Mijn definitie van nablussen is dat de brand onder controle is en dat alleen de puinhopen nog uit elkaar gereden / getrokken moeten worden om het definitief uit te maken. Er is op dat moment geen gevaar meer voor uitbreiding.De 'regelgeving' gaat uit van bepaalde kengetallen.
Is het eerlijk dat ik dezelfde lasten betaal aan de gemeente terwijl het risisco op brand bij mij thuis vele malen lager is als bij een andere inwoner? Als we deze discussie doorgaan voren gaan de rijke dus minder betalen omdat ze zich goed kunnen beveiligen tegen de gevolgen van brand en het voorkomen er van, en de sociale onderlaag is bij brand de sigaar. Alles weg, en ze betalen de hoogste bijdrage.
Een woningbrand bij jouw thuis zal nooit langer duren dan een uur om die uit te krijgen. Zodra er uitbreiding is naar andere woningen dan blijft het in mijn beleving gewoon een taak voor de overheidsbrandweer. Volgens mij is er nog nooit een normale woningbrand geweest die meerdere dagen duurde.
In mijn optiek moet de overheid een kader opstellen van wat zijn nog vind dat tot hun taakpakket behoort. Bijvoorbeeld een cacaoloods waar je een week loopt te blussen en te ruimen valt niet onder een 'standaard' brand. Daar kan de eigenaar vooraf preventieve maatregelen voor nemen om te zorgen dat de tijd tot een minimum beperkt wordt. We kijken volgens mij nu nog steeds te veel naar bouwkundige eisen maar daar zou eisen mbt brandbestrijding bij horen (en dan niet alleen eisen aan bluswater/bereikbaarheid).
Volgens mij is het juist goed dat we elke burger of bedrijf dezelfde "service" geven tegen dezelfde prijs. Verwijtbaar gedrag, of is het een ongeluk. Dus als een bedrijg afbrand moet na 8 uur een particulier bedrijf het overnemen. Als de heide bij Eindhoven in brand staat blussen vele vrijwilligers dagenlang, en is het wel geaccepteerd.
Denk dat we hier een hele lange discussie over kunnen krijgen, waarbij in het verleden (verzekeringsbrandweerkorpsen) als is gebleken dat de huisige oplossing het beste en meest eerlijke en betrouwbaarste systeem is.
Binnen 8 uur kan volgens mij een particulier aanwezig zijn om het
nablussen over te nemen als de brand onder controle is. Dus de primaire blussen laten doen door de overheid en de laatste 'hotspots' uitmaken, waar een hoop werk in zit, laat je door een particulier doen. Er komt toch bij gebouwen ook een particuliere kraan om de muren / constructies om te trekken?