BMH of HBO-V?

Auteur Topic: BMH of HBO-V?  (gelezen 40761 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #110 Gepost op: 10 april 2012, 22:00:16
Nee hoor, gewoon een snelle spoedopleiding tot paramedic, lekker goedkoop en snel, scheelt veel qua zorgkosten, kunnen premies fors omlaag.... cynische mode uit/aan..............

In theorie klinkt het vrij logisch toch?? Bewijs maar eens het tegendeel..

Vandaar ook de vraag van de toekomst: in hoeverre is de balans tussen kwaliteit, kwantiteit en kosten belangrijk en hoe ver willen we hierin gaan?
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #111 Gepost op: 10 april 2012, 22:06:35
Ljkt het er nu op dat je ietwat gefrustreerd bent nu BMH-ers volgens jou zo de ambu op zouden kunnen.....?? ervaring en extra opleiding hebben zeker meer waarde dan allleen een initiele zorg/medische opleiding.

Ik kan me dat goed voorstellen bij sommige mensen ja. Maar ik ben blij dat ik de anesthesie ben gaan doen en ik kom zonder twijfel ook wel op de ambulance.

De eerste dag van onze opleiding wordt gezegd: of je voldoet wel of je voldoet niet. Daar kun je nog zoveel opleidingen, titels, onderzoeken of 5-letterige afkortingen voor doen maar jij als persoonlijkheid moet het gaan doen.

Of je dan bmh of ambuvpk bent is dan ondergeschikt
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #112 Gepost op: 10 april 2012, 23:20:52
In theorie klinkt het vrij logisch toch?? Bewijs maar eens het tegendeel..

Vandaar ook de vraag van de toekomst: in hoeverre is de balans tussen kwaliteit, kwantiteit en kosten belangrijk en hoe ver willen we hierin gaan?

Hier kunnen we op dit forum nog eindeloos leuk door discussieren maar uiteindelijk zin wij niet de beslissers, ik heb in ieder geval niet de illusie dat deze disucusie zoveel daar aan kan veranderen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #113 Gepost op: 11 april 2012, 17:11:15
Hier kunnen we op dit forum nog eindeloos leuk door discussieren maar uiteindelijk zin wij niet de beslissers, ik heb in ieder geval niet de illusie dat deze disucusie zoveel daar aan kan veranderen.

Het zou de beroepsgroep sieren om zich hier meer mee bezig te houden, anders wordt het voor ze beslist.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #114 Gepost op: 11 april 2012, 18:14:50
Het zou de beroepsgroep sieren om zich hier meer mee bezig te houden, anders wordt het voor ze beslist.
Maar wat als de beroepsgroep er niet op zit te wachten?

(niet per definitie mijn mening)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #115 Gepost op: 11 april 2012, 19:02:15
Maar wat als de beroepsgroep er niet op zit te wachten?

(niet per definitie mijn mening)

Dan nog moeten binnen de beroepsgroep die mening gaan beargumenteren en gaan lobbyen om ervoor te zorgen dat het niet doorgaat.

Want als men alleen maar roept dat het nooit iets zal worden en de kop in het zand steekt zal de toekomst door andere instanties bepaald worden. Deze weten niet wat er echt op de werkvloer speelt.

En wat voor termen denken die denken jullie: geld of kwaliteit? ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #116 Gepost op: 11 april 2012, 20:06:26
Nu val ik niet binnen de beroepsgroep ambulancezorg maar in de tweede lijn. Je hoort hier vooral mensen uit de ambulance wereld. Maar je moet ook kijken naar de ontvangende instanties. Ik zie graag kwaliteit, een degelijke pre-hospitale zorg maakt dat de eerste opvang buiten het ziekenhuis goed geschied. De tweede lijn (SEH e.d.) heeft daar profijt van. Daarnaast zitten de meeste SEH's niet te wachten op kwalitatief mindere zorg prehospitaal, immers moeten zij de complicaties oplossen. Of de BMH'ers aan het vereiste niveau zitten, zullen we in de komende jaren gaan zien. Zoals gezegd, het is een interessante ontwikkeling, waar zowel de ambulancezorg als de ziekenhuizen in mee moeten denken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #117 Gepost op: 11 april 2012, 23:19:27
Een standpunt mbt de BMH-opleiding en de kansen voor die afgestudeerden binnen de acute zorg zal zeker moeten worden bepaald door de  beroepsverenigingen en werkgevers, en die laatste groep zal het beleid moeten bepalen.

Als een paar Hogescholen een nieuwe opleiding organiseren wil dat niet inhouden dat de afgestudeerden daarvan automatisch plaatsbaar zijn in de acute zorg cq. dat het werkveld er maar even iets voor moet gaan organiseren, zo werkt het in ons land gelukkig niet.

De functie Ambulanceverpleegkundige vereist zoals de naam al aangeeft, een verpleegkundige opleiding, de BMH is van een gans andere orde en leidt niet tot op tot de functie van ambulanceverpleegkundige.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


BMHstudent

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #118 Gepost op: 12 april 2012, 11:30:56
Een standpunt mbt de BMH-opleiding en de kansen voor die afgestudeerden binnen de acute zorg zal zeker moeten worden bepaald door de  beroepsverenigingen en werkgevers, en die laatste groep zal het beleid moeten bepalen.

Als een paar Hogescholen een nieuwe opleiding organiseren wil dat niet inhouden dat de afgestudeerden daarvan automatisch plaatsbaar zijn in de acute zorg cq. dat het werkveld er maar even iets voor moet gaan organiseren, zo werkt het in ons land gelukkig niet.

De functie Ambulanceverpleegkundige vereist zoals de naam al aangeeft, een verpleegkundige opleiding, de BMH is van een gans andere orde en leidt niet tot op tot de functie van ambulanceverpleegkundige.

Echter is de opleiding niet door een paar hoge scholen opgezet, maar door twee hogen scholen, het ministerie, Ambulancezorg Nederland en verschillende RAD/RAV's. Dat is wel een verschil..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #119 Gepost op: 12 april 2012, 15:58:29
Om een opleiding te mogen organiseren moet je geaccrediteerd worden door de NVAO. Onderdeel hiervan is het kunnen aantonen dat de afgestudeerden een plek op de arbeidsmarkt hebben als ze afstuderen.

Indien dit niet gedaan is, geen accreditatie en dus geen studie.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis