Je spreekt jezelf tegen. Zie brandweerbrancherichtlijnen voor de flexibiliteit in het gebruik van OGS, ook tijdens Prio1-ritten...
8 De duur van het gebruik van optische en
geluidssignalenDe optische en geluidssignalen worden alleen gevoerd als dit leidt tot een veiliger
verkeerssituatie en/of een kortere rijtijd van het uitrukkende voertuig.
Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te
voeren (en dat kan alleen bij ‘prioriteit 1’, zie hierboven), dan worden deze
signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik
gaat maken van de bovengenoemde optische en geluidssignalen, gebeurt het
inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de
bestuurders van voertuigen die zich in de nabijheid van het brandweervoertuig
bevinden.
Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen, gebeurt het
inschakelen minimaal 100 meter voor de kruising of splitsing.Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen
met het voeren van de signalen, dan dient dit op een zodanige wijze te gebeuren
dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus
bv. niet vlak voor of na een kruising).