Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24149 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 14 september 2010, 11:57:54
Convenant Kustwacht/KNRM/Zeeland:

7.1.b: Een SAR-eenheid van de KNRM is binnen 30 minuten na alarmering op de plaats incident op het ruime binnenwater aanwezig.

7.1.c: Voor een groot ongeval is de KNRM binnen 1 uur en 45 minuten na alarmering op de plaats incident op de ruime binnenwateren met een minimale gereddenencapaciteit van 25, 50, 100, of 200 personen aanwezig, dit in relatie tot het risicoprofiel van het betreffende vaarwater.



Kijk, dat is een prima regeling. "op de plaats incident aanwezig" zouden ze hier niet altijd halen, zou op zijn minst 45 minuten moeten worden.  Marken naar Lelystad, Huizen naar Durgerdam, Nijkerkersluis...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #61 Gepost op: 14 september 2010, 17:02:14
Convenant Kustwacht/KNRM/Zeeland:

7.1.b: Een SAR-eenheid van de KNRM is binnen 30 minuten na alarmering op de plaats incident op het ruime binnenwater aanwezig.

7.1.c: Voor een groot ongeval is de KNRM binnen 1 uur en 45 minuten na alarmering op de plaats incident op de ruime binnenwateren met een minimale gereddenencapaciteit van 25, 50, 100, of 200 personen aanwezig, dit in relatie tot het risicoprofiel van het betreffende vaarwater.



 ::) ::) Oeps... Er blijken dus wel opkomsttijden mogelijk...  0098 8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 14 september 2010, 17:18:02
::) ::) Oeps... Er blijken dus wel opkomsttijden mogelijk...  0098 8)

Vergis je nu niet, dit zijn geen opkomsttijden maar aanvaartijden.

Henk


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #63 Gepost op: 14 september 2010, 17:43:14
Volgens mijn berekening is met een snelheid van 30 knopen lelystad precies te halen zowel vanuit marken als vanuit enkhuizen. Wat ik verder nog wat vreemd vind is dat volgens een stelling hier op het forum 90% van de hulpverlening gedaan word door andere dan de KNRM de meeste daarvan doen het kosteloos, waarom dan zo zeuren over de KNRM. Vast omdat zij het erbij doen en omdat er dan mensen zijn die denken dat ze niet meer inzetbaar zijn voor bhun primaire taak namelijk het redden van mensen.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #64 Gepost op: 14 september 2010, 18:02:01
O, je bedoelt Henk  :) :) Zeg dat dan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 14 september 2010, 18:26:50
Volgens mijn berekening is met een snelheid van 30 knopen lelystad precies te halen zowel vanuit marken als vanuit enkhuizen. Wat ik verder nog wat vreemd vind is dat volgens een stelling hier op het forum 90% van de hulpverlening gedaan word door andere dan de KNRM de meeste daarvan doen het kosteloos, waarom dan zo zeuren over de KNRM. Vast omdat zij het erbij doen en omdat er dan mensen zijn die denken dat ze niet meer inzetbaar zijn voor bhun primaire taak namelijk het redden van mensen.

30 minuten is de vaartijd. Maar je moet daar nog wel even de uitruktijd bij op tellen.

Dus jij vindt Stormvogel als ik je goed begrijp omdat 90% van de hulpverlening door anderen als de KNRM uitgevoerd wordt die KNRM er best een potje van zou mogen maken.

Dat bestrijd ik. In de drie schakels die er zijn is de laatste waar de KNRM deel van uit maakt een zeer belangrijke: "the last frontier".

Van een instelling als de KNRM mag je best wat verwachten, ze zijn uiteindelijk de aangewezen redders en dienen te waken over onze veiligheid. Dat kunnen ze even niet als ze een zeiljacht aan het binnen slepen zijn onder de ogen van een berger.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #66 Gepost op: 14 september 2010, 19:14:11
Vergis je nu niet, dit zijn geen opkomsttijden maar aanvaartijden.

Henk
::) ::) Oeps... Er blijken dus wel opkomsttijden mogelijk...  0098 8)

En het gaat alleen over de ruime binnen wateren  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #67 Gepost op: 14 september 2010, 19:46:18
En het gaat alleen over de ruime binnen wateren  ;)

Voor het 'feit' ansich maakt dat niet veel uit. Blijkbaar is er op het water wel met de KNRM bindende, concrete, afspraken te maken voor de tijd vanaf alarmering tot aankomst bij de opgegeven incidenten locatie. Het lijkt mij dan ook sterk dat een bepaalde tijd afspreken, met allel mitsen en maren en afgestemd op golfhoogtes, stromingen, vaarroutes, enz, ook niet mogelijk is voor een gebied op de noordzee (bijvoorbeeld tot 12 mijl vanuit de kust).

Hoe is dit geregeld in de andere convenanten die afgesproken zijn met de veiligheidsregio's?


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #68 Gepost op: 14 september 2010, 19:47:59
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik gezegd heb dat de KNRM er een potje van mag maken. Dat gebeurt ook zeker niet tenminste niet bij de stations die bij mij bekend zijn. Maar goed het is maar hoe je iets wilt lezen of horen. En wat dat half uur betreft dat kan na alarm de eerste boot vaart bij die 2 stations meestal binnen 5 minuten na alarm


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 14 september 2010, 22:27:38
Wat ik verder nog wat vreemd vind is dat volgens een stelling hier op het forum 90% van de hulpverlening gedaan word door andere dan de KNRM de meeste daarvan doen het kosteloos, waarom dan zo zeuren over de KNRM.

Waarom zeuren over de KNRM als die toch maar 10% van de hulpverlening voor zijn rekening neemt staat hier dacht ik. Of moet ik dit weer anders lezen...

Henk