Grote brand Gemeentehuis Stadhuisplein - Zoetermeer 13-09-2010

Auteur Topic: Grote brand Gemeentehuis Stadhuisplein - Zoetermeer 13-09-2010  (gelezen 3883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #10 Gepost op: 13 september 2010, 22:51:11
Omdat de ingang op wandelniveau ligt zitten daar geen brandkranen. Voor dat gehele gebied geld dat een 2e TS dan op straatniveau een brandkraan pakt en een aanjaagverband naar de TS op wandelniveau maakt. Dus in het gehele Stadshart bijna altijd middelbrand, ivm waterwinning. Voeg daarbij een ontruiming en wat meer complicaties en je hebt grote brand, met heel weinig vuur en weinig rook. Preparatie technisch goed over gedacht, repressief natuurlijk een drama.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #11 Gepost op: 13 september 2010, 22:58:06
Voor de ontruiming is toch de eigen organisatie van het pand verantwoordelijk?  ??? :-X
Ik ben BHV-er in een groot gebouw. In gebieden met rook ga ik niet op zoek naar mogelijke slachtoffers. Dat mag de brandweer doen. Fijn dat de brandweer dus met veel mensen opkomt. Met name in de avonduren (met relatief weinig eigen BHV-ers en veel gasten in het pand) . En de mensen gaan er sneller uit. Een perslucht masker straalt meer gezag uit meer dan een oranje hesje  O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 13 september 2010, 23:03:50
Ik ben BHV-er in een groot gebouw. In gebieden met rook ga ik niet op zoek naar mogelijke slachtoffers. Dat mag de brandweer doen. Fijn dat de brandweer dus met veel mensen opkomt. Met name in de avonduren (met relatief weinig eigen BHV-ers en veel gasten in het pand) . En de mensen gaan er sneller uit. Een perslucht masker straalt meer gezag uit meer dan een oranje hesje  O0

Sorry maar het rookcompartiment moet binnen een minuut ontruimt kunnen zijn dus de 'sirene' aan en gaan vegen. Dus voordat de brandweer aanwezig is kan het pand al grotendeels leeg zijn en het incident gebied helemaal.

De hoeveelheid BHV'ers moet afgestemd zijn op het gebruik van het pand. Als je dus avond gebruik heb moet ook de BHV organisatie operationeel zijn. Slachtoffers in de rook zijn voor de brandweer (of BHV met brandweeropleiding) maar meestal is een ontruiming niet zo spannend, vooral als je automatische brandmelders in een pand heb. Je bent er dan vroeg genoeg bij.  ;)


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #13 Gepost op: 13 september 2010, 23:06:32
Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb er (gelukkig) geen praktijkervaring mee Palmpie  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 13 september 2010, 23:13:51
Natuurlijk heb je gelijk. Ik heb er (gelukkig) geen praktijkervaring mee Palmpie  :)

Mijn ervaring met BHV organisaties is dat ze soms een te afwachtende houding aannemen. Vaak ligt dit aan het feit dat het (plv)HBHV een functionaris is niet 'hoog' in de organisatie zit. Ook stralen BHV'ers soms geen 'gezag' uit. Pas nog bij een verzorgingstehuis geweest in het weekend waar de enige BHV'er totaal het spoor bijster was bij een simpele OMS melding met wat technische problemen... Laat staan dat er een echt incident geweest was...  :-X :-X :-X