Toegang voor de brandweer? Campings/Jachthavens?

Auteur Topic: Toegang voor de brandweer? Campings/Jachthavens?  (gelezen 11094 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 12 september 2010, 19:27:27
Ja dat is jou probleem ja! Als jij een jachthaven hebt dan wil je toch dat alles goed bereikbaar is voor hun, dat is je verantwoordelijkheid!

En zo werkt het dus niet ... Hulpdiensten zullen zich continu moeten aanpassen aan de omgeving waarin zij werkt.

Meneer uw strandtent is niet bereikbaar, u moet een asfaltweg aan leggen ...

Overigens heeft de brandweer van Aalsmeer een mobiele pomp + benodigdheden in het hulpverleningsvoertuig zitten. Dit voertuig rukt bij branden in/bij (sierteelt-)kassen, jachthavens en andere bijzondere gebouwen standaard uit, tezamen met een tankautospuit.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 september 2010, 19:46:00
En zo werkt het dus niet ... Hulpdiensten zullen zich continu moeten aanpassen aan de omgeving waarin zij werkt.

Meneer uw strandtent is niet bereikbaar, u moet een asfaltweg aan leggen ...

Overigens heeft de brandweer van Aalsmeer een mobiele pomp + benodigdheden in het hulpverleningsvoertuig zitten. Dit voertuig rukt bij branden in/bij (sierteelt-)kassen, jachthavens en andere bijzondere gebouwen standaard uit, tezamen met een tankautospuit.

De overheid is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de openbare buitenruimte. Als je Dirk Scherinkga heet en je koopt een landgoed en je zet daarop wat huisjes neer voor je personeel / bezoek, moet dan de overheid de aanleg van de weg naar alle gebouwen betalen of moet je dat zelf doen als eigenaar...  ::) ::) ;)

Als dus een men een strandtent wil gaan bouwen midden op het strand dan moet je je inderdaad als gemeente afvragen of je voor die ene strandtent een 4x4 brandweerwagen moet gaan kopen of dat de eigenaar van de strandtent een stelcon rijroute moet aanleggen + bluswatervoorziening naar zijn tent. Moeten de belastingcenten van een burger besteed worden aan de plannen van een ondernemer? De gemeente kan daartoe (uit economische / touristische motiven) maar het lijkt me geen gewoonte.

De eigenaar van een camping is vanuit de eerder vermelde wetgeving gewoon verplicht om 'voldoende' bereikbaarheid + bluswater te realiseren voor de hulpdiensten. Dat hoeft niet tot op de stoep van iedere caravan te zijn maar wel binnen een redelijke afstand.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 12 september 2010, 19:54:10
Idem in IJmuiden. Zowel in de tankautospuit maar ook in een handkar aan het begin van de steiger.

Als dus een men een strandtent wil gaan bouwen midden op het strand dan moet je je inderdaad als gemeente afvragen of je voor die ene strandtent een 4x4 brandweerwagen moet gaan kopen of dat de eigenaar van de strandtent een stelcon rijroute moet aanleggen + bluswatervoorziening naar zijn tent.
Zoals in Bloemendaal:

Het bluswater kwam overigens wel van de openbare weg met bovenstaande tankautospuit als tussenstation.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 13 september 2010, 17:11:51
Je moet daarnaast ook niet vergeten dat als de brandweer er niet goed kan komen met normale voertuigen, de ambulancedienst meestal ook een probleem heeft. Niet overal is er een reddingsbrigade die een brancard kan vervoeren.

Zoals eerder zal het meestal op een camping wel mee vallen met de bereikbaarheid omdat je met je caravan / camper ook naar je staanplaats moet kunnen gaan.

