Rijden zonder geluidssignalen

Auteur Topic: Rijden zonder geluidssignalen  (gelezen 25658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 28 september 2010, 01:15:16
de politie mag volgens mij toch ook zelf kiezen of ze (deels) met ogs rijden bij prio ritten?


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #51 Gepost op: 28 september 2010, 02:44:36
Klopt, de politie heeft een ruimere vrijstelling dan brandweer en ambulance. Met één opmerking: ook een politieauto is alleen voorrangsvoertuig bij het voeren van optische én geluidssignalen. Maar ook zonder geluid en blauw licht mag de politie te hard, door rood, over het fietspad etc. etc.
Wout


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #52 Gepost op: 28 september 2010, 09:23:35
Mensen, lees de Brandweerbrancherichtlijnen nou eens goed en aandachtig door. Daarin ligt voldoende en letterlijk bewijs. Ik kan hierover tot in den treuren over blijven vallen, en als jullie er echt om gaan vragen gaan we misschien tóch gewoon de discussie er weer over aan. Het gaat me niet om het voeren of het 'winnen' van een discussie, maar om het 'besef' dat OGS een hulpmiddel is dat niet in ELKE situatie of continue persé noodzakelijk is.

Een Prio1-rit geeft aan dat je binnen een bepaalde tijdslimiet ter plaatse moet zijn. Als dat zonder OGS mogelijk is (bijvoorbeeld 's-nachts, als je 300 meter vanaf de kazerne via de normale voorrangsweg, met knipperende verkeerslichten en met de normaal toegestane snelheid binnen anderhalve minuut ter plaatse kunt zijn) dan geeft de brancherichtlijn je de ruimte om OGS niet te gebruiken. En als iedereen zich aan de normale verkeersregels houdt is er helemaal niets aan het handje.

Als je, zoals in dit topic al eerder is gesuggereerd, op een (desnoods lege) snelweg naar een voertuigbrand rijdt, heeft OGS voor mij ook geen toegevoegde waarde. Blauw gaat bij mij altijd wel aan, toch vanwege een stukje signaalwerking, herrie op het dak mag van mij uit indien verantwoord.

Hou me ten goede; Ik ben niet iemand die OGS zoveel mogelijk wil uitlaten. Het is vaak genoeg natuurlijk heel erg noodzakelijk om toeters en bellen erop te gooien. Maar er zijn soms situaties waarbij het 100% (ook juridisch) verantwoord is om een Prio1-rit (soms deels) zonder OGS te rijden.

Elke chauffeur en/of bevelvoerder die niet werkelijk van deur tot deur met OGS rijdt, is het bij voorbaat met mij eens. Maar als ik de reacties hier zo lees, dan gaan bij een aantal mensen de toeters en bellen er al in de kazerne op, en gaan ze pas uit als je bij je incident stilstaat? Altijd? Ook midden in die industriewijk terwijl je op 100 meter het incident al ziet?

Het spijt me, maar als dat werkelijk ALTIJD zo is, dan ben je in mijn ogen een waardeloze chauffeur en/of bevelvoerder. (Knuppel in het bekende hoenderhok?)

In mijn ervaring blijven er altijd (meer) mensen die het niet met mij eens zullen zijn. De discussie is dan ook al talloze keren gevoerd, en wat mij betreft hoeft die echt niet weer opgerakeld te worden. Maar, ik ga hem ook niet uit de weg! We hoeven het ook niet altijd helemaal met elkaar eens te zijn, en ik heb ook niet de behoefte om mensen te overtuigen van mijn (laten we zeggen; veronderstelde) gelijk.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #53 Gepost op: 28 september 2010, 11:41:07
Mensen, lees de Brandweerbrancherichtlijnen nou eens goed en aandachtig door. Daarin ligt voldoende en letterlijk bewijs. Ik kan hierover tot in den treuren over blijven vallen, en als jullie er echt om gaan vragen gaan we misschien tóch gewoon de discussie er weer over aan. Het gaat me niet om het voeren of het 'winnen' van een discussie, maar om het 'besef' dat OGS een hulpmiddel is dat niet in ELKE situatie of continue persé noodzakelijk is.

