^^ Dank Stefan, voor het plaatsen van mijn video
verslagje:
Ik reed over de A15 van Tiel richting Nijmegen en ik werd ingehaald door politieauto's met haastige spoed. "Waar is de brand", dacht ik. Nou, iets verderop dus. Vanuit Opheusden steeg een grote rookkolom op, en ik ben meteen op een toevallig aanwezige parkeerplaats gestopt om met mijn telefoon op P2000 te kijken wat er aan de hand was. "Grote brand bijzonder object". Dat bijzondere object bleek het gemeentehuis te zijn. Hier wat foto's en een video:
1. Vanaf de A15, een grote rookzuil die opging in de laaghangende bewolking
2. Vanaf de rivierdijk.
3. Er werden blusslangen gelegd om water uit de rivier te pompen.
4. Een flinke rookkolom vanuit het gemeentehuis. Er dwarrelden allerlei stukken verbrande en halfverbrand papier neer.
5. Zij-aanzicht. Het bleek een noodgebouw te zijn dat aan de achterkant van het gemeentehuis aangeplakt was. Zoals vaak in Nederland zijn dit soort "noodgebouwen" toch niet zo tijdelijk.
6. Vanaf een parkeerplaats bij een kerk. Je kon de hitte op deze afstand goed voelen.
7. De brandweer ondernam geen poging om het noodgebouw te redden, daar was geen houden meer aan. Wel werd het hoofdgebouw natgehouden, alhoewel daar ook wel wat schade zal zijn.
8. De lichtmast begon te smelten door de hitte.