Sneller vervoer zwangeren vastgelegd in afspraken

Auteur Topic: Sneller vervoer zwangeren vastgelegd in afspraken  (gelezen 2584 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Gepost op: 23 september 2010, 00:46:58
Van Skipr.nl
Citaat van: skipr.nl
Sneller vervoer zwangeren vastgelegd in afspraken

Zwangere vrouwen kunnen in noodgevallen sneller door een ambulance naar een ziekenhuis worden gebracht. De beroepsvereniging van verloskundigen KNOV en Ambulancezorg Nederland hebben dinsdag afgesproken problemen op dit gebied snel op te lossen. Dat meldde de KNOV dinsdag.

Problemen brancardvervoer
Nu komt het in ruim de helft van de gevallen voor dat ambulancepersoneel een zwangere niet direct meeneemt omdat het vervoer per brancard problemen oplevert. De trap is bijvoorbeeld te schuin of heeft een te scherpe bocht of overgewicht speelt een rol. Voor hulp bij het vervoeren moet dan een tweede ziekenwagen, de brandweer of zelfs een hoogwerker komen. Dit kan leiden tot medische risico’s alsmede traumatische ervaringen voor de betrokken vrouw.

(Advertentie)

Voorspoedig transport
Het voorstel is nu dat de verloskundige zes weken voor de verwachte geboorte de zwangere thuis bezoekt en kijkt of een eventueel transport naar het ziekenhuis problemen oplevert. Ziet zij geen risico’s, dan moet het ambulancepersoneel de vrouw in voorkomend geval zo snel mogelijk meenemen.

Stuurgroep zwangerschap en geboorte
Het huisbezoek, waarbij de verloskundige ook naar andere zaken kijkt voor een veilige bevalling en kraamperiode, is een advies van de Stuurgroep zwangerschap en geboorte. Die presenteerde dit jaar een rapport aan minister Ab Klink van VWS om de relatief hoge babysterfte in Nederland te verminderen.

Risico's inventariseren
Voorzitter Ed Worm van Ambulancezorg Nederland is er voor dat de verloskundige de risico’s inventariseert. Indien tilhulp nodig is ziet hij liever direct een tweede ambulance komen dan de brandweer. Volgens hem is dat beter en veiliger voor moeder en kind. (ANP)

Ik ben het toch niet helemaal eens met Meneer Worm, volgens mij is het risico bij het van de trap af tillen van een brancard toch een stuk groter als bij het afhijzen met de brandweer? Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2010, 00:53:46
Inderdaad. En met 4 m/v + de zwangere met z'n allen in een klein trapgat lummelen is ook niet altijd even veilig..

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2010, 14:29:45
Ik geloof dat mijnheer Worm niet zo vaak op dit ambulance zit....  :-X ^-^
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 23 september 2010, 14:37:20
Ik geloof dat mijnheer Worm niet zo vaak op dit ambulance zit....  :-X ^-^
Ik zag op zijn Linked-In profiel

Citaat
Past

* voorzitter at vereniging eigen huis
        * voorzitter at Nefarma
        * algemeen voorzitter at RAI Vereniging

Dus dat is inderdaad qua managen vast wel een goede achtergrond, alleen qua zorg zou je nog eens wat kunnen missen denk ik....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Bart S

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 september 2010, 16:06:03
Als de verloskundige nou eens 6 weken van tevoren adviseert om lekker beneden te gaan liggen, dan hebben we dat probleem alvast getackeld! ;D

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2010, 18:28:37
Volgens mij is dit eigenlijk gewoon een drogoplossing....

Verloskundigen moeten gewoon veel laagdrempeliger overgaan op poliklinische bevallingen, zeker bij 1st time mommies..
1/3 van de vrouwen moeten bij een thuisbevalling alsnog (met spoed) naar het ziekenhuis. (1e bevalling)
5 minuten zuurstoftekort als er iets misgaat is alles en dat haal je met de ambulance nooit.

