Het lijkt mij dat je je stations kan positioneren waarbij een prestatie eis kan gelden per afstand vanaf de kust. Bijvoorbeeld(!!) dat je binnen 30 minuten na melding een incident 5 km uit de kust kan bereiken bij windstil weer, 1 uur voor 15 km, enz, enz. Zo kan je ook een verdeling maken in welke soort (/grote/ motorvermogen) boot waar moet komen te liggen. Je kan dan, rekening houden met ondieptes, simpel cirkels trekken.
Dat is voor zo ver ik weet niet aan de orde. Verder laten stations zich lastig positioneren zoal jij dat wilt. Ze zijn gevestigd daar waar vrijwilligers wonen en veel zijn van oudsher bepaald. Wel zijn een aantal nieuwe stations op dit soort argumenten bepaald. Kijk naar station Hansweert.
Het soort boot wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria: haven of strand, wat ligt er bij de buurtstations, kenmerken van het werkgebied. Daarnaast is er met de Kustwacht wel een afspraak over gereddenencapaciteit. Bij evacuatie van een passagiersschip is dit van belang:
Arie Visser klasse: | 120 personen |
Johannes Frederik klasse: | 75 personen |
Valentijn klasse: | 50 personen |
Nikolaas Wijsenbeek klasse: | 20 personen |
Atlantic 21 klasse: | 12 personen |
Atlantic 75 klasse: | 15 personen |
Diverse klasses: | 5-30 personen |
Nu wil je daar niet tussen zitten want je wordt wel hutje-mutje op elkaar geperst met een schoenlepel ;-) En de snelheid zal dan niet hoog liggen (Ik zou het bij een oefening wel eens willen zien).
Alleen als je dat opgelegd krijgt, krijg je bij het uitvallen van een station direct een prestatie probleem.
Het is niet opgelegd, maar er is voor zover ik weet wel rekening mee gehouden.
Bovendien is dat bij de brandweer ook het geval (Brandweer Beverwijk naar IJmuiden voor een VKO: 10 minuten).