Bluswater is vaak wel een probleem op campings... Als je daarvoor een one/seven (aanhanger) gaat aanschaffen dan neem je het probleem van de camping eigenaar over terwijl die in eerste instantie op de schouder van de eigenaar thuis hoort.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 13 september 2010, 17:35:26

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2010, 00:14:38
De eigenaar van een camping is vanuit de eerder vermelde wetgeving gewoon verplicht om 'voldoende' bereikbaarheid + bluswater te realiseren voor de hulpdiensten. Dat hoeft niet tot op de stoep van iedere caravan te zijn maar wel binnen een redelijke afstand.

Excuus, door de zeer onoverzichtelijke indeling van het board kon ik dit topic niet meer terugvinden .........

In ieder geval, er zijn bepaalde problemen waar je als brandweer/ambulance/politie rekening mee moet houden. Kun je een campingeigenaar verplichten, maar als de bezoekers/gebruikers van een terrein/gebied zich niet aan de regels houden of bijvoorbeeld bij een evenement, dan kun je er wel eens klem komen te zitten als hulpdienst.  

Om nog even het Aalsmeerse voorbeeld er bij te trekken, de blusboot is speciaal uitgerust met een brancardsteun, om op deze wijze overal op en rond de plassen ook personen te kunnen vervoeren voor de ambulancedienst.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2010, 01:27:22
Je kunt ook op ongelezen berichten klikken om te zien in welk topic waarin je gereageerd heb een antwoord is geplaatst ;)

(ps.:hopenlijk heb je in je opsporingswerk minder moeite met zoeken!  8))

De brandweer of andere hulpdienst zal er vast rekening mee houden. Zo zou er vanuit kunnen gaan dat het materiaal is afgestemd op het verzorgingsgebied. Daarnaast heeft de campingeigenaar ook de verplichting er op toe te zien dat de gebruikers cq. gasten de regels en richtlijnen van de camping naleven.

Bij evenementen kunnen aanvullende regels worden opgelegd van diverse aard. Bereikbaarheid, extra toegangen, bluswatervoorziening, opvang hulpdiensten etc. etc. kunnen op voorhand dus al worden afgedekt.

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 1 oktober 2010, 09:50:23
Cerberus heeft een mooi stukje geplaatst, waar helemaal niet op gereageerd is. Jammer, want als ik dat stukje gebruiksbesluit lees is het voor eigenaars/gebruikers min of meer verplicht om t.b.v. hulpdiensten een pad/weg aan te leggen naar bouwwerken. Zo kan ik mij dus voorstellen dat je als camping/jachthaveneigenaar een breed pad zult moeten maken naar je toiletruimten, maar niet per se naar het achterste veld waar misschien nog wat stacaravans staan. Dat zijn -in mijn ogen- geen bouwwerken. Dat zelfde geldt voor de achterste boten aan een steiger die misschien wel 80 meter lang kan zijn.

Of je als campingeigenaar in zo'n situatie je klanten goed voorziet van alle nodige middelen, laat ik even in het midden.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 1 oktober 2010, 09:53:16
Cerberus heeft een mooi stukje geplaatst, waar helemaal niet op gereageerd is. Jammer, want als ik dat stukje gebruiksbesluit lees is het voor eigenaars/gebruikers min of meer verplicht om t.b.v. hulpdiensten een pad/weg aan te leggen naar bouwwerken. Zo kan ik mij dus voorstellen dat je als camping/jachthaveneigenaar een breed pad zult moeten maken naar je toiletruimten, maar niet per se naar het achterste veld waar misschien nog wat stacaravans staan. Dat zijn -in mijn ogen- geen bouwwerken. Dat zelfde geldt voor de achterste boten aan een steiger die misschien wel 80 meter lang kan zijn.

Of je als campingeigenaar in zo'n situatie je klanten goed voorziet van alle nodige middelen, laat ik even in het midden.

Als de Bouwverordening niet geld dan geld de Brandbeveiligingsverordening (voor niet bouwwerken) die voor de prestatie eisen weer terug verwijst naar de Bouwverordening. Concreet: ook een 'inriching' (stacaravan) moet binnen redelijke afstand benaderbaar zijn :)