Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24147 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #100 Gepost op: 29 september 2010, 13:16:27
@highlander: Hoe oud ben je?
                  Op wat voor manier heb je wat te maken met de hulpverlening?
                  In welke regio ben je actief?


Oja, ik droom heerlijk verder, maak je daar maar geen zorgen over. Maar mijn vraag blijft natuurlijk wel staan en kom nou eens met goede steekhoudende argumenten, die het tegendeel bewijzen ipv..............
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #101 Gepost op: 29 september 2010, 13:20:52
ik zou me als KNRM'mr wel drie maal bedenken om sommige hier op het forum aangehaalde gedragingen en opvattingen van de KNRM te komen verdedigen, een echte mission impossible.

Als je je uitmeldt zou de waarnemende reddingsbrigade niet zo verbaasd moeten zijn dat ze waarneemt, de RB Blaricum gaat altijd al mee, de KNRM Huizen viel af.

Gevolg was dat de Blaricum 1 naar Amsterdam moest voor een bootje met motorpech, waardoor ze zich de woede van het gemeentebestuur en de brandweer op de hals haalde. Erg fijn allemaal.

Ik spreek regelmatig echte KNRM'mrs. Net als bijvoorbeeld RES zitten die helemaal niet te wachten op een sleep, die doen veel liever een echte redding.
Als je dan bijvoorbeld ziet dat er totaal geen onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende prio's krijg ik van die vraagtekens boven mijn hoofd.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #102 Gepost op: 29 september 2010, 13:26:29
@highlander: Hoe oud ben je?
                  Op wat voor manier heb je wat te maken met de hulpverlening?
                  In welke regio ben je actief?


Oja, ik droom heerlijk verder, maak je daar maar geen zorgen over. Maar mijn vraag blijft natuurlijk wel staan en kom nou eens met goede steekhoudende argumenten, die het tegendeel bewijzen ipv..............
Voor wat betreft je vragen over mijn leeftijd e.d.: zie mijn eerdere antwoord....
Ja, ik geef toe dat het wel lastig voor jullie is, als ik weiger om met de wolven in het bos mee te huilen.

Maar nogmaals: Henk zegt zelf dat je hier zo ongeveer nooit KNRM'ers ziet.
Wat denk je zelf? Lees je hier dan de waarheid of lees je hier een eenzijdige interpretatie van de waarheid?

Overigens: als jullie een paar uur niks van me horen: ik moet nu aan het werk.
Wees gerust. Ik kom zeker terug...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #103 Gepost op: 29 september 2010, 14:03:14
Waarmee je bevestigt wat ik al een tijd beweer.
De informatie die je hier leest is eenzijdig omdat hier vrijwel nooit een KNRM'er komt.
Met de reden die je daarvoor geeft ben ik het oneens, maar dat terzijde.
Aan alle meelezende hulpverleners uit andere disciplines: U krijgt hier een eenzijdig beeld voorgeschoteld dat niet de werkelijkheid weerspiegelt. Henk zegt het zelf.


De eenzijdige informatiestroom komt van de KNRM. Ze zal bijvoorbeeld zelf alleen het positieve, roze gekleurde nieuws naar buiten brengen, het enige negatieve geluid komt in de vorm van te weinig vrijwilligers (we zijn echter nog steeds in staat onze taak adequaat uit te voeren, maar meldt U aan als held) en te weinig geld (geeft met gulle hand). Niemand, geen blad zal berichten van de KNRM toetsen op waarheids gehalte, geen krant waagt het op vraagtekens te plaatsen bij persberichten of verichtingen van de KNRM. Dat doen we alleen hier, op dit unieke forum. Maar wel meteen onderbouwd, met van toepassing zijnde wetsartikelen opgezocht door Palmpie en onweerlegbaar radioverkeer.
De sluiting van een compleet station komt per ongeluk naar buiten door een door ons opgemerkte onnadenkende tweet en een bericht van een boze dorpsbewoner.  De KNRM'mr heeft legio mogelijkheden om zonder ook maar enige weerklank zijn roze geluid te laten horen en doet dat ook 24/7. Reddingen door anderen gedaan worden moeiteloos toegeeigend en de hoofdrol is steevast voor de KNRM.
Bladen worden gelijmd met gratis foto's en kant en klare juichberichten die blindelings geplaatst en over genomen worden door het halve internet.
Het zal absoluut geen pas geven in je jaarverslag kond te doen van de door jou gehanteerde opkomstnormen en die vervolgens naar je partners toe niet waar te maken. Als het een half uur zou duren eer een KNRM station er uit gaat is het alarm al tig keren herhaald en gaat iedereen bij de kustwacht op tilt en gaan er prangende vragen gesteld worden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #104 Gepost op: 29 september 2010, 17:02:45
De eenzijdige informatiestroom komt van de KNRM.

