Het juridische verhaal kennen we allemaal inmiddels wel, toch? Je hebt gewoon geen poot om op te staan als het misgaat, met je prio 1-rit, zonder toeters en bellen.
Kennelijk toch niet, althans, niet in de nuance. Als je Prio1 opgeroepen wordt, zonder OGS rijdt, en een ongeval veroorzaakt terwijl je je aan de normale verkeersregels houdt, is er relatief weinig aan de hand. Ander verhaal is het, als je je niet aan de brancherichtlijnen houdt en een ongeval veroorzaakt.
Sorry, ik wil de discussie over dit onderwerp niet weer helemaal opnieuw beginnen, maar velen denken te weten (ik misschien ook wel hoor) hoe het in elkaar steekt, maar missen de essentie van de richtlijnen.
Dat zat ik ook te bedenken. Als ik een brandweerauto op de snelweg zie rijden met prio 1 en een gangetje van ongeveer 100 km/uur ga ik er ook voorbij. Ik zelf rijd meestal 132 op mijn teller (125 km/u op mijn GPS).
Prio 1 als brandweerauto lijkt mij dan ook een beetje nutteloos. De enige die jou niet inhalen zijn de overige vrachtwagens.
Het is en blijft een Prio1 rit, ook zónder toeters en bellen.