Je kan het ook omkeren. Als je zorgt voor een goede positie zijn er er binnen x tijd. Als je niet goed je positie doorgeeft heb je pech en duurt het (veel) langer.
Was ik nog vergeten. Zelfs als de positie bekend is, kun je niet altijd tijden vaststellen.
Tijdens strenge winters liggen alle snelle RIB's op de wal en worden vervangen door een paar boten uit de oude vloot, zoals de Suzanne en de Bernard van Leer.
Stoere boten, maar veel langzamer.
En wordt het ijs te dik dan kunnen zelfs die het niet meer.
Samen met alle eerder genoemde argumenten zou een norm dan hooguit kunnen luiden:
We kunnen u binnen X minuten bereiken mits U GPS aan boord hebt, die ook kan bedienen, de wind uit de juiste hoek waait, er geen te hoge golfslag is, het niet vriest en (bijna vergeten) het ook niet onweert (de meeste open RIB's zullen niet varen tijdens onweer). Ik denk dat anderen de lijst nog veel en veel groter kunnen maken.
Daarmee heb je een norm voor pakweg 5% van de probleemgevallen en valt 95% er buiten.
Moet je dan toch moeite doen om een norm te maken en op te leggen?
Maar volgens mij is de conclusie van dit topic dat je wel 'uitvaartijden' kan vastleggen maar geen 'vaartijden'.
Ik denk dat dat inderdaad de enig juiste conclusie is.
Dit zet volgens mij (maar ik ben blijkbaar de enige ) de deur wagenwijd open voor de uitvoerende dienst (in dit geval KNRM) om te doen zoals het hun goed dunkt en dat hun opdrachtgever (de overheid) nooit en te nimmer kan zeggen dat ze er te lang over doen om bij een incident aanwezig te zijn. Als dus een 'belangrijk' kuststation buitendienst gaat heeft de opdrachtgever ook geen middelen om te eisen dat dat station weer open gaat. Mijn persoonlijke mening is dat het een beetje te vrijblijvende afspraken zijn... Volgens mij hoef je dan ook geen convenanten af te spreken als er toch geen prestatie eisen in staan waaraan je elkaar kunt houden.
Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik van het feit uit ga dat de KNRM altijd zijn best zal doen om mensen te redden die in nood zijn.
Er zit inderdaad weinig anders op dan vertrouwen hebben in de betrokken partijen.
Is dat er niet, dan zal de overheid zich eens op haar hoofd moeten krabben en zelf met intiatieven moeten gaan komen.
Ik heb zo het gevoel dat de overheid daar op dit moment niet warm voor te krijgen is.
En laten we wel wezen, er gaat wel eens wat fout maar over het algemeen werkt de combinatie
- Kustwacht
- KNRM
- Andere waterhulpdiensten
vrij goed dus veel animo om dingen vanuit de overheid op te gaan pikken zal er niet zijn.