BMH of HBO-V?

Auteur Topic: BMH of HBO-V?  (gelezen 39952 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #10 Gepost op: 10 september 2010, 19:16:02
misschien een hele rare en domme vraag.......

Maar wat is een BMH opleiding???

Waar staan de letters voor en misschien een linkje?

(google hielp niet echt)


EdM0

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 september 2010, 19:19:55
Google eens op Bachelor Medische Hulpverlener. Succes verzekerd!  O0
Kort gezegd een HBO opleiding meer gericht op de acute zorg, als variant op de HBO-V


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #12 Gepost op: 10 september 2010, 21:04:09
Nu zou ik toch zweren dat ik al eens gereageerd had in deze topic.. Ach, 't zal door m'n MBO diplomaatje komen zeker.. e050

In ieder geval leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik denk dat je er zeker ook rekening mee moet houden dat je tijdens de basis-verpleegkundige opleiding (MBO en HBO) in mijn ervaring echt bar weinig krijgt over acute/intensieve zorg in vergelijking met al die andere 'zooi' die je allemaal leert.

De nadruk zal voornamelijk liggen op theorie, onderzoeksvaardigheden en competentiegericht leren, in mijn ervaring bij de HBO nog meer als bij de MBO.. De verpleegtechnische handelingen en specifieke medische kennis wordt er vaak op het laatst nog bijgepropt.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar weet eerst wel voor jezelf goed wat je wilt, en realiseer je dat je jouw interessegebied vaak pas na je 4 jaar verpleegkunde opleiding gaaat zien (of je moet toch de geneeskunde ingaan natuurlijk)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2010, 05:54:53
Nu zou ik toch zweren dat ik al eens gereageerd had in deze topic.. Ach, 't zal door m'n MBO diplomaatje komen zeker.. e050

In ieder geval leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik denk dat je er zeker ook rekening mee moet houden dat je tijdens de basis-verpleegkundige opleiding (MBO en HBO) in mijn ervaring echt bar weinig krijgt over acute/intensieve zorg in vergelijking met al die andere 'zooi' die je allemaal leert.

De nadruk zal voornamelijk liggen op theorie, onderzoeksvaardigheden en competentiegericht leren, in mijn ervaring bij de HBO nog meer als bij de MBO.. De verpleegtechnische handelingen en specifieke medische kennis wordt er vaak op het laatst nog bijgepropt.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar weet eerst wel voor jezelf goed wat je wilt, en realiseer je dat je jouw interessegebied vaak pas na je 4 jaar verpleegkunde opleiding gaaat zien (of je moet toch de geneeskunde ingaan natuurlijk)



Dan is jouw ervaring wel enorm anders dan die van mij.
Ik heb de HBO-v duale variant gedaan. De laatste 2 studiejaren in loondienst van het ziekenhuis voor 80%.
Gewoon lekker werken, ervaring opdoen en geld verdienen. Maar vooral het tweede... heel veel ervaring opdoen.
Na twee jaar duaal heb je wel een voorsprong op de reguliere studenten, vooral als je in hetzelfde ziekenhuis blijft werken als je bent opgeleid.
Dus zo a-praktisch is de verpleegkunde opleiding echt niet.
En ik ben er al lang achter dat de ervaringen die ik heb, en nog steeds opdoe, broodnodig zullen zijn om (als je dit wil) ambulanceverpleegkundige te kunnen worden.
Er zijn zoveel dingen die je nog niet weet, zoveel ziektebeelden en medicijnen die mensen met zich meenemen, en natuurlijk de dagelijkse patiëntencontacten, handelingen, gesprekken, enz.

