Opkomsttijden waterhulpverlening

Auteur Topic: Opkomsttijden waterhulpverlening  (gelezen 24136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #110 Gepost op: 30 september 2010, 13:19:01
Misschien tijd voor een nieuw topic "Wie is highlander?"  :D
Zou het Roemer himself zijn die Henk wil dissen?  098uo

Maar even serieus: je kunt niet alleen aan iemans antwoorden afmeten of hij/zij ter zake kundig is. Dit heeft te maken met het feit dat er op fora vaak discussies ontstaan en iemand die ergens anders over denkt dan jij zelf, schat je al snel lager in (that's nature) ook al zegt hij/zij misschien wel veel verstandigere dingen. Dan helpt het de discussie als je iemands achtergrond kent. Stel: jij beschrijft een reddingstechniek waarvan ik als instructeur bij de Reddingsbrigade denk: "dat kan nooit iets zijn". Dan maakt het voor mij een verschil of jij instructeur bent bij de KNRM (om maar iets te noemen) of politie-agent. In beide gevallen zal ik kritisch zijn, maar in het eerste geval zal ik je antwoord grondiger wegen, dan in het 2e. En dat doen veel mensen, al dan niet bewust...

Ik begrijp heel goed dat je die berichtgeving hier af en toe erg eenzijdig vind, maar dat lijkt me juist een reden voor KNRM'ers om zich hier te laten horen. Toen ik hier 2,5 jaar geleden op dit forum kwam, was er veel negatieve berichtgeving over de Reddingsbrigade: geen eenheid, slechte opleidingen, illegaal rijden met blauw etc. Leden van politie en brandweer stelden regelmatig de opkomst van de Reddingsbrigade als 'hulpdienst' ter discussie. Met veel discussie en argumenten hebben een aantal mensen van de Reddingsbrigade hier veel goodwill gekweekt en een beter beeld kunnen geven van hun werk. Een tijdlang is dit zelfs ondersteunt door een bestuurslid (Luc Dietz) met officiele reacties van de KNRBD op het forum. En dat krijgen we nu terug: ik heb al een paar keer mensen in het veld gesproken die ons werk kennen van dit forum. Nu ook weer loopt er een discussie over het juridisch kader van rijden met blauw door de Reddingsbrigade, daarin worden een aantal politiemensen weer wat wijzer, wat hen en ons in de praktijk kan helpen. Mijn verzoek zou zijn: stuur dit bericht van mij eens naar een aantal KNRM'ers (als je die kent) en laat ze dan HUN verhaal vertellen, zodat wij het beter snappen!?  8)
Op zichzelf is dat geen gekke gedachte.
Ik vrees echter (sterker: ik meen het wel zeker te weten) dat het gros van de 1100 KNRM-vrijwilligers dit forum met regelmaat volgt, maar niet wil.
Ze passen er meestal voor om er nog energie hierin te steken, omdat hier zo nu en dan een  karikatuur van de KNRM wordt gemaakt.
Hoe dan ook: ik zal eens een balletje opgooien hier en daar, want op zichzelf heb je natuurlijk gelijk.

Overigens geven je ervaringen van een paar jaar terug rond de Reddingsbrigades me des te meer reden om te stellen: dit forum geeft een vertekend beeld van de waarheid, omdat hier geen (of misschien beter: nauwelijks) KNRM'ers actief zijn.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #111 Gepost op: 30 september 2010, 13:22:22
Zodra dit forum uitsluitend toegankelijk wordt gemaakt voor waterhulpverleners (zou de kwaliteit van het gebodene hier trouwens wel verhogen, denk ik) zal ik bij de daartoe bevoegde instanties aangeven wat ik te zoeken heb op dit forum.

Wat een onzinnige suggestie voor een multidiciplinair hulpverleningsforum.  :-\


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #112 Gepost op: 30 september 2010, 13:47:09
Misschien tijd voor een nieuw topic "Wie is highlander?"  :D

Zou wel verhelderen kunnen werken, de meeste deelnemers aan dit forum (en dit topic specifiek)
hebben zich voorgesteld of via hun profiel aangegeven wie ze zijn en in welke hoedanigheid zij hier actief zijn.

