30000 agenten de straat op voor verkeerscontroles

Auteur Topic: 30000 agenten de straat op voor verkeerscontroles  (gelezen 6002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 13 september 2010, 11:05:24
:-X

Irritatie over verkeersactie politie

Van onze verslaggevers
DEN HAAG -  "Dus er kunnen zomaar 30.000 agenten worden vrijgemaakt voor het constateren van lichte overtredingen van hardwerkende burgers??" Automobilisten zijn geïrriteerd over de jacht die agenten gaan maken op automobilisten die zich tijdens de rit laten afleiden door hun telefoon, navigatiesysteem of iets anders.

Dertigduizend agenten gaan zich de komende vier weken bezig houden met de verkeersactie. Ook in de Tweede Kamer wordt met gemengde gevoelens gereageerd op het verkeersveiligheidsoffensief dat de Raad van Hoofdcommissarissen zaterdag in De Telegraaf aankondigde.

"Ik krijg er eerlijk gezegd een beetje jeuk van. Er is geen touw meer aan vast te knopen", zegt VVD-kamerlid Aptroot. "Het is nog maar net bekend dat de verkeersboetes met vijftien procent omhoog gaan en nu komt deze actie er ook nog eens bovenop. De politie kan nu ook al gevaarlijk gedrag aanpakken." PvdA-kamerlid Dijksma vindt het goed dat de politie aangeeft meer te gaan toezien op de verkeersveiligheid. "Uit onderzoek blijkt dat automobilisten zich enorm ergeren aan onveilig gedrag van mede-weggebruikers, dus een stevige actie daartoe steunen we", zegt Dijksma. "Maar ik kan me best voorstellen dat mensen achterdochtig raken, want de verkeersboetes gaan volgend jaar inderdaad stevig omhoog. Dat moet de politie dus goed uitleggen", aldus de PvdA'ster.

Schatkistactie

CDA-kamerlid Van Toorenburg benadrukt dat er van een 'schatkistactie' geen sprake kan zijn, maar dat een waarschuwingsoffensief op zich geen overbodige luxe is. "Je ziet gewoon te veel mensen in de auto iets anders doen dan rijden. Even een kopje koffie drinken, even twitteren, even make-up op doen etc. Ik denk dat zo'n actie weer even een siddering door de maatschappij laat gaan en iedereen weer even alert maakt", zegt Van Toorenburg.

Maar automobilisten hebben aan een siddering duidelijk geen behoefte, blijkt uit de massale reacties op het plan die op de Telegraaf-website zijn binnengekomen.

"Wanneer gaan al die agenten eens de jacht openen op kleine criminaliteit en vandalisme? Hier in Amsterdam-West moet een autobezitter ervan uitgaan dat criminelen een of twee keer per jaar zijn auto openbreken (ruitje inslaan). Aangifte doen heeft geen enkele zin", zo meent Bert uit Amsterdam. Jan Haspers uit Lelystad: "Dus er kunnen zomaar 30.000 agenten worden vrijgemaakt voor het constateren van lichte overtredingen van hardwerkende burgers??" Jan uit Almere meent: "Hebben de heren niet in de gaten dat door dit soort acties het gezag van de politie afneemt. Die 30.000 agenten kunnen beter in de onveilige buurten gaan lopen. Hier worden weer verkeerde prioriteiten gesteld. Alleen de staatskas maar vullen."

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7634709/__Irritatie_over_verkeersactie_politie__.html?p=16,2




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2010, 14:21:16
Ach de leiding weet het weer leuk te brengen. Neem van mij maar aan dat van de 54.000 executieve agenten in Nederland er echt geen 30.000 verkeerscontroles gaan doen. Dit wordt gewoon leuk samengevat in een themaweek waarbij er extra aandacht voor verkeer of eventueel een kleine controle opgezet wordt. Maar als dat op deze manier gecommuniceerd wordt dan krijg je het volk wel op de kast.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2010, 14:31:29
30.000 agenten? Wow, dat klinkt goed... Heb er alleen nog niet één van gezien.  98uiye


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2010, 16:39:58
Ik zie uberhaupt bijna geen politie meer. Zo heb ik in mijn woonplaats pas 1 keer een politieman gezien in de wijk. Die 30.000 man kunnen ook wat meer bezig zijn met kleine criminaliteit.
Zoals iemand al op dit forum zei: waar logica eindigt begint de politie.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2010, 16:56:35
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit uitgevoerd gaat worden. Wat ik wel hoorde is dat er 2 agenten een hele dag worden ingepland om in een burgerauto ofzo te gaan rijden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2010, 17:05:37
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit uitgevoerd gaat worden. Wat ik wel hoorde is dat er 2 agenten een hele dag worden ingepland om in een burgerauto ofzo te gaan rijden.

Hebben alle burgerauto's ook een stopmatrix?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 september 2010, 17:10:10
De agenten die je nu voor deze taak hebt, dat zijn er wel genoeg denk ik?
Als ze inderdaad de (zeer) gevaarlijke dingen gaan pakken, dan is het wel goed, maar hou het dan bij de agenten die er nu mee bezig zijn.
Ik hoop toch niet dat ze je al aan de kant zetten als je rijdt en een broodje eet, want dan is een automobilist eerder met de politie bezig dan met het rijden.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #7 Gepost op: 13 september 2010, 18:17:53
Hebben alle burgerauto's ook een stopmatrix?

Ligt er aan voor welk doel de auto gebruikt wordt. Als het een reisauto is niet maar als hij bedoeld is voor onopvallend toezicht wel. Althans bij ons is het zo. Maar verkeerstoezicht zonder stopbord lijkt me niet handig.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2010, 18:20:09
Ik zie uberhaupt bijna geen politie meer. Zo heb ik in mijn woonplaats pas 1 keer een politieman gezien in de wijk. Die 30.000 man kunnen ook wat meer bezig zijn met kleine criminaliteit.
Zoals iemand al op dit forum zei: waar logica eindigt begint de politie.

Ja, dat was ik... Als je niet zoveel politie ziet in de wijk gaat het toch goed? Maar even serieus, er zijn geen 30000 man extra... Leuk gedacht, maar die zijn er gewoon niet. Misschien gaan er inderdaad wat mensen van een wijkteam rijden met onopvallend wagens. Maar ja, dat gebeurd eigenlijk al. Van de noodhulp kunnen ze niemand missen... Weet niet hoe het elders in Nederland zit met de personeelssterkte, maar het zal niet veel anders zijn.

Best een leuk tijdverdrijf... Jezelf druk maken over een Telegraaf artikel.  :D


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2010, 18:29:26
"Dat moet de politie dus goed uitleggen, aldus de PvdA'ster."

Nee mens, dat moet jij goed uitleggen als politiek persoon! De politie verhoogt die boetes niet!

Overigens, moet de boeteverhoging door de Kamer?