Niet helemaal mee eens: in het kustwacht jaarverslag staat zoals eerder gezegd dat de KNRM 100% heeft voldaan aan de eis.
De kustwacht had heus wel wat anders geschreven als dit niet zo was (zie de andere sar eenheden)
Ook o.a in de Schuttevaer staat wel eens wat krititsch en positief over de KNRM.
Verder is de organisatie meerdere keren door de onhafhankelijke instantie Transparant genomineerd ;
http://www.transparantprijs.nl/2005.html
Ik neem aan dat die niet zomaar gegeven wordt door een onhafhankelijke organisatie.

 O0


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #105 Gepost op: 30 september 2010, 11:00:18
De eenzijdige informatiestroom komt van de KNRM. Ze zal bijvoorbeeld zelf alleen het positieve, roze gekleurde nieuws naar buiten brengen, het enige negatieve geluid komt in de vorm van te weinig vrijwilligers (we zijn echter nog steeds in staat onze taak adequaat uit te voeren, maar meldt U aan als held) en te weinig geld (geeft met gulle hand). Niemand, geen blad zal berichten van de KNRM toetsen op waarheids gehalte, geen krant waagt het op vraagtekens te plaatsen bij persberichten of verichtingen van de KNRM. Dat doen we alleen hier, op dit unieke forum. Maar wel meteen onderbouwd, met van toepassing zijnde wetsartikelen opgezocht door Palmpie en onweerlegbaar radioverkeer.
De sluiting van een compleet station komt per ongeluk naar buiten door een door ons opgemerkte onnadenkende tweet en een bericht van een boze dorpsbewoner.  De KNRM'mr heeft legio mogelijkheden om zonder ook maar enige weerklank zijn roze geluid te laten horen en doet dat ook 24/7. Reddingen door anderen gedaan worden moeiteloos toegeeigend en de hoofdrol is steevast voor de KNRM.
Bladen worden gelijmd met gratis foto's en kant en klare juichberichten die blindelings geplaatst en over genomen worden door het halve internet.
Het zal absoluut geen pas geven in je jaarverslag kond te doen van de door jou gehanteerde opkomstnormen en die vervolgens naar je partners toe niet waar te maken. Als het een half uur zou duren eer een KNRM station er uit gaat is het alarm al tig keren herhaald en gaat iedereen bij de kustwacht op tilt en gaan er prangende vragen gesteld worden.

Los van de vraag of je hiermee gelijk hebt (en wat mij betreft heb je dat dus helemaal niet) blijft staan dat in dit forum geen KNRM'ers aktief zijn zoals je zelf hebt aangegeven.
Dat kan maar 1 ding betekenen: wat je op dit forum leest is een sterk vertekende werkelijkheid....

Er praten hier mensen van allerlei disciplines mee (behalve dus van de KNRM) en dat mag, maar ik matig me in het brandweerforum ook niet allerlei uitgesproken (soms nergens op slaande) meningen aan.
En waarom doe ik dat niet in het brandweerforum? Omdat mij de kennis daarvoor ontbreekt...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #106 Gepost op: 30 september 2010, 11:52:07
Geen KNRM'mrs is niet waar, je overdrijft. Te weinig KNRM'mrs misschien. Je vergeet Jeff, Res en die Groninger.
Wat wil je nu aantonen met de bewering dat jij je matigt op het brandweerforum in je postings? Hier doe je dat niet gelukkig. Ik denk te weten waarover ik praat. Mag ook wel een beetje na 25 jaar ervaring.
De conclusie "hier komen geen KNRM'mrs dus is is alles wat hier staat een sterke vertekening van de werkelijkheid" is onterecht, want alles wat er hier geschreven wordt staat op een stevig fundament van beargumenteerde onderbouwing. En is dat niet zo, als iemand zomaar iets roept, als "er komen hier geen KNRM'mrs dus is alles wat hier staat is een vertekening van de werkelijkheid" krijg je ogenblikkelijk het verzoek dat nader te onderbouwen. Zomaar iets roepen als op het bandweerforum gebeurt hier niet zomaar.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #107 Gepost op: 30 september 2010, 11:52:42
Er praten hier mensen van allerlei disciplines mee (behalve dus van de KNRM) en dat mag, maar ik matig me in het brandweerforum ook niet allerlei uitgesproken (soms nergens op slaande) meningen aan.
En waarom doe ik dat niet in het brandweerforum? Omdat mij de kennis daarvoor ontbreekt...