Ik vind de BMH daarom te kort door de bocht. Alsof het alleen maar om dat stukje critical care gaat.
Je hebt met de patiënt en familie te maken, moet kunnen voorlichten, uit kunnen leggen waarom, hoe het verder gaat in het ziekenhuis, enz.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #14 Gepost op: 12 september 2010, 09:35:16
M.b.t. de BIG registratie even een uitleg:

Dat de BMH niet BIG geregistreerd is heeft te maken met:
- De opleiding is net gestart
- Er is nog geen juridisch prudentie beschreven.

of te wel (zeker nu nog niet mogelijk omdat de opleiding pas gestart is, er zijn nog geen fouten gemaakt door BMH-ers waardoor dit beschreven staat in de wet)

Het zelfde geldt voor de opleiding physician assistant. Als je deze opleiding volgt als verpleegkundige met BIG registratie, ben je dus alleen bevoegd voor die handelen die je vanuit je verpleegkundig vakgebied hebt geleerd
PA's hebben een verschillende (medische )achtergrond: het kunnen fysiotherapeuten zijn, ergotherapeuten, verpleegkundigen.
Ook voor PA's geldt dat zijn (nog) niet zijn opgenomen binnen de BIG registratie, omdat er nog geen "fouten" zijn gemaakt door PA's
(ik probeer het een beetje begrijpelijk uit te leggen)

Kijk voor de geïnteresseerden in de BMH opleiding hier op het forum eens naar de discussie.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,38923.0.html


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2010, 15:56:12
Hoi Marinka,

Als je moet kiezen tussen BMH en HBO-V zou ik voor de HBO-V gaan. Hiermee hou je denk ik wat meer opties openen, mocht je je ooit bedenken dan kun je in het geval van HBO-V meer kanten op. De HU biedt trouwens ook een speciale HBO-V voor VWO'ers, dan doe je de opleiding in 3 jaar, ipv 4.

Gezien je je VWO diploma gaat halen zou ik zeker binnen proberen te komen bij geneeskunde. Ook weer om je opties zo breed mogelijk te houden, maar ook zeker omdat je daar nog een stuk meer leert en je dus uiteindelijk beter kunt gaan handelen. Vanuit daar kun je altijd nog kijken of je op de ambulance, SEH of MMT wilt.

Ik doe nu ook geneeskunde en heb zelf ook getwijfeld of ik niet HBO-V moest gaan doen. Ik wil ook graag richting ambulance. Ik vond het echter zonde om met 'minder' genoegen te nemen dan ik zou kunnen.

Succes!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 13 september 2010, 09:37:13
Marinka,

Ik zou zeker geneeskunde overwegen als VWO'er. Het opent een wereld van mogelijkheden. Alleen geldt dat niet voor de ambulance, ambulanceverpleegkundige is een beschermd titel dat je niet zomaar mag voeren, ook niet als arts. Het wordt dus kiezen: HBO-V (er zijn nog te veel onzekerheden m.b.t. de BMH) en een toekomstige carriere als ambulanceverpleegkundige of geneeskunde en arts worden (maar niet op de ambulance).

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2010, 19:46:47
Ik heb het niet uitgezocht, maar zou het na geneeskunde niet mogelijk zijn om gewoon de SOSA te gaan volgen. Op die manier zou je toch gewoon officieel de titel kunnen behalen. Het is een extra stap, maar als iemand het echt wilt zou dat toch moeten lukken?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #18 Gepost op: 13 september 2010, 22:29:32
Ik heb het niet uitgezocht, maar zou het na geneeskunde niet mogelijk zijn om gewoon de SOSA te gaan volgen. Op die manier zou je toch gewoon officieel de titel kunnen behalen. Het is een extra stap, maar als iemand het echt wilt zou dat toch moeten lukken?
SOSA doet alleen het ambulancedeel, niet het verpleegkundige deel. Dat behaal je door verpleegkundige te worden, dus via MBO-/HBO-V. Ik heb echter wel geluiden gehoord van regio's die gewoon artsen aannemen..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #19 Gepost op: 14 september 2010, 12:50:56
SOSA doet alleen het ambulancedeel, niet het verpleegkundige deel. Dat behaal je door verpleegkundige te worden, dus via MBO-/HBO-V. Ik heb echter wel geluiden gehoord van regio's die gewoon artsen aannemen..

Ik zou zeggen dat het feit dat je geen verpleegkundige bent, maar een arts niet in de weg mag staan. Gezien je als arts uiteindelijk over meer kennis hoort te beschikken.