Ik kan enkel je laatste vraag beantwoorden. Personen die de Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) hebben afgerond en op de ambulance komen te werken (als het lukt om dit voor elkaar te krijgen...) zijn geen verpleegkundige en kunnen daarom nooit de titel ambulance
verpleegkundige voeren. Er is dus wel degelijk een niveauverschil tussen ambulanceverpleegkundigen en BMH'ers.
Ik denk dat er, als de BMH doorgevoerd wordt, drie niveau's ontstaan:
- De ambulancechauffeur heeft een apart, ondersteunend beroep zonder verpleegkundige achtergrond
- De ambulanceverpleegkundige heeft een verpleegkundige opleiding gehad (HBO-V of MBO-V) en meerdere jaren ervaring in het ziekenhuis
- De BMH'er kan dan de titel 'ambulancehulpverlener' gaan voeren. Deze hulpverlener heeft geen verpleegkundige opleiding en geen ervaring in het ziekenhuis. Deze is ook niet BIG-geregistreerd, dus kan niet als verpleegkundige aan de slag bij een zorginstelling cq. ziekenhuis als hij of zij geweigerd wordt voor het beroep van ambulancehulpverlener
Met het oog op het laatste punt, denk ik dat het onverantwoord is om een ambulancehulpverlener op een ambulance te plaatsen met enkel ondersteuning van de chauffeur. Er zou dan een team van drie man kunnen ontstaan, de ambulancechauffeur, -verpleegkundige en -hulpverlener. Een andere optie is het verlengd inwerken van een ambulancehulpverlener op de ambulance. Naar mijn mening is er voor beide opties geen interesse, tijd en geld.
Er zijn te weinig mensen met goede vooropleiding die in de zorg kunnen werken (denk aan het tekort van een half miljoen, zie
http://binnenland.nieuws.nl/576900), maar moeten we dan maar meer mensen lager gaan opleiden?
Als deze opleiding doorgevoerd wordt, kun je de ambulancehulpverleners die ze voortbrengt mijns inziens enkel op een hulpambulance (B-auto) plaatsen. Voor échte extramurale en prehospitale hulp bij bijv. een ongeval, heb je een té grote verantwoordelijkheid om zonder ervaring de weg op te gaan. Iemand die net van de HBO-V komt wordt niet aangenomen als ambulanceverpleegkundige, waarom zou iemand vers van de BMH dan wel aangenomen worden als ambulancehulpverlener?