Nu zou ik toch zweren dat ik al eens gereageerd had in deze topic.. Ach, 't zal door m'n MBO diplomaatje komen zeker..
In ieder geval leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik denk dat je er zeker ook rekening mee moet houden dat je tijdens de basis-verpleegkundige opleiding (MBO en HBO) in mijn ervaring echt bar weinig krijgt over acute/intensieve zorg in vergelijking met al die andere 'zooi' die je allemaal leert.
De nadruk zal voornamelijk liggen op theorie, onderzoeksvaardigheden en competentiegericht leren, in mijn ervaring bij de HBO nog meer als bij de MBO.. De verpleegtechnische handelingen en specifieke medische kennis wordt er vaak op het laatst nog bijgepropt.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar weet eerst wel voor jezelf goed wat je wilt, en realiseer je dat je jouw interessegebied vaak pas na je 4 jaar verpleegkunde opleiding gaaat zien (of je moet toch de geneeskunde ingaan natuurlijk)
Dan is jouw ervaring wel enorm anders dan die van mij.
Ik heb de HBO-v duale variant gedaan. De laatste 2 studiejaren in loondienst van het ziekenhuis voor 80%.
Gewoon lekker werken, ervaring opdoen en geld verdienen. Maar vooral het tweede... heel veel ervaring opdoen.
Na twee jaar duaal heb je wel een voorsprong op de reguliere studenten, vooral als je in hetzelfde ziekenhuis blijft werken als je bent opgeleid.
Dus zo a-praktisch is de verpleegkunde opleiding echt niet.
En ik ben er al lang achter dat de ervaringen die ik heb, en nog steeds opdoe, broodnodig zullen zijn om (als je dit wil) ambulanceverpleegkundige te kunnen worden.
Er zijn zoveel dingen die je nog niet weet, zoveel ziektebeelden en medicijnen die mensen met zich meenemen, en natuurlijk de dagelijkse patiëntencontacten, handelingen, gesprekken, enz.
Ik vind de BMH daarom te kort door de bocht. Alsof het alleen maar om dat stukje critical care gaat.
Je hebt met de patiënt en familie te maken, moet kunnen voorlichten, uit kunnen leggen waarom, hoe het verder gaat in het ziekenhuis, enz.