Dan blijft dus de vraag van een aantal deelnemers staan waar je kennis van de KNRM dan wel weghaalt en wat je achtergrond is. Van de meesten hier is dat wel duidelijk. Je verwijzig naar een eerder bericht ("ik ben geen KNRM-er") blijft m.i. nogal wazig. Ik kan daar niet uit afleiden of je burgemeester, beleidsmedewerker, 112-fotograaf of wat dan ook bent. Onder meer ikzelf ben gewoon benieuwd waar je je mening op baseert en je informatie weghaalt. Als ik onduidelijk ben waar m'n info wegkomt, dan zal ik dat op verzoek gewoon meedelen of aangeven waarom ik dat niet kan/wil. In elk geval heb ik m'n waterhulpverleningsachtergrond nog eens duidelijk omschreven, voor wie het nog niet of niet meer wist.

En als je dit niet met ons wilt delen, prima. Mij ook best. Maar kom dan niet met een wazige verwijzing. PM mag natuurlijk altijd!

Groeten,
Mark


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #108 Gepost op: 30 september 2010, 13:04:55
Misschien tijd voor een nieuw topic "Wie is highlander?"  :D
Zou het Roemer himself zijn die Henk wil dissen?  098uo

Maar even serieus: je kunt niet alleen aan iemans antwoorden afmeten of hij/zij ter zake kundig is. Dit heeft te maken met het feit dat er op fora vaak discussies ontstaan en iemand die ergens anders over denkt dan jij zelf, schat je al snel lager in (that's nature) ook al zegt hij/zij misschien wel veel verstandigere dingen. Dan helpt het de discussie als je iemands achtergrond kent. Stel: jij beschrijft een reddingstechniek waarvan ik als instructeur bij de Reddingsbrigade denk: "dat kan nooit iets zijn". Dan maakt het voor mij een verschil of jij instructeur bent bij de KNRM (om maar iets te noemen) of politie-agent. In beide gevallen zal ik kritisch zijn, maar in het eerste geval zal ik je antwoord grondiger wegen, dan in het 2e. En dat doen veel mensen, al dan niet bewust...

Ik begrijp heel goed dat je die berichtgeving hier af en toe erg eenzijdig vind, maar dat lijkt me juist een reden voor KNRM'ers om zich hier te laten horen. Toen ik hier 2,5 jaar geleden op dit forum kwam, was er veel negatieve berichtgeving over de Reddingsbrigade: geen eenheid, slechte opleidingen, illegaal rijden met blauw etc. Leden van politie en brandweer stelden regelmatig de opkomst van de Reddingsbrigade als 'hulpdienst' ter discussie. Met veel discussie en argumenten hebben een aantal mensen van de Reddingsbrigade hier veel goodwill gekweekt en een beter beeld kunnen geven van hun werk. Een tijdlang is dit zelfs ondersteunt door een bestuurslid (Luc Dietz) met officiele reacties van de KNRBD op het forum. En dat krijgen we nu terug: ik heb al een paar keer mensen in het veld gesproken die ons werk kennen van dit forum. Nu ook weer loopt er een discussie over het juridisch kader van rijden met blauw door de Reddingsbrigade, daarin worden een aantal politiemensen weer wat wijzer, wat hen en ons in de praktijk kan helpen. Mijn verzoek zou zijn: stuur dit bericht van mij eens naar een aantal KNRM'ers (als je die kent) en laat ze dan HUN verhaal vertellen, zodat wij het beter snappen!?  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #109 Gepost op: 30 september 2010, 13:10:21
Dan blijft dus de vraag van een aantal deelnemers staan waar je kennis van de KNRM dan wel weghaalt en wat je achtergrond is. Van de meesten hier is dat wel duidelijk. Je verwijzig naar een eerder bericht ("ik ben geen KNRM-er") blijft m.i. nogal wazig. Ik kan daar niet uit afleiden of je burgemeester, beleidsmedewerker, 112-fotograaf of wat dan ook bent. Onder meer ikzelf ben gewoon benieuwd waar je je mening op baseert en je informatie weghaalt. Als ik onduidelijk ben waar m'n info wegkomt, dan zal ik dat op verzoek gewoon meedelen of aangeven waarom ik dat niet kan/wil. In elk geval heb ik m'n waterhulpverleningsachtergrond nog eens duidelijk omschreven, voor wie het nog niet of niet meer wist.

En als je dit niet met ons wilt delen, prima. Mij ook best. Maar kom dan niet met een wazige verwijzing. PM mag natuurlijk altijd!

Groeten,
Mark
Hou het er voorlopig maar op dat ik geen KNRM'er, geen lid van een Reddingsbrigade, geen burgemeester, geen beleidsmedewerker en geen 112-fotograaf ben.(En nee: ik ben ook niet Roemer himself).
Blijf ik zitten met de vraag: wat is er zo interessant aan mijn persoontje dat iedereen wil weten wat ik doe?
Zodra dit forum uitsluitend toegankelijk wordt gemaakt voor waterhulpverleners (zou de kwaliteit van het gebodene hier trouwens wel verhogen, denk ik) zal ik bij de daartoe bevoegde instanties aangeven wat ik te zoeken heb op dit forum.