Een Prio1-rit geeft aan dat je binnen een bepaalde tijdslimiet ter plaatse moet zijn. Als dat zonder OGS mogelijk is (bijvoorbeeld 's-nachts, als je 300 meter vanaf de kazerne via de normale voorrangsweg, met knipperende verkeerslichten en met de normaal toegestane snelheid binnen anderhalve minuut ter plaatse kunt zijn) dan geeft de brancherichtlijn je de ruimte om OGS niet te gebruiken. En als iedereen zich aan de normale verkeersregels houdt is er helemaal niets aan het handje.

Als je, zoals in dit topic al eerder is gesuggereerd, op een (desnoods lege) snelweg naar een voertuigbrand rijdt, heeft OGS voor mij ook geen toegevoegde waarde. Blauw gaat bij mij altijd wel aan, toch vanwege een stukje signaalwerking, herrie op het dak mag van mij uit indien verantwoord.

Hou me ten goede; Ik ben niet iemand die OGS zoveel mogelijk wil uitlaten. Het is vaak genoeg natuurlijk heel erg noodzakelijk om toeters en bellen erop te gooien. Maar er zijn soms situaties waarbij het 100% (ook juridisch) verantwoord is om een Prio1-rit (soms deels) zonder OGS te rijden.

Elke chauffeur en/of bevelvoerder die niet werkelijk van deur tot deur met OGS rijdt, is het bij voorbaat met mij eens. Maar als ik de reacties hier zo lees, dan gaan bij een aantal mensen de toeters en bellen er al in de kazerne op, en gaan ze pas uit als je bij je incident stilstaat? Altijd? Ook midden in die industriewijk terwijl je op 100 meter het incident al ziet?

Het spijt me, maar als dat werkelijk ALTIJD zo is, dan ben je in mijn ogen een waardeloze chauffeur en/of bevelvoerder. (Knuppel in het bekende hoenderhok?)

In mijn ervaring blijven er altijd (meer) mensen die het niet met mij eens zullen zijn. De discussie is dan ook al talloze keren gevoerd, en wat mij betreft hoeft die echt niet weer opgerakeld te worden. Maar, ik ga hem ook niet uit de weg! We hoeven het ook niet altijd helemaal met elkaar eens te zijn, en ik heb ook niet de behoefte om mensen te overtuigen van mijn (laten we zeggen; veronderstelde) gelijk.


Kan je dan eens de teksten uit de branche richtlijn kopiëren die volgens jou je gelijk aangeven. De richtlijn is hier te vinden: http://www.brandweerkennisnet.nl/?mode=&ActItmIdt=404


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 28 september 2010, 12:54:24
de politie mag volgens mij toch ook zelf kiezen of ze (deels) met ogs rijden bij prio ritten?

In principe niet, de prio1 meldingen zijn duidelijk, echter kan er in sommig gevallen bij een prio2 melding met grote verkeersdrukte (file, spits etc.) gekozen worden om (voor kortere tijd) OGS in te schakelen. Dan rijd je vanzelfsprekend anders dan op weg naar bijvoorbeeld een reanimatie.
Andere voorbeelden zijn het transporteren van een verdachte.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #55 Gepost op: 28 september 2010, 13:01:30
Vind ik het wel gek dat er 2 schakelaars op het dashboard zitten 1 voor de Os en 1 voor de Gs  0021
 Kan er net zo goed 1 zijn die beide aanstuurd

Alle gekheid op een stokje; als we alle regels zo strikt naleven wordt het onwerkbaar, die regels zijn bedacht om de chauffeur de schuld in de schoenen te kunnen schuiven mocht het misgaan. Zolang je geen brokken maakt is er niks aan de hand, of heeft iemand weleens een bekeuring gehad van de blauwe kant omdat het ogs niet in orde is of verkeerd gebruikt. bytheway wie controleerd of voorrangsvoertuigen wel aan de wettelijke eisen voldoen???
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #56 Gepost op: 28 september 2010, 13:24:13
Vind ik het wel gek dat er 2 schakelaars op het dashboard zitten 1 voor de Os en 1 voor de Gs  0021
 Kan er net zo goed 1 zijn die beide aanstuurd

bytheway wie controleerd of voorrangsvoertuigen wel aan de wettelijke eisen voldoen???    

