Mag ik even wat samenvatten wat hiervoor gezegd is (geheel naar eigen inzicht en met mijn menig erbij)?
We hebben het over een richtlijn. Van Dale zegt: richt·lijn de; v(m) -en aanwijzing voor te volgen gedrag. Het betreft dus een aanwijzing, of te wel een instructie of hulpmiddel.
Verder heb ik al een paar keer de volgende termen gelezen: gezond boeren verstand, eigen verantwoordelijkheid, inzicht. Daar staat of valt deze hele discussie mee, dit blijft altijd voorop staan. Daar is ook ruimte voor in de richtlijnen, in ieder geval die van de politie. De andere 2 (3? De KMAR, hoe zit het daar mee?) ken ik niet zo heel goed maar daar staat er ook een verwijzing naar.
Je MAG dus altijd afwijken van de richtlijn, als je het maar kan verantwoorden achteraf. Dit geldt beide kanten op, dus gebruik maken van zonder toestemming, of juist geen gebruik maken van, met toestemming. Ik ga midden in de nacht echt niet met sirene aan rijden over een verder lege A10. Ik besef me dan wel heel goed wat mijn juridische status is op dat moment. Aan de andere kant, als ik geen toestemming heb en ik moet naar de N201 voor een aanrijding zonder, in de spits, zal ik er nooit komen als ik geen gebruik maak van...(of pas als de hele file die er achter staat al lang opgelost is.Voor de onbekenden daar, de N201 tussen Aalsmeer en Uithoorn is een 2 baansweg en de drukste N-weg in NL).
Even een opmerking over de blauwe richtlijn: Een heel groot misverstand bij collega's is dat, als je geen toestemming krijgt, je dus ook maar rustig naar de melding toe moet rijden. Je mag altijd nog gebruik maken van je ontheffingen, alleen heb je geen toestemming om als voorrangsvoertuig op te treden.