In plaats van naar andere factoren te wijzen moeten de verloskundigen eerst een diep nadenken over hun eigen praktijken...
De thuisbeval cultuur van NL moet eens serieus onder de loep worden genomen, ik zeg niet dat het helemaal weg moet, maar we moeten verbeteringen aanbrengen...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 00:22:45
Voorspoedig transport
Het voorstel is nu dat de verloskundige zes weken voor de verwachte geboorte de zwangere thuis bezoekt en kijkt of een eventueel transport naar het ziekenhuis problemen oplevert. Ziet zij geen risico’s, dan moet het ambulancepersoneel de vrouw in voorkomend geval zo snel mogelijk meenemen

Pardon, het ambulancepersoneel moet haar maar zo snel mogelijk meenemen??!! (nb. persoonlijk lees ik liever ambulanceteam, personeel is meer een term voor hautaine lui die hun ingehuurde medewerkers als loopjongen beschouwen...)
zeker even 70 kg, dat is 35 kg per ambuteamlid naar beneden sjouwen? mevrouw gaat maar zelf naar beneden lopen, en anders vroegtijdig het bedje op begane grond zetten. mijn rug is me wel meer waard.

En ik weet helemaal niets van dergelijke nieuwe ''afspraken'' kortom, de dames van de verloskundigen beroepsgroep mogen hun huiswerk gaan overdoen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 25 september 2010, 00:32:23
Voorspoedig transport
Het voorstel is nu dat de verloskundige zes weken voor de verwachte geboorte de zwangere thuis bezoekt en kijkt of een eventueel transport naar het ziekenhuis problemen oplevert. Ziet zij geen risico’s, dan moet het ambulancepersoneel de vrouw in voorkomend geval zo snel mogelijk meenemen

Pardon, het ambulancepersoneel moet haar maar zo snel mogelijk meenemen??!! (nb. persoonlijk lees ik liever ambulanceteam, personeel is meer een term voor hautaine lui die hun ingehuurde medewerkers als loopjongen beschouwen...)
zeker even 70 kg, dat is 35 kg per ambuteamlid naar beneden sjouwen? mevrouw gaat maar zelf naar beneden lopen, en anders vroegtijdig het bedje op begane grond zetten. mijn rug is me wel meer waard.

En ik weet helemaal niets van dergelijke nieuwe ''afspraken'' kortom, de dames van de verloskundigen beroepsgroep mogen hun huiswerk gaan overdoen.
70 kilo + bovenstel brancard a 17 kilo.... ik moet nog tot mijn 67e....lijkt me inderdaad een goed plan om dat samen met  de brandweer op te lossen, maar voorkomen is beter dan genezen, dus inderdaad de verloskundige nog maar eens het huiswerk opnieuw meegeven.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 25 september 2010, 15:23:00
Citaat
Indien tilhulp nodig is ziet hij liever direct een tweede ambulance komen dan de brandweer. Volgens hem is dat beter en veiliger voor moeder en kind.

Ik snap de 'aversie' van Dhr. Worm voor het inzetten van de brandweer niet zo. Als dat in de praktijk goed werkt, naar tevredenheid van de mensen die het moeten doen, wat is daar dan tegen? Of ik hij bang voor een heel 'circus' in de straat ofzo?

Liever een beetje 'gezichtsverlies' voor de patiënt in kwestie, dan op een ineffectieve en gevaarlijke manier de patiënt naar beneden halen.

Ben dan ook benieuwd naar de argumentatie achter "beter en veiliger".
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 26 september 2010, 16:08:19
Ik snap de 'aversie' van Dhr. Worm voor het inzetten van de brandweer niet zo. Als dat in de praktijk goed werkt, naar tevredenheid van de mensen die het moeten doen, wat is daar dan tegen? Of ik hij bang voor een heel 'circus' in de straat ofzo?

Liever een beetje 'gezichtsverlies' voor de patiënt in kwestie, dan op een ineffectieve en gevaarlijke manier de patiënt naar beneden halen.

Ben dan ook benieuwd naar de argumentatie achter "beter en veiliger".
`

Ik merk in de praktijk dat vooral de wat oudere verloskundigen het allemaal maar "wat eng" vinden...  ::)

Kijk, het is voor de aanstaande mama en papa zeker aangrijpend als moeders met de hoogwerker uit het raam wordt getild en er een horde mannen je huis "binnenstormt", maar we doen het natuurlijk niet voor niets en vaak is de moeder met hele andere dingen bezig en vind ze alles best als het maar snel gebeurt.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur