Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24801 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #40 Gepost op: 9 september 2010, 17:42:43
Je kan het ook omkeren. Als je zorgt voor een goede positie zijn er er binnen x tijd. Als je niet goed je positie doorgeeft heb je pech en duurt het (veel) langer.
Was ik nog vergeten. Zelfs als de positie bekend is, kun je niet altijd tijden vaststellen.
Tijdens strenge winters liggen alle snelle RIB's op de wal en worden vervangen door een paar boten uit de oude vloot, zoals de Suzanne en de Bernard van Leer.
Stoere boten, maar veel langzamer.
En wordt het ijs te dik dan kunnen zelfs die het niet meer.
Samen met alle eerder genoemde argumenten zou een norm dan hooguit kunnen luiden:
We kunnen u binnen X minuten bereiken mits U GPS aan boord hebt, die ook kan bedienen, de wind uit de juiste hoek waait, er geen te hoge golfslag is, het niet vriest en (bijna vergeten) het ook niet onweert (de meeste open RIB's zullen niet varen tijdens onweer). Ik denk dat anderen de lijst nog veel en veel groter kunnen maken.
Daarmee heb je een norm voor pakweg 5% van de probleemgevallen en valt 95% er buiten.
Moet je dan toch moeite doen om een norm te maken en op te leggen?
Maar volgens mij is de conclusie van dit topic dat je wel 'uitvaartijden' kan vastleggen maar geen 'vaartijden'.
Ik denk dat dat inderdaad de enig juiste conclusie is.
Dit zet volgens mij (maar ik ben blijkbaar de enige  ;)) de deur wagenwijd open voor de uitvoerende dienst (in dit geval KNRM) om te doen zoals het hun goed dunkt en dat hun opdrachtgever (de overheid) nooit en te nimmer kan zeggen dat ze er te lang over doen om bij een incident aanwezig te zijn. Als dus een 'belangrijk' kuststation buitendienst gaat heeft de opdrachtgever ook geen middelen om te eisen dat dat station weer open gaat. Mijn persoonlijke mening is dat het een beetje te vrijblijvende afspraken zijn...  :) Volgens mij hoef je dan ook geen convenanten af te spreken als er toch geen prestatie eisen in staan waaraan je elkaar kunt houden.

Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik van het feit uit ga dat de KNRM altijd zijn best zal doen om mensen te redden die in nood zijn.
Er zit inderdaad weinig anders op dan vertrouwen hebben in de betrokken partijen.
Is dat er niet, dan zal de overheid zich eens op haar hoofd moeten krabben en zelf met intiatieven moeten gaan komen.
Ik heb zo het gevoel dat de overheid daar op dit moment niet warm voor te krijgen is.
En laten we wel wezen, er gaat wel eens wat fout maar over het algemeen werkt de combinatie
- Kustwacht
- KNRM
- Andere waterhulpdiensten
vrij goed dus veel animo om dingen vanuit de overheid op te gaan pikken zal er niet zijn.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #41 Gepost op: 9 september 2010, 19:36:02
Bij de gevallen waar het niet goed gaat worden er lessen van gelleerd en bijgestuurd.

9910001
9910001


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #42 Gepost op: 9 september 2010, 20:47:35
Moet je dat dan wel vastleggen? Anders ga je toch niet als overheid met zo'n organisatie 'in zee'?  ::) ;)
Tja, het is eigenlijk vanzelf sprekend ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 9 september 2010, 23:22:08
Je kan het ook omkeren. Als je zorgt voor een goede positie zijn er er binnen x tijd. Als je niet goed je positie doorgeeft heb je pech en duurt het (veel) langer.


Maar volgens mij is de conclusie van dit topic dat je wel 'uitvaartijden' kan vastleggen maar geen 'vaartijden'. Dit zet volgens mij (maar ik ben blijkbaar de enige  ;)) de deur wagenwijd open voor de uitvoerende dienst (in dit geval KNRM) om te doen zoals het hun goed dunkt en dat hun opdrachtgever (de overheid) nooit en te nimmer kan zeggen dat ze er te lang over doen om bij een incident aanwezig te zijn. Als dus een 'belangrijk' kuststation buitendienst gaat heeft de opdrachtgever ook geen middelen om te eisen dat dat station weer open gaat. Mijn persoonlijke mening is dat het een beetje te vrijblijvende afspraken zijn...  :) Volgens mij hoef je dan ook geen convenanten af te spreken als er toch geen prestatie eisen in staan waaraan je elkaar kunt houden.

Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik van het feit uit ga dat de KNRM altijd zijn best zal doen om mensen te redden die in nood zijn.

Dat is precies wat in mij opkwam toen ik het allemaal nog eens doorlas. Zo maak je het allemaal wel erg vrijbllijvend.

Als je alle uitrukken bekijkt van de KNRM hier en die van Marken halen die de 15 nooit. 99% van alle uitrukken varen ze binnen 7 minuten, ik houd dat goed bij en je kan er bijna de klok op gelijk zetten. Zouden ze met 15 minuten uitvaren, kunnen ze net zo goed binnen blijven en dat maakt ze zo snel. Ik denk dan ook dat met het loslaten van de vrijblijvendheid de uitvaartijden niet langzamer zullen worden, want je ziet wat een beetje druk op de ketel teweeg kan brengen.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 9 september 2010, 23:26:56
Is er ergens een kaart te vinden op het www met het dekkingsgebied per 'post'? :)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 9 september 2010, 23:38:35
Het is niet alleen een kaart de golven mee hebben of er tegen kan een groot verschil zijn, ik ga er van uit dat het kwc de keuze maakt en dit ook in beeld heeft. Of dit middels een kaart is kan ik niet zeggen.

9910001
9910001


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #46 Gepost op: 10 september 2010, 11:34:03
Dat is precies wat in mij opkwam toen ik het allemaal nog eens doorlas. Zo maak je het allemaal wel erg vrijbllijvend.

Als je alle uitrukken bekijkt van de KNRM hier en die van Marken halen die de 15 nooit. 99% van alle uitrukken varen ze binnen 7 minuten, ik houd dat goed bij en je kan er bijna de klok op gelijk zetten. Zouden ze met 15 minuten uitvaren, kunnen ze net zo goed binnen blijven en dat maakt ze zo snel. Ik denk dan ook dat met het loslaten van de vrijblijvendheid de uitvaartijden niet langzamer zullen worden, want je ziet wat een beetje druk op de ketel teweeg kan brengen.

Henk
Ik weet bijna zeker dat alle zoetwaterstations ruim binnen 10 minuten uitvaren.
Dat heeft niet zozeer met druk te maken, maar met de hoeveelheid werk dat moet worden verricht voordat de reddingboot uitvaargereed is.
De 15 minuten zullen wel zijn vastgelegd voor een aantal zeestations, waar de boot eerst via het strand naar het water moet worden gereden en gelanceerd.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 10 september 2010, 11:39:50
De 15 minuten is de maximale tijd, dat er meestal sneller wordt uitgevaren spreekt voor zich.

9910001
9910001


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #48 Gepost op: 11 september 2010, 07:48:26
Het is niet alleen een kaart de golven mee hebben of er tegen kan een groot verschil zijn, ik ga er van uit dat het kwc de keuze maakt en dit ook in beeld heeft. Of dit middels een kaart is kan ik niet zeggen.
9910001

Nee want een kaart geeft aan welk station het dichtst bij ligt maar dat wil niet zeggen dat deze dan ook automatisch gealarmeerd wordt.
Zo zal bij een medevac op zee het liefst een Arie Visser klasse gelarmeerd worden zodat de patient horizontaal en beschut vervoerd kan worden.
Bij een flinke wester storm kan het gevaarlijk zijn om een strandreddingboot te lanceren en dus kan er eventueel een haven reddingboot gealarmeerd worden ondanks dat deze verder moet varen.
Bij ondieptes zijn juist de kleinere boten weer handiger etc etc.
Zo zijn er tal van omstandigheden te bedenken die voor een landrot cq internetredder misschien niet altijd logisch lijken. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 12 september 2010, 08:11:16
Ik weet bijna zeker dat alle zoetwaterstations ruim binnen 10 minuten uitvaren.
Dat heeft niet zozeer met druk te maken, maar met de hoeveelheid werk dat moet worden verricht voordat de reddingboot uitvaargereed is.
De 15 minuten zullen wel zijn vastgelegd voor een aantal zeestations, waar de boot eerst via het strand naar het water moet worden gereden en gelanceerd.

Bij de Reddingsbrigade Blaricum staat de boot in een container, achter de post op een boottrailer. De trailer wordt met een tractor over het strand het zoete water in gereden. Het heeft nog nooit langer dan 10 minuten geduurd eer ze uitvaarden. Meestal is dat met 7 minuten. Ik vind ook dat redding van drenkelingen die pas na 15 minuten wordt ingezet al bij boorbaat al op achterstand wordt gezet. 15 Minuten na de alarmering, die ook meestal een paar minuten na de melding wordt ingegeven. Dus eigenljk zou je dan het ondernemen van aktie 20 minuten na de medling acceptabel moeten vinden.

Henk