Rijden zonder geluidssignalen

Auteur Topic: Rijden zonder geluidssignalen  (gelezen 25087 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #20 Gepost op: 22 september 2010, 22:00:37
Juridisch heeft een brandweerauto zonder OGS voor zover ik weet ook geen vrijstelling voor de maximum snelheid. Met OGS is dat wel het geval!

Citaat
Artikel 1
 an.  voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;

Artikel 29
1.
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2010, 22:29:59
Die toyota had had (bij het voeren van volledig OGS) mijns inziens toch de vluchtheuvel op kunnen rijden om zo vooraan weer in te voegen? Of is dat 'not done' bij OGS ritten.

Ja hoor, dat kan makkelijk.
Echter is het wel handig om enigsinds rekening te houden met het materiaal.

Waarschijnlijk betreft het een staflid (als zijnde hovd of iets) die wel prio1 krijgt, maar niet ''supersuper spoedig'' noodzakelijk is.
Mijnziens kun je dan beter gewoon prio2 gaan rijden. Dit is super onduidelijk voor het verkeer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #22 Gepost op: 23 september 2010, 12:11:49
Nou hoe slecht die microfoon ook misschien is, die Toyota voert dus duidelijk geen geluidssignalen. En de dienstbus met verzorging ( Prio 1?) zet hem pas aan als hij rechts om de vrachtwagen heen sla-omt. LED flist licht erg slecht zichtbaar overdag. Knipperfrequentie heeft ook een erg lage attentie waarde.
Wat weet jij goed dat de dienstbus de sirene pas aanzet tijdens het passeren van de vrachtwagen. Was je er bij? De dienstbus had opdracht om met prio 1 ter plaatse te gaan. Los van de discussie of je vindt dat dat zo moet. De dienstbus heeft van het begin tot het eind van de rit met OGS gereden, dus zowel zwaailichten als sirene. Ik durf mijn arm daarvoor in het vuur te steken. De maker van het filmpje beaamde al dat de sirene niet hoorbaar was door het overige verkeer. Toch is de OGS-set de goedgekeurde, nieuwe versie.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #23 Gepost op: 23 september 2010, 12:48:15
Sorry hoor, maar als jij zelf op de bus hebt gereden mag dat ook wel melden. Maar of de vrachtwagen chauffeur en overige bestuurders en camera zijn doof, of de sirene is echt heel slecht maar als je dit filimpje ziet is de conclusie bijna logisch. Ik hoor helemaal niets, totdat de bus rechts achter de vrachtwagen vandaan komt. En als hij maar een klein beetje geluid had gemaakt was dat ook op het filmpjeweel te horen geweeest.
Maar oké, het geluid zal met monteren wel gewist zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #24 Gepost op: 23 september 2010, 13:19:44
Het is duidelijk dat ik reed. Alleen conclusies trekken zonder achtergronden te kennen, werkt niet altijd.

Ik ben het met je eens dat het slecht hoorbaar is, tenminste buiten het voertuig. Ik heb me in de bus dood geërgerd aan de herrie op het dak.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 23 september 2010, 13:49:51
Mooi is dat ook weer opgehelderd. Nu nog de vraag waarom Prio 1, ( verzorgingsaanhanger?)en de tweede wat ga je doen aan een voerrtuig dat zo slecht hoorbaar is. Nieuwe sirene, volume opschroeven, of niet meeer mee met OGS rijden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #26 Gepost op: 23 september 2010, 14:38:33
Prio 1 op uitdrukkelijk verzoek van de PCC, later nog geverifieerd. Had te maken met de combinatie van weersomstandigheden, werkomstandigheden ter plaatse en de aanrijtijd.

De dakset is een goedgekeurde........Gewoon 110 decibel op 7 meter afstand.....Ik denk niet dat ik gehoor krijg bij de korpsleiding. De OGS-set voldoet aan de eisen.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #27 Gepost op: 23 september 2010, 19:32:57
Juridisch heeft een brandweerauto zonder OGS voor zover ik weet ook geen vrijstelling voor de maximum snelheid. Met OGS is dat wel het geval!


Dat klopt, alleen de politie heeft nog een extra vrijstelling gebaseerd op de wegenverkeerswet. Die vrijstelling is overigens recentelijk veranderd, en de brancherichtlijn is voor de politie (ZONDER optische en/of geluidssignalen) nu regelgeving geworden. Met andere woorden, hou je je zonder ogs niet aan de brancherichtlijn dan pleeg je een strafbaar feit.

Rijdt de politie met ogs, dan haalt de politie haar vrijstelling uit art. 91 RVV, en is de brancherichtlijn opeens weer een richtlijn en geen regelgeving. Om het duidelijk te maken...
Wout


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #28 Gepost op: 23 september 2010, 21:25:13
Ik lees tussen de regeltjes door dat er nogal wat irritatie kan ontstaan bij het gebruik van OGS t.a.v. het gehoor.

Ik ga nu een hele gekke vraag stellen maar zijn speciale oordopjes niet beschikbaar voor mensen die met OGS rijden?
En ik bedoel niet de gewone oordopjes zodat je niets meer hoort maar oordopjes die ook wel in fabrieken ziet en die een bepaald geluid wegfilteren.
Je kunt dan wel gewoon met elkaar praten maar hoort b.v. een machine niet.
Geluid is een frequentie en als je de frequenties weg zou filteren die een sirene maakt dan hoor je de sirene niet meer of in ieder geval veel minder.
Is hier al eens onderzoek naar gedaan of weet hier iemand meer van?

Ben benieuwd.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #29 Gepost op: 23 september 2010, 21:43:07
Bij de VZA heeft al het rijdend ambulancepersoneel deze persoonlijk aangemeten gehoorbescherming (oordopjes).
Never underestimate the power of stupid people