Met andere woorden, de politie opweg naar een inbreker in jouw woning moet maar met OGS aan komen ? ??? :P
Nee, alle gekheid op een stokje, de voorbeelden van brandweer Harderwijk die continu met volle OGS rijden zijn bekend, maar ook de aanrijdingen met hulpverleningsvoertuigen die iets doen zonder OGS ... Gezond boeren verstand is en blijft het belangrijkste.

De controle op/van hulpverleningsvoertuigen ligt in handen van BiZa & schijnen bij de APK te spraken gaan komen  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #57 Gepost op: 28 september 2010, 14:55:24
Kan je dan eens de teksten uit de branche richtlijn kopiëren die volgens jou je gelijk aangeven. De richtlijn is hier te vinden: http://www.brandweerkennisnet.nl/?mode=&ActItmIdt=404
Uiteraard, ik kom daar binnenkort op terug ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #58 Gepost op: 28 september 2010, 15:08:40
Uiteraard, ik kom daar binnenkort op terug ;)
En aangezien ik wel van actie hou heb ik m'n 'bewijsvoering' even van een ander forum teruggezocht;

Pagina 29 van de brancherichtlijn;

Quote;
8 De duur van het gebruik van optische en geluidssignalen

Om schrikeffecten in het verkeer zo veel mogelijk te voorkomen worden de optische en geluidssignalen in principe gedurende de gehele uitruk gevoerd. Wanneer de optische en geluidssignalen geen meerwaarde hebben, zoals tijdens het rijden op een autosnelweg wanneer er geen verkeersopstoppingen zijn, dan worden de signalen beide uitgeschakeld. Op dat moment is er dus geen sprake meer van een voorrangsvoertuig. Unquote

Daarmee is niet gezegd dat de Prio is veranderd, alleen dat je geen voorrangsvoertuig meer bent!

En op Pagina 40 van de brancherichtlijn;

Quote;
Mogen de signalen alleen worden ingeschakeld bij kruisingen om vrije doorgang te verkrijgen?

Het in- en uitschakelen tijdens de rit is onwenselijk maar wel toegestaan (bij prio1), echter het principe is de signalen vanaf het moment van inschakelen te voeren. Het tijdig lokaliseren van het voorrangsvoertuig door medeweggebruikers vraagt om vroegtijdige en ‘langdurige’ (enkele seconden) waarneming. In- en uitschakelen is dus onwenselijk, maar is toegestaan mits schrikreacties bij overige verkeersdeelnemers worden voorkomen en het overige verkeer voldoende tijd heeft om het voorrangsvoertuig waar te nemen. Unquote

Zegt eveneens niets over het veranderen van je Prio, alleen iets over het feit dat je dan geen voorrangsvoertuig bent.

De brancherichtlijnen zijn er zelfs met het benoemen van Prio1 onverkort duidelijk in.

Bedankt overigens voor de link, maar ik heb het document kant-en-klaar op m'n buroblad staan :D


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #59 Gepost op: 28 september 2010, 15:16:22
Hetgene dat ik geleerd heb is dat een voorrangsvoertuig dat alleen is als optische EN geluidsignalen gevoerd worden 0098.

Maar ik ben geen chauffeur op zo'n voertuig :'(.

Echter ben wel instructeur voor taxichauffeurs, zal mijn cursisten alleen wel aangeven dat er (meestal 98uiye) niet voor niets met blauwblauw gereden word O0.
Ik vind het wel zo fair om ook hier nog even op te reageren, vooral omdat je helemaal gelijk hebt!

Prio1 en voorrangsvoertuig moet/mag je los van elkaar zien. Bij een Prio1 helpt het (kwa snelheid naar het incident toe) vaak als je optische en geluidssignalen voert. Dat is echter niet altijd het geval. En wanneer het geen tijdvoordeel biedt, MAG je van de brancherichtlijnen bij een Prio1-rit dus je OGS uitzetten. Onvoorwaardelijk blijft de Prio1 er dan wel op staan, en je moet je er terdege van bewust zijn dat je inderdaad GEEN voorrangsvoertuig meer bent!!!
 098uo