Hijsen patiënt met behulp van bouwkraan

Auteur Topic: Hijsen patiënt met behulp van bouwkraan  (gelezen 3353 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Docus

• Forum gebruiker
Gepost op: 16 september 2010, 09:27:57
http://www.112kaatsheuvel.nl/
>> stukje over man die in bouwput valt.

Hier een prachtig stukje zelfredzaamheid van de ambulancebemanning en personeel van een bouwplaats.
Met behulp van een bouwkraan werd een patiënt gehesen. Ik vind het er op zich veilig uitzien en beter dan wachten op een hoogwerker, maar ik vraag me toch af of dit officieël is toegestaan. Wie kan daar iets over zeggen?

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010, 08:53:48
Is het mogelijk om iemand met een hoogwerker uit zo'n diepe put te halen vanaf maaiveldniveau?
Bijdragen op persoonlijke titel.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2010, 12:18:49
http://www.112kaatsheuvel.nl/
>> stukje over man die in bouwput valt.

Hier een prachtig stukje zelfredzaamheid van de ambulancebemanning en personeel van een bouwplaats.
Met behulp van een bouwkraan werd een patiënt gehesen. Ik vind het er op zich veilig uitzien en beter dan wachten op een hoogwerker, maar ik vraag me toch af of dit officieël is toegestaan. Wie kan daar iets over zeggen?
Ik heb geen idee of het is toegestaan, maar als het snel en veilig kan lijkt het me geen probleem, ik krijg geen regels mee dat alleen brandweer en politie me mogen helpen..
Is het mogelijk om iemand met een hoogwerker uit zo'n diepe put te halen vanaf maaiveldniveau?
Hoogwerker kan onder maaiveldniveau werken, hoever en hoe diep weet ik niet, dat is iets voor de brandweer om mij te vertellen ;) Autoladder kun je ook wel van onder het maaiveld iemand weghalen maar dan ga je met een hijs-brancard/stretcher werken die er dan ergens onder hangt. Ik weet alleen niet hoever vanaf de rand, dat is ook weer iets waarvoor ik dan de brandweer nodig heb ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Professor in fictie

• Forum gebruiker
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2010, 13:26:05
Lijkt me beter met de AL ivm aangepast materiaal en ervaring van de bemensing. Hier wat foto's van hoe zoiets met de AL gaat.

Freude am Fahren

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2010, 13:33:51
Lijkt me beter met de AL ivm aangepast materiaal en ervaring van de bemensing. Hier wat foto's van hoe zoiets met de AL gaat.

Hoezo ervaring? de brandweer oefent dit over het algemeen alleen, en dan een keer per 2 jaar een inzet, de mensen op en rond zo'n torenkraan doet de hele dag niet anders dan hijzen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2010, 20:59:41
Daarom, het gebeurd meer dan eens dat ook op bouwplaatsen men gebruik maakt van een bouwkraan om af te hijzen (ipv op te hijzen)

Over hoogwerkers en ''onder het maaiveld'':

http://www.112haarlem.nl/2010/09/vrouw-valt-van-catharijnebrug-naar-beneden/
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2010, 21:11:23
Nog een variant nadat de ladderwagen net niet voldoende hoog kon komen:

De oplossing:

http://www.brandweerdenbosch.nl/index.php/nieuws/9-nieuws-2009/601-kraanmachinist-onwel-in-cabine-op-hoogte-.html

whyllum

• BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2010, 15:28:57
Zelfs al zou het allemaal niet zijn toegestaan, nood breekt soms wet mensen. Het belangrijkste dat in het oog gehouden moet worden is veiligheid. Als die gewaarborgd is, dan is het hoogstens nog afhankelijk van de situatie van de te redden persoon of je met 'alternatieve middelen' een redding moet willen uitvoeren. En wat nou als er nou toch ergens iets fout gaat? Dan gaat iedereen naar elkaar wijzen om vooral claims af te houden  98uiye

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2010, 23:56:13
Hoezo ervaring? de brandweer oefent dit over het algemeen alleen, en dan een keer per 2 jaar een inzet, de mensen op en rond zo'n torenkraan doet de hele dag niet anders dan hijzen....

En reken maar dat zo'n kraanmachinist precies kan werken. Die zetten normaal een lading tot op de cm precies neer.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)