Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Auteur Topic: Twitterverbod bij brandweer Flevoland  (gelezen 8108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #30 Gepost op: 23 december 2010, 17:31:52
Meen je dit nou serieus.....
Waarschijnlijk dat de vraagstelling niet helemaal goed was. Ik weet dat het hier gaat om het naar behoren uitvoeren van je vak. Waar ik op doel is of er wettische afspraken over zijn.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 23 december 2010, 17:35:16
Waarschijnlijk dat de vraagstelling niet helemaal goed was. Ik weet dat het hier gaat om het naar behoren uitvoeren van je vak. Waar ik op doel is of er wettische afspraken over zijn.

Denk dat we er kort over kunnen zijn maar zo steek ik er in. Een brandweerman die in word gezet bij wat dan ook gaat geen foto's lopen maken. Dat past niet bij je beroepshouding. Word je niet voor betaald. En zo kunnen we nog wel even door gaan. Wees eerlijk een het is geen gezicht, twee slachtoffers zitten niet te wachten op brandweer mensen die foto's staan te maken anders dan noodzakelijk voor het werk.

Maar goed weet hoe het gaat, komt nu bij een korps boven drijven en binnen kort heeft BiZa een landelijke richtlijn hier voor...

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #32 Gepost op: 23 december 2010, 18:46:49
Het niet in beeld brengen van slachtoffers en het wegpoetsen van kentekens heeft ook geen wettelijke basis. Toch doen veel fotografen dat wel. Net als dat ze zich op de PD/PI gedragen. Als ze dan niet doen dan schreeuwt dit forum moord en brand. Ik denk dat het niet meer als normaal is dat hulpverleners zich dan ook inhouden. Wat Mike als zegt: een goede beroepshouding. Het feit dat iets kan betekent niet dat je het dan ook moet doen.

En mochten er foto's noodzakelijk zijn houd ze dan binnen de organisatie.

Naast een goede beroepshouding zijn er nog andere argumenten: De overheid (lees de fotograferende brandweerman) mag de vrije nieuwsgaring niet beïnvloeden met mogelijk eenzijdige berichtgeving. Ook mag je als overheid geen gebruik maken van je bijzonder positie om het bedrijfsleven te beconcurreren. En de media zijn nog steeds bedrijfsleven ;-)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 23 december 2010, 19:50:05
Het niet in beeld brengen van slachtoffers en het wegpoetsen van kentekens heeft ook geen wettelijke basis. Toch doen veel fotografen dat wel. Net als dat ze zich op de PD/PI gedragen. Als ze dan niet doen dan schreeuwt dit forum moord en brand. Ik denk dat het niet meer als normaal is dat hulpverleners zich dan ook inhouden. Wat Mike als zegt: een goede beroepshouding. Het feit dat iets kan betekent niet dat je het dan ook moet doen.

En mochten er foto's noodzakelijk zijn houd ze dan binnen de organisatie.

Naast een goede beroepshouding zijn er nog andere argumenten: De overheid (lees de fotograferende brandweerman) mag de vrije nieuwsgaring niet beïnvloeden met mogelijk eenzijdige berichtgeving. Ook mag je als overheid geen gebruik maken van je bijzonder positie om het bedrijfsleven te beconcurreren. En de media zijn nog steeds bedrijfsleven ;-)

Volgende stap is dat de foto genomen op een tijdstip en vanaf een punt waar de gewone fotograaf niet aan kan tippen met het persbericht "vrij voor publikatie" verspreid wordt, uiteraard na voorgelegd te zijn aan de voorlichter, welke daarvoor nog wel even controleert of de foto van de actie wel een juist positief beeld geeft van de dienst en zo voor publicatie in aanmerking mag komen.

Dat komt de noodlijdende bladen goed uit, spaart hen gauw 40 euro's uit van de fotograaf die daar niet meer heen hoeft. Kritisch kun je dan niet meer zijn, maar geld kost het niet. Iedereen dezelfde mooie foto.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #34 Gepost op: 23 december 2010, 20:52:06
Volgende stap is dat de foto genomen op een tijdstip en vanaf een punt waar de gewone fotograaf niet aan kan tippen met het persbericht "vrij voor publikatie" verspreid wordt, uiteraard na voorgelegd te zijn aan de voorlichter, welke daarvoor nog wel even controleert of de foto van de actie wel een juist positief beeld geeft van de dienst en zo voor publicatie in aanmerking mag komen.

Dat komt de noodlijdende bladen goed uit, spaart hen gauw 40 euro's uit van de fotograaf die daar niet meer heen hoeft. Kritisch kun je dan niet meer zijn, maar geld kost het niet. Iedereen dezelfde mooie foto.
Dat komt incidenteel voor, maar gelukkig niet structureel ;-)

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 23 december 2010, 20:52:29
Het blijkt uit de reacties dus dat specifiek de heren van Regio 15 zich aangesproken voelen, maar ik heb geen media-form site specifiek genoemd. En het ging niet om het Vlamenburg, en ook niet om berichten die via speakers uit de pompruimte worden opgevangen.
Kijk als jullie een luistermogelijkheid hebben gekregen via de VRH prima, maar los dit mysterie dan gewoon op.

Los dan eens een ander mysterie voor mij op ?

Je loopt nu dingen te suggereren. Als je het niet over regio15 en/of Vlamenburg hebt, waar dan wel over ? Want dan kunnen wij of die andere twitterende web site in Haaglanden (waar er echt veel van zijn ahum) dat mysterie voor je oplossen, en kan je vervolgens weer geheel gerustgesteld je bedje in.

Met andere woorden: je lanceert hier vermoedens. Prima; maar word dan eens concreet en noem voorbeelden. Want anders loop je inderdaad het aanzienlijke risico dan jan-en-alleman zich aangesproken voelt. Of (nog erger) dat mensen denken dat je opruiend bezig bent of zo, door beschuldigingen (nota bene richting je brandweer collega's) te uiten die je vervolgens niet hard kan maken. Dat kan niet jouw bedoeling zijn denk ik.

Peen
Redacteur van

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #36 Gepost op: 23 december 2010, 21:08:15
Ik heb er geen probleem mee, heb er geen last van, maar vroeg me of hoe het kan, en als er personeelsleden van de VRH deze info geven, (woordvoerder) of ander personeel maakt het mij niet uit, tenzij het informatie is die je als ambtenaar niet mag delen, zoals in de ambts eed afgelegd.(en dan is mijn mening dat het niet kan en ook niet mag volgens het ambtenaren regelement) En dan nog ben ik niet in de positie om dat aan te pakken, daar zijn ander personen verantwoordelijk voor.

Ik wil niet niet ingewikkelder maken, maar wanneer wordt er gelekt en wat is de definitie van lekken?? Mag je als brandweerman privegesprekken voeren als je op de kazerne zit? Stel dat je een persmaatje aan de telefoon hebt (waarom zou je daar niet mee mogen bellen??) en er schalt een uitruk over de portofoons... Stel dat je als burger aangifte komt doen op een politiebureau, daar staan de porto's ook aan. Agenten die een bakkie komen doen bij een benzinepomp (of waar dan ook) en andere aanwezigen kunnen het C2000-verkeer meeluisteren. Arrestanten die vervoerd worden naar het bureau idem dito.

Zo kun je op elke slak zout gaan leggen, maar je krijgt het nooit 100% dichtgetimmerd en pas zodra een regio er last van zegt te ondervinden dan al er tegen opgetreden moet worden. Als jij zegt er geen problemen mee te hebben, dan zijn we toch klaar? Hoe het kan dat.... dat doet helemaal niet ter zake. Hoe kan het zijn dat er mensen sterven van de honger, dat is veel erger. Hoe kan het zijn dat er dwazen rondlopen die kinderen misbruiken, hoe kan het zijn dat mensen in staat zijn tot moord, etc.

Ho ho ho, Merry Christmas :)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 23 december 2010, 21:11:23
Laten we het met de kerstgedachte  in het hoofd gezellig houden en ons beperken tot de feiten, allerlei vermoedens, insinuaties etc geven geen enkele informatie maar maken het een stuk minder gezellig  3hj
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 23 december 2010, 21:20:46
Ik wil niet niet ingewikkelder maken, maar wanneer wordt er gelekt en wat is de definitie van lekken?? Mag je als brandweerman privegesprekken voeren als je op de kazerne zit? Stel dat je een persmaatje aan de telefoon hebt (waarom zou je daar niet mee mogen bellen??) en er schalt een uitruk over de portofoons... Stel dat je als burger aangifte komt doen op een politiebureau, daar staan de porto's ook aan. Agenten die een bakkie komen doen bij een benzinepomp (of waar dan ook) en andere aanwezigen kunnen het C2000-verkeer meeluisteren. Arrestanten die vervoerd worden naar het bureau idem dito.

Zo kun je op elke slak zout gaan leggen, maar je krijgt het nooit 100% dichtgetimmerd en pas zodra een regio er last van zegt te ondervinden dan al er tegen opgetreden moet worden. Als jij zegt er geen problemen mee te hebben, dan zijn we toch klaar? Hoe het kan dat.... dat doet helemaal niet ter zake. Hoe kan het zijn dat er mensen sterven van de honger, dat is veel erger. Hoe kan het zijn dat er dwazen rondlopen die kinderen misbruiken, hoe kan het zijn dat mensen in staat zijn tot moord, etc.

Ho ho ho, Merry Christmas :)

Ach we hebben als mods ook wel eens verzoeken van een lid gehad of we AUB PER DIRECT bepaalde info van het forum konden halen omdat papa aanrijdend naar het incident met het thuisfront aan het bellen was waar hij nu weer naar op weg was.... En zoonlief zette dat weer 1:1 op het forum... whaha Ook uit andere gebieden staat er wel eens info op het forum waar we als mod ons hoofd over breken hoe je als 'geen' HV'er aan de info komt... Bijv: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=41789.msg782819#msg782819, http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=41789.msg782818#msg782818  en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=41789.msg782824#msg782824  ::) ;)

Laten we het met de kerstgedachte  in het hoofd gezellig houden en ons beperken tot de feiten, allerlei vermoedens, insinuaties etc geven geen enkele informatie maar maken het een stuk minder gezellig  3hj

Zoals Jacques al schreef kunnen we weer feitelijk gaan  ;) en de discussie over de start post verder voeren.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 24 december 2010, 23:16:15
Hier verder over twitterverbod.

Voor discussie over vertrouwelijkheid van informatie en/of lekken zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46486.0