plaats vond, was er niet eerder gelegenheid contact met het steunpunt op te nemen dan de maandag erna.
Dit gedaan. De dame die ik aan de lijn kreeg, was hogelijk verbaasd dat we die vergunning nodig zouden hebben. Ze kon het zich ook niet voorstellen maar zou er in het inspecteursoverleg bespreken. Er werd een terugbel afspraak gemaakt.
Toen ik werd terug gebeld, kreeg ik te horen dat een dergelijke vergunning alleen voor aannemers personeel was, die werkzaamheden voor RWS op of langs de weg moesten uitvoeren.
De betreffende inspecteur die ons naar de vergunning had gevraagd, was buiten zijn boekje gegaan en had ons daar nooit naar mogen vragen. (Het was overigens een vriendelijk man en de vraagstelling was dan ook niet negatief op ons overgekomen.)
Mijn vraag is nu, zijn er landelijke richtlijnen voor dit soort zaken? Zijn er in andere districten van RWS wel dergelijke verguinningen voor incident fotografen?