0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.
Bij de VZA heeft al het rijdend ambulancepersoneel deze persoonlijk aangemeten gehoorbescherming (oordopjes).
Ik lees tussen de regeltjes door dat er nogal wat irritatie kan ontstaan bij het gebruik van OGS t.a.v. het gehoor.
Persoonlijk moet ik zeggen dat de nieuwe sirene in het interieur van onze dienstvoertuigen heel anders binnen komt en op zijn zachtst gezegt zorg voor irritatie ...
Van de Touran? Ik vind spoedritten rijden met de Touran best oke de laatste tijd. Ben er nu een beetje achter wat deze auto kan/vooral niet kan.
Misschien moeten hulpverleningsvoertuigen zo rijden Voor je het weet krijg je misschien aan sirene wat lijkt op een Frans Bauer nummer NYPD vs 50 Cent Candy ShopUser: Alllods
Veel hulpverleningsvoertuigen zijn uitgerust met een black-box.Deze houdt -net als bij vliegtuigen- veel parameters bij, zo ook het gebruik van OGS.Wettelijk gezien ben je bij prio 1/A1 verplicht OGS te gebruiken. Stel dat je een ongeluk krijgt tijdens een spoedrit en je hebt geen OGS gebruikt, ben je op zijn zachst gezegd het haasje.In het geval dat er een claim komt naar aanleiding van een ritoverschrijding (tijd) en je hebt geen OGS gebruikt, heb je ook heel wat uit te leggen.Maar op zondagochtend de sirene aan in een woonwijk vind ik ook erg overdreven.Die sirene word ik ook snel zat.
Het gaat er om, dat je gewoon OGS moet gebruiken tijdens een spoedrit, OGS aan, van het begin tot het eind van de rit. Dit om onduidelijkheid bij het verkeer te voorkomen.Daarnaast gaan negen van de tien brandweervoertuigen harder dan vrachtwagens.Dat men overigens op (bijvoorbeeld) de snelweg tijdens het ''met de stroom mee rijden'' geen toeters voert kan ik me heel goed voorstellen.Bij een gang van 100 km/u is de sirene voor auto's voor het spoedvoertuig toch minder goed te horen en als je niets in haalt hoef je ook geen voorrang te krijgen.