Van de 14 posters in dit topic zijn er in ieder geval 6 actief bij een RB(of HOGE  ;)), 2 bij de brandweer, 1 beroepsfotograaf (met een behoorlijk aantal reportages m.b.t. KNRM/RB) en een BHV-er.
Van 4 personen heb ik zo snel niet de achtergrond kunnen vinden.

je kunt niet alleen aan iemans antwoorden afmeten of hij/zij ter zake kundig is

Persoonlijk kijk ik dan ook graag naar de profielinformatie om postings op hun waarde te kunnen schatten.
Af en toe kan ik mij best ergeren aan "het gezeur" van Henk (no offense) maar hij probeert wel zijn postings te onderbouwen. Om dan op zijn (onderbouwde) posting te reageren met een "niet waar" zonder dit te kunnen/willen beargumenteren vind ik kinderachtig.

Volgens mij is dit forum in de eerste plaats bedoeld om van elkaar te leren, laten we dat dan ook doen.

ps. [speculaas] Wijdenes is idd geen KNRM maar wel gelieerd. [/speculaas]
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #113 Gepost op: 30 september 2010, 13:53:41
Zodra dit forum uitsluitend toegankelijk wordt gemaakt voor waterhulpverleners (zou de kwaliteit van het gebodene hier trouwens wel verhogen, denk ik) zal ik bij de daartoe bevoegde instanties aangeven wat ik te zoeken heb op dit forum.

Ik neem aan dat we hier nog wel respectvol en professioneel met elkaar om blijven gaan, anders kan je beter naar een knrm-fan-forum gaan of iets dergelijks. (Daar wordt Henk bijvoorbeeld zwart gemaakt en reddingsbrigades zijn helemaal niks, tenzij ze gelieerd zijn....)

Overigens geven je ervaringen van een paar jaar terug rond de Reddingsbrigades me des te meer reden om te stellen: dit forum geeft een vertekend beeld van de waarheid, omdat hier geen (of misschien beter: nauwelijks) KNRM'ers actief zijn.

Dus als er evenveel KNRM-ers hier zouden zitten dan zou de Reddingsbrigade worden gebruikt als zwarte piet... ??? Daarnaast moet je ook in de gaten houden dat wij het hier ook soms hebben over het bestuur van de KNRM, iets wat je zeker niet op de vrijwilligers kan spelen. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 30 september 2010, 14:00:06
Op zichzelf is dat geen gekke gedachte.
Ik vrees echter (sterker: ik meen het wel zeker te weten) dat het gros van de 1100 KNRM-vrijwilligers dit forum met regelmaat volgt, maar niet wil.
Ze passen er meestal voor om er nog energie hierin te steken, omdat hier zo nu en dan een  karikatuur van de KNRM wordt gemaakt.
Hoe dan ook: ik zal eens een balletje opgooien hier en daar, want op zichzelf heb je natuurlijk gelijk.

Overigens geven je ervaringen van een paar jaar terug rond de Reddingsbrigades me des te meer reden om te stellen: dit forum geeft een vertekend beeld van de waarheid, omdat hier geen (of misschien beter: nauwelijks) KNRM'ers actief zijn.

En die namens de KNRM menen te spreken en niet de moeite nemen om antwoorden te lezen en rollen als een trein met defecte remmen door.  Je neemt een eenmaal gebezigde bewering die onzin is nooit terug, maar begint gewoon over wat anders. Op onderbouwing heb ik je nog nooit kunnen betrappen.

Ik onderbouw waarom het beeld van de KNRM ook zonder KNRM'mrs hier geschetst geen vertekend beeld geeft. Als je tegenwicht zou willen geven aan alle overige berichtgeving zou hier het beeld het tegengestelde moeten verwoorden: tegen over "alles is goed wat de KNRM doet" staat "alles is slecht wat de KNRM doet".

Dat is hier op het forum niet het geval.  Enkele punten, slechts hier en daar een puntje van kritiek is hier. Als de slogan op het Hulpverlening Forum zou moeten zijn "niets dan goed over de KNRM, al het andere wordt verwijderd" kom je geen stap verder.

Het voorbeeld van de reddingsbrigades is een goed voorbeeld. Wat een onzin om dat te vergelijken met het vermeende ontbreken van KNRM'rs nu op het forum.

Ik had hele lijsten met kritiek op de reddingsbrigades, over PBM, kikkers in een kruiwagen, gebrek aan uniformiteit  en professionaliteit, ontbreken van erkenning, de lijst is te lang op hier op te noemen. En moet je nu eens kijken!

Ik wil niet zeggen dat het HF de oorzaak is geweest van de professionaliseringsslag die de reddingsbrigades gemaakt hebben, maar het heeft zeker niet tegengewerkt.

