Weet ik nu eigenlijk nog niet zo goed. We hebben nu natuurlijk zeer bekwame mensen op de ambu zitten, maar (zoals heel nederland zich afvraagt):
- zijn we niet overgekwalificeerd?
- hoe blijven we aan genoeg personeel komen?
- kan het goedkoper?
- hoe blijft de kwaliteit op peil?
Je tweede punt is inderdaad ook een belangrijke, wat snel over het hoofd wordt gezien.
De vergrijzing binnen de ambulancesector is op dit moment enorm. Als er binnen 10 jaar niets zou veranderen zou er een ernstig tekort aan ambulance personeel kunnen ontstaan. Dat was al vóór de ontwikkeling van de opleiding. En in het veld zie je niet anders.
Wat mij persoonlijk ook opvalt is dat vorig jaar om deze tijd de weerstand vele malen groter was dan dat het nu is.
Uit de regio's Hollands-midden, midden-west Brabant, Flevoland, Zaanstreek hoor je vooral een positief geluid en zouden ook al bezig zijn met een bepaald traject op te zetten om toekomstige BMH-ers geleidelijk op te nemen in het huidige personeelsbestand.
En natuurlijk, als ik over twee jaar in juli mijn papiertje krijg, verwacht ik écht niet dat ik in spetember in mijn eentje samen met mijn chauffeur rond rijd.
Er moet en zal een bepaalde manier van introduceren komen. Hoe dat er uit zal zien is op dit moment nog in het duister tasten..
Leeftijd zegt zeker niet alles, om op de ambulance te werken is het belangrijk wat voor persoon je bent, dat is het enige wat je niet kan aanleren of veranderen. Sommige mensen gaat het makkelijker af op het communicatieve / empatische deel van het ambulancewerk. Voor er mensen roepen
'wat als je bij een dubbele kinderreanimatie staat etc.'. Dat gaat niemand in de koude kleren zitten en daar zul je nooit aan wennen, dat geloof ik simpelweg niet. Dus wat maakt dan nog het verschil of je 35 of 25 bent? Als je naar mijn idee maar vakbekwaam bent. Aan vakbekwaamheid hangt geen leeftijd.
Ik vind het jammer dat er enkele personen zo lijnrecht tegenover de opleiding staan, met naar mijn idee een verkeerd beeld van de opleiding. Sommige mensen zien dit als een 'inholland' achtige opleiding. Vergeet ook niet dat de ambulance maar één van de drie uitstroomrichtingen is, wel de meest bediscussieerde...