Door een student zelf de inhoud van de opleiding te bepalen en alleen zelf leert wat hij wil weten (met dus steeds minder wordende criteria vanuit de school en praktijk), loop je dus het risico dat er verpleegkundigen afstuderen zonder dit 'basispakket' en hiermee dan behoorlijke problemen krijgt in de praktijk. Wat dus nu steeds meer gebeurt.
Op dat punt ligt er een taak voor de opleidingsinstelling om de student hierin te sturen. Het feit dat je als student "je eigen gang mag gaan" betekent nog steeds niet dat je niet hoeft te voldoen aan de eindtermen van de betreffende opleiding. Hier hoort de opleidingsinstelling op toe te zien.
Op dit moment worden theorie, en de praktische vaardigheden naar mijn idee voldoende beproefd binnen de opleiding voordat diplomering plaatsvindt. Het praktisch handelen moet je op stage laten zien. Dat wordt door de instelling waar je stage loopt afgetoetst. Vinden zij jou werk als student onvoldoende haal je, je stage gewoon niet. De theorie laat je zien door bijvoorbeeld een theorietoets, verslag, scriptie, of door powerpoint presentatie te geven. Zo zijn er nog meer middelen die worden ingezet om theoretische kennis af te toetsen. Dit laatste verschilt per opleidingsinstelling erg.
Wat mij opvalt is dat veel werkbegeleiders, en collega verpleegkundigen van een student (Mbo of hbo) verwachten dat studenten kunnen meewerken als een volwaardige verpleegkundige. Ik denk dat die verwachting niet haalbaar is zoals sommigen het graag willen zien. Bovendien van een pas gediplomeerde verpleegkundige kun je ook niet het zelfde verwachten als iemand die al jaren dat werk doet.
nou als ik zie dat er opdrachten op het mbo zijn waarin letterlijk staat. ga opzoek naar de opbrekende kennis over werken in het ziekenhuis,
dan vraag ik me toch echt af waar nl mee bezig is.
vind tot nu toe hbo v beter gestructureerd als mbo v
Zowel op het mbo als op het hbo verschilt de kwaliteit van de opleiding erg per opleidingsinstelling. Zo zijn er instellingen die het goed doen, maar zijn er ook instellingen die de kantjes ervan af lopen. Mijn ervaring met mbo v is dat er voldoende structuur, en niveau in zit.
De opleidingen krijgen eisen waar de student aan moet voldoen bij diplomering. Hoe er uitvoering gegeven word aan de opleiding word volledig overgelaten aan de opleidingsinstelling, en de mensen die daar werken. Als personeel op bepaalde scholen het werk niet naar behoren uitvoert betekent dat niet dat de opleiding niet deugt. Kijk ook eens naar de naam van de opleidingsinstelling die op het diploma staat.