Op zichzelf is dat geen gekke gedachte.
Ik vrees echter (sterker: ik meen het wel zeker te weten) dat het gros van de 1100 KNRM-vrijwilligers dit forum met regelmaat volgt, maar niet wil.
Ze passen er meestal voor om er nog energie hierin te steken, omdat hier zo nu en dan een karikatuur van de KNRM wordt gemaakt.
Hoe dan ook: ik zal eens een balletje opgooien hier en daar, want op zichzelf heb je natuurlijk gelijk.
Overigens geven je ervaringen van een paar jaar terug rond de Reddingsbrigades me des te meer reden om te stellen: dit forum geeft een vertekend beeld van de waarheid, omdat hier geen (of misschien beter: nauwelijks) KNRM'ers actief zijn.
En die namens de KNRM menen te spreken en niet de moeite nemen om antwoorden te lezen en rollen als een trein met defecte remmen door. Je neemt een eenmaal gebezigde bewering die onzin is nooit terug, maar begint gewoon over wat anders. Op onderbouwing heb ik je nog nooit kunnen betrappen.
Ik onderbouw waarom het beeld van de KNRM ook zonder KNRM'mrs hier geschetst geen vertekend beeld geeft. Als je tegenwicht zou willen geven aan alle overige berichtgeving zou hier het beeld het tegengestelde moeten verwoorden: tegen over "alles is goed wat de KNRM doet" staat "alles is slecht wat de KNRM doet".
Dat is hier op het forum niet het geval. Enkele punten, slechts hier en daar een puntje van kritiek is hier. Als de slogan op het Hulpverlening Forum zou moeten zijn "niets dan goed over de KNRM, al het andere wordt verwijderd" kom je geen stap verder.
Het voorbeeld van de reddingsbrigades is een goed voorbeeld. Wat een onzin om dat te vergelijken met het vermeende ontbreken van KNRM'rs nu op het forum.
Ik had hele lijsten met kritiek op de reddingsbrigades, over PBM, kikkers in een kruiwagen, gebrek aan uniformiteit en professionaliteit, ontbreken van erkenning, de lijst is te lang op hier op te noemen. En moet je nu eens kijken!
Ik wil niet zeggen dat het HF de oorzaak is geweest van de professionaliseringsslag die de reddingsbrigades gemaakt hebben, maar het heeft zeker niet tegengewerkt.
De hoofddirectie zegt "de KNRM kan wel tegen een stootje". Ik vind het wijzen van de KNRM op dat ze zich wat beter op hun kerntaak moeten gaan richten zeer opbouwende kritiek. Als je daar al KNRM'mrs mee wegjaagd kan zeker alleen de direktie tegen een stootje en de echte helden niet.