Misschien is het wel al ingebracht, maar wat het ook onzeker maakt voor wat betreft de tijd is de plaats van het incident.
Op het land rijden brandweer en ambulance over het algemeen naar een opgegeven adres of een hectometerpaaltje op een snelweg of zo.
Op het water bestaat dat niet.
Je hebt geluk als de in nood verkerende boot een GPS aan boord heeft die men ook nog kan bedienen.
Maar hoe vaak komt het niet voor dat op de opgegeven positie niets wordt aangetroffen, omdat men de GPS niet helemaal doorhad en de positie heeft afgelezen waar men die ochtend was vertrokken of die avond hoopt aan te komen.
En is er geen GPS aan boord dan zijn de hulpdiensten vaak afhankelijk van vaagheden als "Ik ben vanochtend vertrokken uit A en ben op weg naar B", of "Ik zie de kerktoren van X en ook de toren van Y".
Om maar te zwijgen van die gevallen die echt geen idee hebben waar ze zitten.
Dat maakt het stellen van een streeftijden bijna onmogelijk.
Toegegeven: als de watersporter (beroepsvaart heeft zijn zaakjes over het algemeen wel aardig geregeld, dacht ik) zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, altijd een GPS aan boord heeft die hij/zij kan bedienen, kan vrij exact worden vastgelegd hoe lang een reddingboot er over mag doen.
Wettelijk is daarover echter niets geregeld.
Het stellen van tijdsnormen kan alleen, als de wetgever iedereen verplicht om bepaalde zaken, waaronder een GPS, aan boord te nemen.
Of dat wenselijk is kan en wil ik niet beoordelen.