De hoofddirectie zegt "de KNRM kan wel tegen een stootje". Ik vind het wijzen van de KNRM op dat ze zich wat beter op hun kerntaak moeten gaan richten zeer opbouwende kritiek. Als je daar al KNRM'mrs mee wegjaagd kan zeker alleen de direktie tegen een stootje en de echte helden niet.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #115 Gepost op: 30 september 2010, 14:02:46
Ik neem aan dat we hier nog wel respectvol en professioneel met elkaar om blijven gaan, anders kan je beter naar een knrm-fan-forum gaan of iets dergelijks. (Daar wordt Henk bijvoorbeeld zwart gemaakt en reddingsbrigades zijn helemaal niks, tenzij ze gelieerd zijn....)

Heb je hier een linkje van? ::)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #116 Gepost op: 30 september 2010, 14:05:25
Overigens geven je ervaringen van een paar jaar terug rond de Reddingsbrigades me des te meer reden om te stellen: dit forum geeft een vertekend beeld van de waarheid, omdat hier geen (of misschien beter: nauwelijks) KNRM'ers actief zijn.

Dat is een beetje kip-ei verhaal: geeft het een vertekend beeld omdat er weinig KNRM'ers actief zijn, of zijn er weinig KNRM'ers actief omdat hier zo'n vertekend beeld wordt gegeven van hun werk?

Het mooie is dat de oplossing voor beide problemen hetzelfde is: meer actieve KNRM'ers op dit forum  O0

Je kunt wel in een hoekje gaan zitten en zeggen: ze hebben het daar over ons, maar dat klopt helemaal niet. Je kunt ook opstaan en zeggen: hé dat klopt niet, want het zit zus en zo.
En wat de Reddingsbrigade kan, moet de KNRM toch zeker ook kunnen ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #117 Gepost op: 30 september 2010, 14:08:32
Heb je hier een linkje van? ::)

wel een ander mooi linkje: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44302.0.html

Haalde het hier al eerder aan: in dit topic trekt iemand de juridische houdbaarheid van het rijden met blauw door de reddingsbrigades in twijfel. Ik geef netjes een opsomming van de regelgeving waarop het gebaseerd is en leg ook nog uit hoe het georganiseerd is. De twijfelaar bedankt me vervolgens voor het duidelijke antwoord.

Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar zo kan het dus ook!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #118 Gepost op: 30 september 2010, 14:15:49
Heb je hier een linkje van? ::)

Joost,ik ben toch heel benieuwd welk forum jij op doelde... ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #119 Gepost op: 30 september 2010, 14:21:30
Dat is een beetje kip-ei verhaal: geeft het een vertekend beeld omdat er weinig KNRM'ers actief zijn, of zijn er weinig KNRM'ers actief omdat hier zo'n vertekend beeld wordt gegeven van hun werk?

Het mooie is dat de oplossing voor beide problemen hetzelfde is: meer actieve KNRM'ers op dit forum  O0

Je kunt wel in een hoekje gaan zitten en zeggen: ze hebben het daar over ons, maar dat klopt helemaal niet. Je kunt ook opstaan en zeggen: hé dat klopt niet, want het zit zus en zo.
En wat de Reddingsbrigade kan, moet de KNRM toch zeker ook kunnen ;)

Ik was nog wat vergeten, het HF heeft het nooit ontbroken aan reddingsbrigadeleden en die kregen er af en toe goed van langs! Zijn leden van de reddingsbrigade dan dapperder dan leden van de KNRM? Ik weet aan de andere kant dat er leden van de KNRM en van sommige reddingsbrigades zijn die er last mee krijgen als ze op het forum posten. Als er echt iets niet klopt wordt ik wel eens aan mijn jasje getrokken. Als ik dan zeg: "spreek me dan op het forum tegen"antwoordden ze "dat mogen we niet". Als ze in mijn ogen gelijk hebben corrigeer ik dat. Als ik gelijk heb stuur ik bijvoorbeeld een fotootje waar ze weldegelijk met z'n tweeën of zonder reddingsvest op een reddingsboot zitten en dan hoor ik weer "ooops!" Niet alles wat ik fotografeer, film of aan radioverkeer heb plaats ik...

Het is wel handig als zij die stellig namens de KNRM het woord voeren zich een klein beetje op de hoogte stellen van de feiten. Links en rechts ingehaald worden door publikaties van de KNRM zelf die anders beweren dan jij (jij als in zijn algemeenheid) bloedserieus verkondigt komt je geloofwaardigheid niet ten goed. Je hoeft niet deskundig te zijn, maar doe dan ook niet alsof.